Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-24, 23:10
  #1
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag har inte använt linux på några år nu, aldrig varit någon hardcore-linux-nörd men gillade ubuntu och hade det som enda operativsystem under en några år men övergav det när de ersatte gnome 2 med unity, lärde mig aldrig att uppskatta det. Testade några andra såsom cinammon, lxfe och fluxbox men fastnade inte riktigt. Gnome 3 gillade jag inte heller. Har under de senaste dagarna blivit sugen på att dunka in linux i laptopen igen då den blivit fruktansvärt seg mem har ingen koll på vilka finns det att välja på nuförtiden, kanske har kommit någon uppdatering av ovanstående som är riktigt trevlig eller någon ny utmanare kanske?

Någon som har några förslag?
Citera
2013-05-25, 09:21
  #2
Medlem
ganglere2s avatar
Jag själv använder allra mest KDE. Just nu t.ex. Mest av bekvämlighetsskäl. Det är ofta vad som förinstalleras, man får det enkelt och på svenska, massor med små användbara program finns där färdigt. Det är ganska snyggt och det går att förändra utseendet väldigt mycket om man inte vill ha standard. Jag använder bara Linux. Körde för länge sedan Afterstep, senare Windowmaker. Då var man ofta tvungen att själv översätta textfiler för att få ex.vis menyer på svenska. Har aldrig gillat Gnome. Har testat Enlightenment för länge sedan men det var allt för krävande prestandamässigt och inte på svenska. Finns ju också många små fönsterhanterare som inte kräver så mycket om man vill spara på datorns kraft.
Citera
2013-05-25, 09:23
  #3
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag själv använder allra mest KDE. Just nu t.ex. Mest av bekvämlighetsskäl. Det är ofta vad som förinstalleras, man får det enkelt och på svenska, massor med små användbara program finns där färdigt. Det är ganska snyggt och det går att förändra utseendet väldigt mycket om man inte vill ha standard. Jag använder bara Linux. Körde för länge sedan Afterstep, senare Windowmaker. Då var man ofta tvungen att själv översätta textfiler för att få ex.vis menyer på svenska. Har aldrig gillat Gnome. Har testat Enlightenment för länge sedan men det var allt för krävande prestandamässigt och inte på svenska. Finns ju också många små fönsterhanterare som inte kräver så mycket om man vill spara på datorns kraft.
KDE är ingen fönsterhanterare. Men antar att TS menar både DE och WM. TS jag tycker du ska kolla in archs wiki de har info om många bra DE och WM.
https://wiki.archlinux.org/index.php...op_Environment
https://wiki.archlinux.org/index.php/Window_Manager
Citera
2013-05-25, 09:27
  #4
Medlem
Absolut!

KDE är ju fint på alla sätt, men samtidigt lite "fläskigt" och onödigt mycket krams.

XFCE däremot är ju lätt, och kan med lite tilägg få fina effekt (Compiz), jag körde KDE länge, men blev less och kört XFCE i runt 1 år nu. Provat Cinnamon, Mate, LXDE, OpenBox, men återvänder alltid till XFCE.

Vilken dist? Ja, allt med ubuntu är inte så kul (men lätt). Arch är ju enkelt och avancerat samtidigt, men har varit en pain att installera sen dom började med pacstrap och allting manuellt. MEN! Då finns den nya disten manjaro.

Den är Arch basserad (är som att köra Arch); du har även AUR (yaourt), och dom har lite egna finesser som gör livet brutalt enkelt. Som att installera catalyst (eller nvidia properity driver), mhwd-gpu -pci nonfree 0300, eller byta kernel, mhwd-kernel linux<version>

Så ja, rekommenderar STARKT manjaro, finns med KDE, XFCE, OpenBox, XFCE är den officiella varianten.

http://manjaro.org/get-manjaro/

Du har även support och annat på IRC (undertecknad hänger där), på freenode.net, #manjaro

Om vi hoppar över Arch då, hmm, Sabayon om du föredrar Gentoo, men ska det prompt vara ett debian system, då kan du lika gärna köra debian rakt av, om du lägger till testing så blir det debian 8 (Jessie) med relativt nya paket.
Citera
2013-05-25, 13:01
  #5
Medlem
Kan bara hålla med magican här ovan. XFCE är suveränt.
Citera
2013-05-25, 14:00
  #6
Medlem
TorrentLovers avatar
Compiz och Openbox är de stora fönsterhanterarna just nu.
Openbox är trevligt, men vill du ha lite effekter, så kör Compiz. CCSM finns som grafiskt verktyg om man vill ändra inställningarna. Annars återfinns plugins inställningar i ~/.gconf/apps/compiz-1/plugins.
Citera
2013-05-25, 15:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Compiz och Openbox är de stora fönsterhanterarna just nu.
Openbox är trevligt, men vill du ha lite effekter, så kör Compiz. CCSM finns som grafiskt verktyg om man vill ändra inställningarna. Annars återfinns plugins inställningar i ~/.gconf/apps/compiz-1/plugins.

Sant.. men openbox använder mycket XFCE grejer, och när man väl lagt in det som kan anses som nödvändigt, då är man rätt nära XFCE likt förbannat
Citera
2013-05-25, 22:09
  #8
Medlem
.Chloes avatar
Bytte nyss till XFCE för första gången. Detta behåller jag!!

Men rekommenderar även OpenBox och KDE. Finns många anledningar till att hata KDE, men snyggt är det iallafall.
Citera
2013-05-25, 22:18
  #9
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Bytte nyss till XFCE för första gången. Detta behåller jag!!

Men rekommenderar även OpenBox och KDE. Finns många anledningar till att hata KDE, men snyggt är det iallafall.
Finns många anledningar till att hata Gnome Shell och Unity med.
Citera
2013-05-25, 22:52
  #10
Medlem
Xfce och openbox har ju redan nämts, men skall jag tipsa om min favorit får det bli XMonad, som dessutom är något annorlunda. :-)
Citera
2013-05-25, 23:22
  #11
Medlem
Här finns det lite olika skrivbordsmiljöer/fönsterhanterare. Som kan vara kul att testa. https://www.idg.se/2.1085/1.509127/1...ery=true&img=6
Citera
2013-05-26, 00:48
  #12
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Här finns det lite olika skrivbordsmiljöer/fönsterhanterare. Som kan vara kul att testa. https://www.idg.se/2.1085/1.509127/1...ery=true&img=6
Fönsterhanterare och skrivbordsmiljö är inte samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback