Programmen startar långsamt, datorn svarar inte i realtid när jag skriver saker med tangentbordet, utan det kan komma 1-2 sekunder efter. Badbollen dyker upp ganska ofta. Den känns allmänt seg.
Spec: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB minne. 35 av 250 GB hårddiskutrymme ledigt, så inte överfull med skit. Vad ska jag göra?
Enklast borde att skapa ett nytt användarkonto (vote2) på datorn. Flytta över mail och annat som du vill ha från tidigare konto. Använd nya kontot tills du vet att allt funkar (vilket det troligen kommer göra omedelbums) och kasta därefter ditt gamla konto.
För att flytta över mail och dess inställningar.
Ta följande mappar...
Mac HD/users/vote/Library/Mail
Mac HD/users/vote/Library/Mail Downloads
.. och lägg i en ny mapp på skrivbordet på ditt nya konto vote2.
Starta Mail. Arkiv -> Importera brevlådor. Välj Apple Mail och peka på din nyss gjorda mapp på skrivbordet.
Vid behov, flytta även filen:
Mac HD/users/vote/Library/Preferences/com.apple.mail.plist
... och lägg den här:
Mac HD/users/vote2/Library/Preferences/com.apple.mail.plist
Den håller reda på regler, signaturer och annat jox.
Edit: Ja, som tzj just sa.
Fast här fick du en mailflyttarmanual också.
Senast redigerad av system 2013-05-28 kl. 22:54.
Du börjar närma dig gränsen för när din dator inte längre kan defragmentera automatiskt.
Apple säger att man aldrig skall ha mindre än 10% ledigt utrymme på hårddisken, och du börjar närma dig den gränsen. Rensa hårddisken och frigör utrymme, det kommer göra datorn snabbare, då det blir mer utrymme för virtuellt minne, och sedan riskerar du inte att defragmenteringen stoppas.
Om jag var du skulle jag, utöver det som tipsats om tidigare, också göra lite annat allmänt systemunderhåll, som reparation av rättigheter och kontroll och ev. reparation av filsystemet. Det kan vara något fel i filsystemet som gör datorn seg. Dra igång skivverktyget och kör reparationerna. Det kommer förmodligen hjälpa lite i alla fall.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!