Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 20:21
  #133
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtdenyngre
Klart att en diet med bra och näringsrik mat är hållbar i längden. Smaklökarna vänjer sig och efter ca två månader försvinner begäret. Vi åt inte godare mat på stenåldern, inte ens för bara 100 år sedan. Om det höll då så kan det hålla idag. Vad som däremot inte är hållbart är att gå runt och vara hungrig hela tiden.

Jag upprepar min diet: Ät hur mycket bra, näringsrik och mättande mat som helst men aldrig något gott. Sträva aldrig efter att äta mindre eftersom det uppenbarligen inte funkar för dom allra flesta. Tänk om; sträva hela tiden efter att göra maten nyttigare och än mer smaklös. Om det behövs; ta bort precis allt som inte behövs förutom själva basmaten. Inget salt, inget socker, inget pålägg, inget smör, torrt bröd osv. Ät maten kall om du så måste.
Det är inte så lätt som det låter, det kan hålla, absolut, men det gör det inte. Vår miljö har förändrats och tillgänglighet till "skräpmat" har ökat otroligt mycket, därtill reklam/marknadsföring, även den fysiska aktiviteten har minskat. Vi har bra kostråd i Sverige, problemet är som sagt att folk inte följer dessa, att äta en näringsrik och varierad kost anpassad efter ens behov är givetvis bra så länge folk håller detta. Det är heller inget måste med förbud, salt kan eventuellt vara livsfarligt att ta bort eller utesluta. Dina råd eller din diet, som diu kallar det, är inget som någon kommer att följa i längden.
Citera
2018-03-14, 22:46
  #134
Medlem
bengtdenyngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är inte så lätt som det låter, det kan hålla, absolut, men det gör det inte. Vår miljö har förändrats och tillgänglighet till "skräpmat" har ökat otroligt mycket, därtill reklam/marknadsföring, även den fysiska aktiviteten har minskat. Vi har bra kostråd i Sverige, problemet är som sagt att folk inte följer dessa, att äta en näringsrik och varierad kost anpassad efter ens behov är givetvis bra så länge folk håller detta. Det är heller inget måste med förbud, salt kan eventuellt vara livsfarligt att ta bort eller utesluta. Dina råd eller din diet, som diu kallar det, är inget som någon kommer att följa i längden.
Dieten hade funkat och folk hade inte behövt att vara hungriga men dom vill inte följa den. Det beror på att dom hellre vill fortsätta sitt matmissbruk. Lägger man fem timmar om dagen på att tänka på mat, handla mat, laga mat, äta mat, duka undan mat, frysa in mat, bjuda på mat osv så är man matnarkoman. Dom lever som några jäkla matkungar alla. Inte ens Gustav Vasa eller Abraham Lincoln hade en denna lyx. Det är det som är problemet men okej för mig. Folk verkar vilja äta sina kanelbullar och dom älskar sina magiska bantningskurer och sin intervallfast. Feta kommer dom fortsätta vara.
Citera
2018-03-14, 23:45
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtdenyngre
Klart att en diet med bra och näringsrik mat är hållbar i längden. Smaklökarna vänjer sig och efter ca två månader försvinner begäret. Vi åt inte godare mat på stenåldern, inte ens för bara 100 år sedan. Om det höll då så kan det hålla idag. Vad som däremot inte är hållbart är att gå runt och vara hungrig hela tiden.

Jag upprepar min diet: Ät hur mycket bra, näringsrik och mättande mat som helst men aldrig något gott. Sträva aldrig efter att äta mindre eftersom det uppenbarligen inte funkar för dom allra flesta. Tänk om; sträva hela tiden efter att göra maten nyttigare och än mer smaklös. Om det behövs; ta bort precis allt som inte behövs förutom själva basmaten. Inget salt, inget socker, inget pålägg, inget smör, torrt bröd osv. Ät maten kall om du så måste.
Förstår ditt tänk men att göra en äcklig soppa bara för att man inte ska äta lär inte heller vara hållbart i längden. Ska ärligt säga att jag aldrig gett detta en chans, men risken som jag kan se med denna metod är att man kommer skrika efter god mat. Man kommer sakna allt smarrigt så inåt helvete att det slutar med att man bryter ihop, slänger ut soppskålen från fönstret och åker till närmaste pizzeria.
Jag är hellre hungrig två dagar i veckan och äter normalt och god mat dom andra. Men som sagt, detta är individuellt.
Citera
2018-03-17, 01:48
  #136
Avstängd
Svarta.Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtdenyngre
Dieten hade funkat och folk hade inte behövt att vara hungriga men dom vill inte följa den. Det beror på att dom hellre vill fortsätta sitt matmissbruk. Lägger man fem timmar om dagen på att tänka på mat, handla mat, laga mat, äta mat, duka undan mat, frysa in mat, bjuda på mat osv så är man matnarkoman. Dom lever som några jäkla matkungar alla. Inte ens Gustav Vasa eller Abraham Lincoln hade en denna lyx. Det är det som är problemet men okej för mig. Folk verkar vilja äta sina kanelbullar och dom älskar sina magiska bantningskurer och sin intervallfast. Feta kommer dom fortsätta vara.

Vore intressant att veta vad du tycker om 8 timmars arbetsdag?
Citera
2018-04-12, 12:10
  #137
Medlem
coclss avatar
Jag är inne på min tredje vecka med 5:2 och tycker att det går över förväntan. Har helt klart tappat lite i vikt redan. Jag är förvånad över hur lätt det är att ge fan i att äta. Jag spar mina kalorier till middagen, så jag fastar från ca 18 kvällen innan till ca 18 kvällen efter då jag äter 600 kcal. Från nästa morgon äter jag som vanligt igen, tills det är dags för nästa diet-dag.

För mig känns det mycket mindre påfrestande att äta på detta vis är att dagligen räkna kalorier eller följa en viss diet. Visst, jag fattar att man inte kan vräka i sig fem av sju dagar och förvänta sig underverk, men för mig som stått still i (över)vikt rätt länge, så kan jag i princip äta som vanligt övriga dagar och ändå gå ner.

En sak som förvånar mig är hur pigg och alert jag känner mig de dagar jag inte äter. Nästan så att jag blir sugen på att slänga in en till "fasta" i veckan, men först ska jag hålla denna plan juni ut, för att sedan utvärdera. Min tro och förhoppning är att detta kan gå från diet till livsstil, även när jag når målutseende (kanske som 6:1 vid det laget).

Aja, sist på bollen i vanlig ordning, men det känns najs. Hoppas det går bra för er andra!
Citera
2018-04-28, 15:14
  #138
Medlem
Dashades avatar
Ett litet instick till 5:2 dieten - kan en bra författare vars bokserier brukar nämna nåt om mat (ungefär var tredje kapitel, ibland fler) beroende på hur snabbt / mycket tid du har att avvara för din läsning har du en annan twist på matintaget. Skönt att slippa räkna på kalorier, koll på klockslag. Du behöver endast komma ihåg det du ska handla, förslagsvis är boken riktigt tjock
Citera
2018-08-24, 16:24
  #139
Medlem
Hur har det gått? Har någon här kört 5 2 i flera år? Kan tillägga att jag försökte i någr veckor men såg inga resultat.
Citera
2019-02-25, 22:24
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Hur har det gått? Har någon här kört 5 2 i flera år? Kan tillägga att jag försökte i någr veckor men såg inga resultat.
Hej!

Jag har kört 5:2 i mer än ett år. Det är otroligt enkelt och man kan skippa dagar, höll t.ex. upp hela sommaren då det vankades mycket öl och annat.

Jag har gått ner runt 15kg, från 83kg till 68kg under denna period. Körde förvisso en stenhård bantning första veckorna då jag tappade runt 5kg, men nu unnar jag mig det mesta jag vill ha på mina 5 (ätar)-dagar. Och mina resterande 10kg är bara tack vare 5-2.

Undviker fett, socker och choklad i för stora mängder på ätardagarna dock.


Att köra i några veckor kommer inte att lösa något. Det är en livsstil mer än en diet.
Om du vill tappa kilon och tycker att det är OK att fasta skulle jag råda dig till att ge det åtminstone 3 månader eller så. Orkar du inte vissa dagar och äter ändå, skitsamma, men sluta inte bara för det.

Långsiktigt kommer du gå ner i vikt, jag garanterar dig. Förutsatt att du inte okynnesäter dom andra dagarna.

Jag själv är övertygad om att aldrig sluta med 5-2-konceptet. Kanske går jag över till 6-1 om jag blir för tunn. Jag föredrar att kunna grisa lite under ätardagarna och sen hålla igen andra dagar.

Tycker det är jobbigt att jämt behöva tänka på vad jag äter.
__________________
Senast redigerad av fiskoega 2019-02-25 kl. 22:27.
Citera
2021-03-22, 19:55
  #141
Medlem
Någon här inne som kör fortfarande 5:2?

Jag fick tipset av en kompis att testa periodisk fasta. Testade denna en dag och det gick så enkelt att jag ska köra det två dagar i veckan, håller mig till vatten, kaffe och buljong.

Insåg efter en stund att det jag håller på med är 5:2-dieten, så om någon har några egna erfarenheter så får ni gärna dela med er! 🙂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback