Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-27, 22:30
  #1
Medlem
knussligs avatar
Jag vet att det finns en tråd om polisspåret, men jag vill dedikera denna tråd till enbart sådana händelser och vittnen som pekar mot polisspåret och som finns dokumenterat någonstans.

Med andra ord ska denna tråd INTE innehålla spekulationer eller lösa rykten som inte finns omtalade någonstans (t ex "min morbror sa att han träffat palmes mördare").
Citera
2013-05-27, 22:45
  #2
Medlem
knussligs avatar
Jag sätter igång, och tar det jag kommer på, men fyll gärna på! (jag snor lite text från olika sidor och personer jag finner pålitliga, så allt är andrahandskällor, men kontrollera gärna det jag skrivit)

* 179 walkie-tips finns registrerade hos polisen, varav 40 nära mordplatsen, nära mordminuten. Alla avfärdade som icke trovärdiga. (däribland komikern Robert Gustafsson).

* Anti Avsan som hörde till Norrmalmspolisens A-tur, igenkänd nära mordplatsen av två finskor med en walkie-talkie och pistol i hand. En av finskorna var bekant med Avsan sen tidigare.

* Norrmalmspolisen Thomas Plitz igenkänd av två vittnen i trakterna kring mordplatsen.

* C-G Östling, även han från Norrmalmspolisens A-tur avviker från sjukhuset samma dag som mordet begås, mot läkares rekommendation.

* Östling är vapenhandlare och disponerade lägenhet i hörnet Regeringsgatan - David Bagares gata.

* Tips från taxichaufför den 21/7 1988 att denne plockat upp Östling och en annan man i 30-årsåldern 4-5 minuter efter mordet, bara cirka 500 meter från mordplatsen. Samma dag tips från kollega vid Norrmalmspolisen att Östling vet vem Palmes mördare är. Inget av tipsen leder till förhör.

[finns så klart oerhört mycket mer att skriva]
Citera
2013-05-28, 10:49
  #3
Medlem
knussligs avatar
De punkter jag skrev ovan är det som talar för polisspåret, men skriv gärna ner punkter som talar emot det också.
Citera
2013-05-30, 19:11
  #4
Medlem
knussligs avatar
För polisspåret:

* Poliskommisarie Gösta Söderström som var först på plats vid mordtillfället hävdade fram till sin död att viktiga tider för mordtillfället hade manipulerats i efterhand.

Mot polisspåret:

* Leif Krantz som såg en av poliserna på bussen verkar inte varit helt psykiskt stabil och hade en hel del galna teorier om mordet. Hans vittnesmål är därför tveksamt.

* Många knäppgökar hör av sig vid sådana här stora händelser. Exempelvis är det nästan 200 som erkänt sig som gärningsmän. Förmodligen är även en hel del vittnesmål falska eftersom de är helt uppdiktade.

* Många av de poliser som pekas ut var medlemmar i baseball-ligan som var på tapeten i nyheterna åren innan palmemordet. Vilket skulle kunna påverkat folk att börja spekulera i deras skuld.

* Enligt Ölvebro så kom den största mängden walkie-talkie-tips in först efter att Holmér gått ut och frågat om någon sett sådana vid mordnatten (vilket skulle kunna tala för att knäppgökar fått för sig att de sett det och rapporterat)
Citera
2013-06-30, 00:38
  #5
Medlem
InSpirituss avatar
Läs Ole Dammegårds "statskupp i slowmotion" på http://www.oledammegard.com/index1.html så får du ju iaf mängder av punkter som talar för. Flera av dina "mot polisspåret" vederläggs också.

Mina svar på dina mot polisspåret:

*1 De flesta vittnen som har vittnesmål som pekar mot polisen har smutskastats o hotats. Att LK på senare tid intresserade sig för Lisbeths extremt märkliga beteende i allt rörande mordet behöver inte automatiskt vara galet, snarare att han sökt sanningen förutsättningslöst. Hursomhelst är inte din 1a något som talar mot polisspåret.

*2 Absolut många knäppgökar men det gäller alla spår, inte enbart polisspåret.

*3 Nu vet jag ju inte hur insatt du är i polisspåret men mängder av vittnesmål pekar ju mot polisen, och baseballpoliser dyker upp i mängder av sammanhang när polisspåret analyseras. Men du har rätt i att folk kan ha påverkats av skriverier när de spekulerar, men vi måste skilja på fakta o spekulation.

*4 Hur du kan ha förtroende för Ölvebro o Holmér efter alla lögner o mörkläggningar de stått för är för mej en gåta. Om du sätter på dej polisspåretglasögonen så inser du ju att de har kanske de 2 viktigaste positionerna då det gäller att mörklägga palmemordet för befolkningen. Om det trots det stämmer som de säger så förändrar det inte så mycket. Det formligen svämmar ju över av vittnen som sett walkietalkiemän runt mordplatsen, runt Palmes bostad och på vägen däremellan. Detta i en tid innan mobiltelefoneran.

Läs boken. Beställ hem en Kindle så slipper du läsa på skärmen. Skilj på fakta o spekulation, var kritisk utan att döma o ha ett öppet sinne!

Lycka till
Citera
2013-07-27, 15:16
  #6
Medlem
Det som talar emot polisspåret:

Det visste inte vart Palme skulle gå efter bion.
Den enda som visste det var Lisbet Palme.

Att placera ut en arme med Walkie Talkie män men att inte veta att Palme skall komma till Tunnelgatan är högst osannolik.

