• 2
  • 3
2013-05-29, 18:43
Medlem
Völunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
varför snurrar du till saker genom att referera till "kontot"?

betalningsmottagaren ser vem som har betalat och det är inget konstigt med det.

Edit:

Så här säger handelsbanken:

"Direkt in på kontot
Med ett bankgiro kan du snabbt och enkelt ta emot inbetalningar från dina kunder. Pengarna går direkt in på ditt affärskonto. Du ser alla inbetalningar i Internettjänsten med all tillgänglig information om betalarens namn, adress och organisationsnummer. "

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT...25741E004C45BD

Precis min poäng. Fortsätt du läsa på länken som du hänvisade till. Där står följande;

Inbetalningsservice OCR
Inbetalningsservice OCR passar företag som tar emot stora mängder inbetalningar. Fakturorna förses med OCR-nummer som identifierar betalningen i kundreskontran.

Fattar du nu? Ett företag kan inte koppla betalningen till en specifik kund utan någon slags referens. De ser inte vem pengarna kommer från bara genom ett klockslag eller liknande. De ser vem som betalt med hjälp av en referens. Vanligen OCR-nummer. Punkt. Om de ser vem som betalt, kan du vara vänlig att svara på följande fråga;

Varför behövs en betalningsreferens om företaget ser vem som gör betalningen? För skojs skull?

De kan möjligen se vilket kontonummer (även om jag tvekar starkt på detta) som betalningen kommer från, men aldrig vilken person det är. Gör jag en betalning till t.ex ComHem utan att ange referensnummer står det inte direkt "Knut Knuttson från kontonummer 8555-5555555." Möjligen att det står kontonumret, men inte namnet. Och hur ska man koppla ett kontonummer till en kund i deras system?
Citera
2013-05-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Völund
Varför behövs en betalningsreferens om företaget ser vem som gör betalningen? För skojs skull?

det har vi redan förklarat, det kan vara så att någon annan än jag betalar min räkning. ( släkting, kompis etc. inte det minsta konstigt. )

Citat:
De kan möjligen se vilket kontonummer (även om jag tvekar starkt på detta) som betalningen kommer från, men aldrig vilken person det är. Gör jag en betalning till t.ex ComHem utan att ange referensnummer står det inte direkt "Knut Knuttson från kontonummer 8555-5555555." Möjligen att det står kontonumret, men inte namnet. Och hur ska man koppla ett kontonummer till en kund i deras system?

jo, det som kommer att synas är ditt namn, din adress och ditt personnummer precis som handelsbanken beskriver.

"Du ser alla inbetalningar i Internettjänsten med all tillgänglig information om betalarens namn, adress och organisationsnummer. "

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT...25741E004C45BD

jag tvivlar starkt på att du jobbat på Nordea, eller på bank. eller jobbat alls...
Citera
2013-05-29, 19:08
Medlem
Völunds avatar
Men är du på riktigt? Du pratar om ett ORGANISATIONSNUMMER och inte ett PERSONNUMMER! Det är helt skilda regler för hur detta behandlas. Du citerade det för fan själv. Jag har inte sagt ett skvatt om organisationsnummer. Du hänvisar dessutom till länkar som gäller för transaktioner mellan företag.

Kan du visa en enda källa som säger att ett företag får information om en privatpersons konto och personnummer så tar jag tillbaka allt jag sagt.

Här har du förresten en länk som styrker mitt påstående;
http://www.swedbank.se/privat/sakerh...r/index.htm#!/ Klicka på "Vad innebär banksekretess?" så ser du att det dessutom är lagstadgat.

Fast det är klart, alla Sveriges företag kanske skiter i det. Och bankerna lämnar ut det. Och ingen har märkt det...
Citera
2013-05-29, 19:18
Medlem
Citat:
Kan du visa en enda källa som säger att ett företag får information om en privatpersons konto och personnummer så tar jag tillbaka allt jag sagt.

ständigt detta konto, varför vill du styra iväg frågan i fel riktning?

från bgc:

"Är namn, adress och organisationsnummer standard i filen?
Ja, Bankgirot skickar alltid med dessa uppgifter om informationen finns med i betalningen från avsändaren eller i Bankgirots register. Är betalaren en enskild firma så skickas personnumret med eftersom det i detta läge räknas som ett organisationsnummer."

källa:

http://www.bgc.se/Default____6784.aspx
Citera
2013-05-29, 19:26
Medlem
Völunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
ständigt detta konto, varför vill du styra iväg frågan i fel riktning?

från bgc:

"Är namn, adress och organisationsnummer standard i filen?
Ja, Bankgirot skickar alltid med dessa uppgifter om informationen finns med i betalningen från avsändaren eller i Bankgirots register. Är betalaren en enskild firma så skickas personnumret med eftersom det i detta läge räknas som ett organisationsnummer."

källa:

http://www.bgc.se/Default____6784.aspx

Du trollar, va? Man kan inte vara så här dum?

Står klart och tydligt att det är ett organisationsnummer som skickas med. Är det en enskild firma skickas personnumret eftersom det är organisationsnummer i det här fallet. Om jag, som privatperson, gör en betalning skickas inte mitt personnummer.

Ja - man skickar ett organisationsnummer om det är en betalning från ett företag.
Ja - man skickar ett personnummer om betalningen görs från ett konto som står på en enskild firma, dvs ett företagskonto.
Nej - man skickar inte personnummer om kontot står på mig som privatperson.

Skulle jag göra en betalning går inte mitt personnummer iväg till betalningsmottagaren.

Det är klart att jag måste dra upp kontot som betalningen går från. Vad finns det annars för referenser vid betalningen, tänkte du? Banken lämnar inte ut personnummer vid överföringar från privatpersoner till företag. Direkt du börjar dra in referenser till organisationnummer klassas det som ett företag eller förening. Eller ska du komma och påstå att privatpersoner har organisationsnummer?
Citera
2013-05-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ja - man skickar ett organisationsnummer om det är en betalning från ett företag.
Ja - man skickar ett personnummer om betalningen görs från ett konto som står på en enskild firma, dvs ett företagskonto.
Nej - man skickar inte personnummer om kontot står på mig som privatperson.

och du skulle ha jobbat på bank, dagens skämt!!

ett konto kan inte stå på en enskild firma. om en person bedriver enskild näringsverksamhet så står kontot alltid på personen i fråga. det är näringsidkaren som "är företaget" men han eller hon är fortfarande en fysisk person.
Citera
2013-05-29, 19:43
Medlem
Völunds avatar
Jaja, okej, jag kanske uttryckte mig lite dumt, tror dock du förstod innebörden av vad jag menade men det verkar vara för mycket begärt. Fattar du åtminstone skillnaden mellan organisationsnummer och personnummer? Och att om en betalning sker från ett organisationsnummer till ett annat (dvs, företag till företag) kan man få den informationen, men inte om betalningen sker från ett privatkonto till ett företag (från ett personnummer till ett organisationsnummer).
Citera
2013-05-29, 20:29
Medlem
Citat:
Jaja, okej, jag kanske uttryckte mig lite dumt, tror dock du förstod innebörden av vad jag menade men det verkar vara för mycket begärt. Fattar du åtminstone skillnaden mellan organisationsnummer och personnummer? Och att om en betalning sker från ett organisationsnummer till ett annat (dvs, företag till företag) kan man få den informationen, men inte om betalningen sker från ett privatkonto till ett företag (från ett personnummer till ett organisationsnummer).

De bankgiroblanketter jag har sett brukar ha ett fält för betalningsavsändarens namn och adress. När jag betalar bankgiro räkningar på Skandiabanken är avsändare förifyllt också. Det går till och med ändra. Känns ju väldigt märkligt om det inte finns något syfte med att det står där.
Citera
2013-05-29, 20:33
Medlem
Citat:

Här är ett exempel på uppgifter från en bankgiro betalning. Notera att namn och adress står där.

http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/E...20991-2346.tif
Citera
2013-05-29, 20:42
Medlem
Völunds avatar
Javisst kan man ange namn, adress och liknande. Det är uppgifter som underlättar för betalningsmottagaren att placera betalningen rätt. Det där verkar dock vara en ganska gammal bankgiroblankett. Ni ser fyrkanten där längst ner? Där ska det egentligen stå ett OCR-nummer. OCR-tekniken har nästan helt ersatt uppgifterna med avsändarnamn.
Citera
2013-05-29, 21:49
Medlem
Citat:
Javisst kan man ange namn, adress och liknande. Det är uppgifter som underlättar för betalningsmottagaren att placera betalningen rätt. Det där verkar dock vara en ganska gammal bankgiroblankett. Ni ser fyrkanten där längst ner? Där ska det egentligen stå ett OCR-nummer. OCR-tekniken har nästan helt ersatt uppgifterna med avsändarnamn.

Kan? Det är helt och hållet standard i min bank, jag tror nog att det är det i de flesta andra banker också. Hur ser det ut i din bank?

Tittar jag på senaste fakturan från OKQ8 står även mitt namn och min adress förtryckt på blanketten. Jag misstänker att det i överlag är standard att avsändare fylls i.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in