• 1
  • 2
2013-05-29, 12:12
Medlem
Hej!
Funderar på köpa mig en lägenhet men har lite funderingar:
En bekant ska också köpa en ny lägenhet men får inte ha en borgensman, finns inte den möjligheten längre eller är det från bank till bank?
Gällande handpenningen så kommer jag inte upp till de summorna jag behöver, går det att komplettera med ett privatlån som man sedan bakar ihop med bolånet?
Sitter på fast anställning och funnits på företaget i snart 1½ år nu.
Citera
2013-05-29, 12:16
Medlem
EckiEckis avatar
De flesta banker tillåter inte längre några externa medtecknande på bolån.

Det GÅR att komplettera med ett blanco-lån, men det är helt upp till bankens goda vilja.

I princip brukar deras kalkyl se ut som så (exempelvis) att du skall klara alla betalningar/levnadskostnader även om räntan går upp till styrränta+8% även om du blir sjukskriven/arbetslös. Då brukar de gå med på att köra ett blanco-lån.

Naturligtvis varierar villkoren mellan olika låneinstitut.
Citera
2013-05-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppen1730
En bekant ska också köpa en ny lägenhet men får inte ha en borgensman, finns inte den möjligheten längre eller är det från bank till bank?

Det är från bank till bank. Vissa banker tillåter endast borgensman vid t.ex. studentlån.

Citat:
Gällande handpenningen så kommer jag inte upp till de summorna jag behöver, går det att komplettera med ett privatlån som man sedan bakar ihop med bolånet?

Ja, det går. Objektet får inte vara mer än 85% belånat egentligen, men behöver du mer kan man ta ett så kallat topplån (med högre ränta). Det finns också kontantinsatslån:
https://www.sbab.se/2/Privat/lana/Bo...tinsatsen.html
Citera
2013-05-29, 12:20
Medlem
Preatchers avatar
Citat:
Hej!
Funderar på köpa mig en lägenhet men har lite funderingar:
Sitter på fast anställning och funnits på företaget i snart 1½ år nu.

Numera kallas det medlåntagare, men principen är detsamma.
Ja det finns handpenningslån med hutlös ränta. Lyssna runt med dom olika bankerna då du kan få bra deal för att byta bank.
Citera
2013-05-29, 12:21
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
De flesta banker tillåter inte längre några externa medtecknande på bolån.

Det GÅR att komplettera med ett blanco-lån, men det är helt upp till bankens goda vilja.

I princip brukar deras kalkyl se ut som så (exempelvis) att du skall klara alla betalningar/levnadskostnader även om räntan går upp till styrränta+8% även om du blir sjukskriven/arbetslös. Då brukar de gå med på att köra ett blanco-lån.

Naturligtvis varierar villkoren mellan olika låneinstitut.

det där tror jag inte en sekund på, du har gammelgamla uppgifter eller hittepåsiffror, klara styrränta+8% ÄVEN NÄR DU BLIR ARBETSLÖS!!! det gör ju för fan ingen, hahaha, snickrat ihop vad du själv tycker hemma vid vaxduksköksbordet i bonnhålan du bor i, eller har du källa på det???
Senast redigerad av tgv23000 2013-05-29 kl. 12:24.
Citera
2013-05-29, 12:22
Medlem
Gällande handpenningen ska jag försöka ta mig modet att fråga familjen men det är en sista utväg då jag gärna vill lösa det själv.

Jag har inte bokat upp något möte eller liknande med banken ännu men det börjar bli dags för det. Får man några förmåner om man tar lån hos sin egna bank, som jag varit kund i hela mitt liv?

Detta är mitt första lägenhetsköp, om det inte framgick i texten

Det finns väl en tumregel för bostadens månatliga kostnad, är det 1/3 av din bruttolön? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2013-05-29, 12:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
det där tror jag inte en sekund på, du har gammelgamla uppgifter eller hittepåsiffror, styrränta+8% !!! hahaha, har du källa på det???

Jag skulle kunna scanna pappren från Swedbank när jag pratade om mitt nya bolån så sent som i november förra året. Jag skulle kunna, men kommer inte att göra.

Det var så deras kalkyl såg ut om du ville låna mer än 85% (Swedbank tillåter ju bara att du lånar 75% mot pantobjektet)
Citera
2013-05-29, 12:26
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Gällande handpenningen ska jag försöka ta mig modet att fråga familjen men det är en sista utväg då jag gärna vill lösa det själv.

Jag har inte bokat upp något möte eller liknande med banken ännu men det börjar bli dags för det. Får man några förmåner om man tar lån hos sin egna bank, som jag varit kund i hela mitt liv?

Detta är mitt första lägenhetsköp, om det inte framgick i texten

Det finns väl en tumregel för bostadens månatliga kostnad, är det 1/3 av din bruttolön? Eller är jag helt ute och cyklar?
snarare 1/3 av din nettomånadslön, en annan ungefärlig tumregel är max lån 5 gånger bruttoårslön, och det minskar för varje bil, båt, barn du har. Ring SBAB du får korrekta snabba svar av dom istället för o fråga här. Nej inga speciella förmåner om du inte är storkund eller ska låna 4 millar på månadslön 70k, sen ska det omförhandlas varje år, jag lessnade på snålbankerna som srällde krav o tog avgifter, SBAB är bästa valet.
Senast redigerad av tgv23000 2013-05-29 kl. 12:31.
Citera
2013-05-29, 12:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
det där tror jag inte en sekund på, du har gammelgamla uppgifter eller hittepåsiffror, klara styrränta+8% ÄVEN NÄR DU BLIR ARBETSLÖS!!! det gör ju för fan ingen, hahaha, snickrat ihop vad du själv tycker hemma vid vaxduksköksbordet i bonnhålan du bor i, eller har du källa på det???

Nu ser jag min miss: "Klara styrränta + 8% på blanco-delen" skall det såklart stå.

Med andra ord, banken vill (om det skiter sig) kunna sälja din lägenhet, och vara säkra på att du dessutom kan betala tillbaka blanco.

Jag beklagar att jag missade.
Citera
2013-05-29, 12:32
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nu ser jag min miss: "Klara styrränta + 8% på blanco-delen" skall det såklart stå.

Med andra ord, banken vill (om det skiter sig) kunna sälja din lägenhet, och vara säkra på att du dessutom kan betala tillbaka blanco.

Jag beklagar att jag missade.
okej det förklarar saken, hoppas du inte gör sådana misstag i jobbet.
Citera
2013-05-29, 16:55
Medlem
Om du inte kan skramla ihop till kontantinsatsen tycker jag att du ska fundera lite längre på att köpa lägenhet, och har du tur hinner bostadsbubblan spricka innan dess och lägenheterna är lite billigare.

Kom ihåg att inte barskrapa dig när du köper ett nyt boende; bara flytten kostar pengar med hyrandet av skåpbil/släp, bensin och pizza/öl som tack till alla de som hjälpt dig och alla oförutsedda småsaker som kan komma upp; möbler som kanske går sönder i en olycka, låset till lägenheten kanske går i baklås, en kran kan gå sönder och det kan bli stopp i avloppet en vecka efter att du flyttat in, eller att kylen går sönder. Bättre att bo kvar där du är och spara så mycket du kan.

Som sagts så ska du ju kunna klara lån och levnad om du skulle bli arbetslös eller tvingad till obetald semester, så några kronor måste du ju ha på banken.

Kul om du belånar dig för allt du äger och inte har, också spricker bostadsbubblan och du har lån som överstiger lägenhetens värde. Möjligheten att låna även till kontantbeloppet är något som egentligen borde vara reserverat för de i ett extremt behov av bostad och hyresrätter inte finns att tillgå.
Citera
2013-05-29, 22:05
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Om du inte kan skramla ihop till kontantinsatsen tycker jag att du ska fundera lite längre på att köpa lägenhet, och har du tur hinner bostadsbubblan spricka innan dess och lägenheterna är lite billigare.

Kom ihåg att inte barskrapa dig när du köper ett nyt boende; bara flytten kostar pengar med hyrandet av skåpbil/släp, bensin och pizza/öl som tack till alla de som hjälpt dig och alla oförutsedda småsaker som kan komma upp; möbler som kanske går sönder i en olycka, låset till lägenheten kanske går i baklås, en kran kan gå sönder och det kan bli stopp i avloppet en vecka efter att du flyttat in, eller att kylen går sönder. Bättre att bo kvar där du är och spara så mycket du kan.

Som sagts så ska du ju kunna klara lån och levnad om du skulle bli arbetslös eller tvingad till obetald semester, så några kronor måste du ju ha på banken.

Kul om du belånar dig för allt du äger och inte har, också spricker bostadsbubblan och du har lån som överstiger lägenhetens värde. Möjligheten att låna även till kontantbeloppet är något som egentligen borde vara reserverat för de i ett extremt behov av bostad och hyresrätter inte finns att tillgå.

det finns ingen jävla bostadsbubbla, sluta snacka skit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in