Skulle inte även "nazisterna" var stolta över sitt mord? Efter Christer Petterson leken så är det fritt fram för den äkta mördaren att kliva fram. Han kan aldrig bli fälld pga "rimliga tvivel". Någon/någostans i rörelsen hade fått reda på att det var en i de egna leden som räddade Sverige från Palme.
Citera
2015-05-12, 10:16
  #7
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
För polisspåret:

* Poliskommisarie Gösta Söderström som var först på plats vid mordtillfället hävdade fram till sin död att viktiga tider för mordtillfället hade manipulerats i efterhand.

Mot polisspåret:

* Leif Krantz som såg en av poliserna på bussen verkar inte varit helt psykiskt stabil och hade en hel del galna teorier om mordet. Hans vittnesmål är därför tveksamt.

* Många knäppgökar hör av sig vid sådana här stora händelser. Exempelvis är det nästan 200 som erkänt sig som gärningsmän. Förmodligen är även en hel del vittnesmål falska eftersom de är helt uppdiktade.

* Många av de poliser som pekas ut var medlemmar i baseball-ligan som var på tapeten i nyheterna åren innan palmemordet. Vilket skulle kunna påverkat folk att börja spekulera i deras skuld.

* Enligt Ölvebro så kom den största mängden walkie-talkie-tips in först efter att Holmér gått ut och frågat om någon sett sådana vid mordnatten (vilket skulle kunna tala för att knäppgökar fått för sig att de sett det och rapporterat)

Beträffande bussen/Krantz så betedde sig väl Piltz och Tell så underligt att även busschauffören kontaktade PU?

Chauffören hotades sedan till tystnad?
Citera
2015-05-12, 16:11
  #8
Medlem
http://lennartremstam.blogspot.com/2...a-lars-wt.html
Kanalen special om Palmemordet.
Vittnen berättar om konstigheter runt mordplatsen och en bit därifrån:
WT-män hör i området runt Dalagatan, Kristian, m.m.
Citera
2022-01-19, 09:08
  #9
Medlem
Polisspåret verkar rimligt, men vad var motivet? Var de bara arga på O.P eller var de utsända av Sydafrika? (Har väldigt bra bevis för detta.) Eller är det någon annan organisation som låg bakom O.Ps död?
Citera
2022-01-19, 12:03
  #10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
För polisspåret:

* Poliskommisarie Gösta Söderström som var först på plats vid mordtillfället hävdade fram till sin död att viktiga tider för mordtillfället hade manipulerats i efterhand.

--klippt--

Minst 2 problem uppstår med Söderströms tider.

1. Om Söderströms tid 23:30 är korrekt så kan inte Yvonne N. ha sett GM på David Bagares gata!
GM som flyr är efter ca. 1:30 min på den plats där Yvonne N. och Ahmed Z. ser honom.
YN och AZ promenerar sedan mot Tunnelgatan och ned för trappen(här inträffar även mötet med vittnet Lars J., se punkt 2) där de efter ca. 2 min ytterligare träffar på poliserna från piket 3220. (tiderna är ungefärliga för att mer visa på principen)
Dessa poliser kommer till mordplatsen straxt efter Söderström.
Poliserna är som de flesta vittnen påstår, på plats efter 3-4 minuter.
Förutsatt att YN ser GM och förutsatt att INTE GM av någon anledningen skulle ha sprungit runt eller uppehållit sig i 5 minuter innan hon/YN och AZ såg honom så går alltså Söderströms tid inte ihop med verkligheten! (Det sistnämnda "om en GM som uppehåller sig i 5 min innan DB-gata" går direkt bort enligt punkt 2. nedan i det fall Lars J tar upp jakten näst intill direkt.)

2. Vittnet Lars J. och hur länge han väntar innan han springer efter GM.
  • 23:24:00 Lars J träffar ju YN och AZ i toppen av trappan. Denna träff dessa 3 personer emellan, sker då ca. 2:30 min efter skotten.
  • 23:25:30 en minut senare 3:30 träffar ju YN/AZ poliserna, (enligt punkt 1.)

Detta förutsätter att Lars J. inte väntar så länge, utan gör som han själv uppger. Tar upp jakten efter den springande gärningsmannen mer eller mindre omgående efter en kort blick ned mot Sveavägen och mordplatsen.

Hur länge väntar han/Lars J. om polisen anländer först efter 23:30?
  • 23:21:30 mordet sker
  • GM passerar Lars J på Tunnel gatan efter 30s.
  • GM är på krönet och försvinner efter ytterligare 30s.
  • 23:22:30 börjar Lars J. fundera på att följa efter.

Se tabell längre upp där Lars J. träffar YN/AZ som i sin tur träffar poliserna 23:25:30 så ser vi att det inte går ihop med Söderströms 23:30... 23:25:30 då piketpoliserna "borde" ha träffat på YN/AZ kan inte stämma om det är GM de sett.

Om Söderströms tid gäller (för enkelhetens skull räknar vi här med att piket 3230 kommer samtidigt)
  • 23:30:00 Söderström anländer (även piket 3230 i detta exempel där de springer iväg på stört)
  • 23:30:30 Träffar piketpoliserna YN/AZ nedanför trappen på Tunnelgatan.

Här ser vi att piketpoliserna med Söderströms tid träffar YN/AZ 5 minuter senare (23:25:30 ovan) än vad vi får när vi räknar "framåt" utifrån;
Gärningsmannens flykt, möte med YN/AZ och mötet YN/AZ med Lars J. samt slutligen YN/AZ och mötet med piketpoliserna.

Det enda sättet för Söderströms tid att gå ihop är:
1. Att Lars J måste ha väntat i 5 minuter innan han tar upp jakten på GM
2. Att YN/AZ INTE kan ha sett GM förutsatt att denne nu inte uppehållit sig i 5 min. innan han dyker upp på DB-gata.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback