Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-03-08, 10:26
  #25
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Nu har jag fått hem Collin Clearys "Summoning The Gods" i fysisk form. Är det bra skit Vindhler?


Jag har inte läst "Summoning the Gods" själv ännu, så kan inte svara på frågan. Vilka essäer är med i den? Kanske finns det några på internet som jag har läst. I övrigt har jag nyligen läst "Svärdet och Spiran" av Ken Follett som jag såg att Arminius säljer. Mycket god underhållning. Nu läser jag Röde Orm för fjärde, eller kanske femte gången tror jag det är. Alltid lika lustig, men det faller utanför trådens ämnesområde
__________________
Senast redigerad av Vindhler 2014-03-08 kl. 11:20.
Citera
2014-03-25, 03:23
  #26
Avstängd
Straybullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Jag har inte läst "Summoning the Gods" själv ännu, så kan inte svara på frågan. Vilka essäer är med i den? Kanske finns det några på internet som jag har läst. I övrigt har jag nyligen läst "Svärdet och Spiran" av Ken Follett som jag såg att Arminius säljer. Mycket god underhållning. Nu läser jag Röde Orm för fjärde, eller kanske femte gången tror jag det är. Alltid lika lustig, men det faller utanför trådens ämnesområde

Neo-Paganism

1. Knowing the Gods
2. Summoning the Gods: The Phenomenology of Divine Presence
3. Paganism without Gods: Alain de Benoist's On Being a Pagan

Nordic Paganism

4. What God Did Odin Worship?
5. Philosophical Notes on the Runes
6. The Missing Man in Norse Cosmogony
7. Karl Maria Wiligut's Commandments of Gôt

Among the Ruins

8. Patrick McGoohan's The Prisoner
9. The Spiritual Journey of Alejandro Jodorowsky
Citera
2014-03-27, 19:29
  #27
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Neo-Paganism

1. Knowing the Gods
2. Summoning the Gods: The Phenomenology of Divine Presence
3. Paganism without Gods: Alain de Benoist's On Being a Pagan

Nordic Paganism

4. What God Did Odin Worship?
5. Philosophical Notes on the Runes
6. The Missing Man in Norse Cosmogony
7. Karl Maria Wiligut's Commandments of Gôt

Among the Ruins

8. Patrick McGoohan's The Prisoner
9. The Spiritual Journey of Alejandro Jodorowsky

Har du läst något än, och isåfall, är det insiktsfullt och läsvärt?
Citera
2014-08-14, 16:04
  #28
Medlem
Vindhlers avatar
Greg Johnson har skrivit en längre introduktionsartikel:

"The Philospohy of Collin Cleary"

http://www.counter-currents.com/2014...collin-cleary/
Citera
2014-08-25, 10:11
  #29
Medlem
Brukar han hålla tal i radio också?
Citera
2014-08-25, 10:54
  #30
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Brukar han hålla tal i radio också?

Nej, han har aldrig framträtt i radio vad jag känner till.
Citera
2015-04-07, 20:00
  #31
Medlem
Vindhlers avatar
En ny artikelserie av Collin Cleary om den indo-europeiska tripartitionen, här är del 1 och del 2:

http://www.counter-currents.com/2015...tition-part-1/

http://www.counter-currents.com/2015...tition-part-2/


Kort om tripartitionen av Oskorei:

http://www.motpol.nu/oskorei/2013/03...orges-dumezil/

Citat:
Den trifunktionella modellen/tripartition

Dumezils kanske mest kända begrepp är den trifunktionella modellen. Förenklat beskriver den ett samhälle där det finns tre funktioner – präster, krigare och bönder. Detta är ett alternativ till den individualistiska och egalitära modellen, då det rör sig om tre kvalitativt olika grupper och de är både hierarkiska och komplementära. Samtidigt är det tidlösa grupper, och de kommer i olika former att dyka upp i alla mänskliga samhällen.

För Dumezil är det dock inte en rent sociologisk modell, utan en kosmologisk. Världen som sådan kan delas upp efter dessa tre funktioner. Gudarna kan knytas till dem (Indra och Tor är exempelvis krigargudar), liksom djur och färger. De mänskliga funktionerna är uttryck för en kosmisk ordning. De tre funktionerna är då dels suveränitet, kopplat till lagar, härskande och övernaturlig auktoritet, dels kraft, kopplad till våld och krig, och dels en tredje funktion kopplad till livskrafterna, kärlek, hantverk, jordbruk et cetera. De tre funktionerna kunde också delas upp ytterligare, med olika gudar som representerar olika aspekter av dem (den första funktionen exempelvis genom Oden och Tyr). Ibland teoretiserar man också kring en fjärde funktion, som uttrycker det avvikande och det som faller utanför.

[...]
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback