Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-26, 16:28
  #1
Medlem
ohyeess avatar
Hej,

Ska flytta upp till Stockholm i höst för att jobba och tittar just nu på lägenhet. Har hittat en nära Kungsholms strand på Alströmergatan och tänkte höra om er generella åsikter om Kungsholmen som stadsdel och området kring Altströmergatan.

Kommer jobba nära St Eriksplan och därför har jag sett att förbindelserna med T-bana etc är väldigt bra härifrån, vilket är ett stort plus. Verkar även vara lätt att ta sig in till T-centralen, Slussen m.m. med T-banan.

Är även inne på Vasastan, men tycker inte jag hittat något intressant ännu. Ska man kanske ändå vänta tills det dyker upp något där?
Citera
2013-05-26, 16:53
  #2
Medlem
Spackelackans avatar
Kungsholmen är lugnt, fint och hyfsat hipsterbefriat även om det finns några sådana även där. Tyvärr svårt att undvika i denna stad.

Gott om butiker och restauranger.
Gillas sunkhak så ligger Stockholms högsta koncentration av sådana uppe vid Fridhemsplan.

I Rålambshovsparken så finns det möjlighet till utomhusaktiviteter och ibland föreställningar och koncerter.

Mycket goda kommunikationer till resten av staden och västerort.
Citera
2013-05-26, 19:46
  #3
Medlem
Avadors avatar
Kungsholmen har den i genomsnitt högsta månadsinkomsten i innerstan. Så folk som bor där är oftast städade och i medelåldern.
Citera
2013-05-26, 20:23
  #4
Medlem
Clayton80s avatar
Det är sällan man har ärenden till Kungsholmen. Jag skulle föredra en bostad i Vasastan framför en på Kungsholmen.
Citat:
Ursprungligen postat av Avador
Kungsholmen har den i genomsnitt högsta månadsinkomsten i innerstan. Så folk som bor där är oftast städade och i medelåldern.
Källa på det?

Den statistik jag funnit pekar snarast mot att Östermalm har högre genomsnittlig årsinkomst, likaså Norrmalm.
Citera
2013-05-26, 23:05
  #5
Medlem
krss avatar
Trafik, trafik, trafik och trängsel.

Jobbar där och skulle verkligen inte vilja bo där, hellre några minuter med tuben ut mot Bromma.
Citera
2013-05-26, 23:12
  #6
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyees
Hej,

Ska flytta upp till Stockholm i höst för att jobba och tittar just nu på lägenhet. Har hittat en nära Kungsholms strand på Alströmergatan och tänkte höra om er generella åsikter om Kungsholmen som stadsdel och området kring Altströmergatan.
Jag har sprungit omkring där både på kontorstid och kvällar samt helger och jag tycker att det skulle vara ett helt ok område att i. Inget stök, lugnt och tryggt.

Citat:
Kommer jobba nära St Eriksplan och därför har jag sett att förbindelserna med T-bana etc är väldigt bra härifrån, vilket är ett stort plus. Verkar även vara lätt att ta sig in till T-centralen, Slussen m.m. med T-banan.
Då kommer du att ha en promenad på mindre än tio minuter till jobbet. Med stockholmsmått mätt är detta extremt nära (och därmed bra). Du kommer att slippa de ständigt överfulla tunnelbanorna och bussarna.
Det finns ganska bra restauranger och mataffärer både kring din arbetsplats och ditt potentiella boende.
Nära S:t Eriksplan har du dessutom Karlbergs pendeltågsstation, om du skulle behöva hälsa på någon som bor ute i ödetrakterna.

Citat:
Är även inne på Vasastan, men tycker inte jag hittat något intressant ännu. Ska man kanske ändå vänta tills det dyker upp något där?
Det är hyfsat skitsamma, skulle jag säga.
Det finns för- och nackdelar med båda dessa områden. Vilket område som du väljer beror på din familjesituation (barn, sambo, husdjur, hobbies, etc).
En stor fördel med Alströmergatan är, förstås, den omedelbara närheten till jobbet. När kollegorna klagar på att tunnelbanan är sen/trasig/strejkar så kommer du bara att titta på dem och undra vad de pratar om.
Citera
2013-05-26, 23:15
  #7
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyees
Är även inne på Vasastan, men tycker inte jag hittat något intressant ännu. Ska man kanske ändå vänta tills det dyker upp något där?

Jag skulle ha sökt mig mer mot Vasastan. Visst finns Rålis, men trevligare parker hittar man i Vasastan. Jag vet dock inte vad du har för intressen, men uteliv och restauranger är definitivt bättre i Vasastan om man inte föredrar riktiga sunkställen (vilket också kan vara trevligt, förstås). Jag gick på gymnasiet på Kungsholmen i tre år och kände att det nog är den innerstadsstadsdel där jag känner mig minst hemma. För min egen del är det lite för lugnt: men om du föredrar det så är Kungsholmen perfekt.
Citera
2013-05-26, 23:17
  #8
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyees
Hej,

Ska flytta upp till Stockholm i höst för att jobba och tittar just nu på lägenhet. Har hittat en nära Kungsholms strand på Alströmergatan och tänkte höra om er generella åsikter om Kungsholmen som stadsdel och området kring Altströmergatan.

Kommer jobba nära St Eriksplan och därför har jag sett att förbindelserna med T-bana etc är väldigt bra härifrån, vilket är ett stort plus. Verkar även vara lätt att ta sig in till T-centralen, Slussen m.m. med T-banan.

Är även inne på Vasastan, men tycker inte jag hittat något intressant ännu. Ska man kanske ändå vänta tills det dyker upp något där?

Kungsholmen är jävligt fint, mycket vatten och grönska jämfört med asfalten i vasastan. Jag avråder dock från Kungsholmsstrand, kallt mörkt norrläge, jobbigt att ta sej upp till Fridhemsplan, brant. Alströmergatan, köp inte lya i den där skitföreningen, massa smålägenheter, alltid fester, lyhört som fan, dyra avgifter. Köp aldrig funkis.

här har du ett kanonköp, billig pga bowlingbanaplanlösning.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...,-2-tr-5056328
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2013-05-26 kl. 23:29.
Citera
2013-05-27, 00:53
  #9
Medlem
Kungsholms strand är nice. Men Birkastan/Rörstrand/Atlasområdet i Vasastan är snäppet bättre skulle jag säga. Om du ändå ska på visning, vilket jag antar att du planerar, så ligger det ju faktiskt på gångavstånd från Kungsholms strand så du kan ju bara gå dit och känna efter själv.
Citera
2013-05-27, 01:01
  #10
Medlem
colabulles avatar
VI k-holmare har allt utom biograf och sportbutik, annars finna allt,
Sedan verkar du få rätt bra betalt jobb om du ska bo på k-stranden.
Citera
2013-05-27, 01:16
  #11
Medlem
idiamindadas avatar
Släpp sargen och välj Östermalm! Givet då att TS är så tät som hen anspelar (V-stan är dyrast i Stockholm). På Ö-malm råder hyfs och stil, nära till Djurgården och Gärdet, bra saluhall och är fortfarande nära till jobbet. Hipsterglest dessutom.
Citera
2013-05-27, 07:32
  #12
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Om du vill kunna promenera till badställen så är Kungsholmen bra och du kan ta dig därifrån i alla riktningar med kollektivtrafik eller bil. Vasastan är mycket asfalt så Östermalm känns som ett bättre alternativ om du inte gillar det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback