Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-03, 19:43
  #1
Medlem
HonkenLarssons avatar
Hej

Har fått ett erbjudande av en kamrat att køpa en fujitsu/siemens bærbar

intel 1.8m Centrino
1024 md ram
80 gb Hd
15" widescreen
Grafik 9700 128mb
windows xp-pro

pris 10000:- Dkk = 12100 Sek

Att priset ær ok vet jag men hur ok ær det?

Allt ær nytt aldrig anvændt med garanti. Ej stulet.

Tack på førhand
Citera
2005-06-03, 19:47
  #2
Medlem
Barschs avatar
Är det en hyr-pc via Atea, Amilo M1425? Låter precis som den dator jag ska få via min far. Räknat på 40% marginalskatt blir kostnaden 8856 SEK. Om det är den datorn är i alla fall bruttolöneavdraget 410 kronor per månad. Räkna på olika skattenivåer så ser du hur bra det är!
Citera
2005-06-03, 19:53
  #3
Medlem
HonkenLarssons avatar
Næe det ær ingen hyr pc utan jag betalar 12000:- sen ær plågan øver. Har haft hyr dator førut och det slutade i en dyr affær dær jag var tvungen att løsa ut datorn till ett ordentligt øverpris

DDen bærbara som jag skall køpa har DVD-brænnare också, det glømde jag att sæga.
Citera
2005-06-03, 20:28
  #4
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Næe det ær ingen hyr pc utan jag betalar 12000:- sen ær plågan øver. Har haft hyr dator førut och det slutade i en dyr affær dær jag var tvungen att løsa ut datorn till ett ordentligt øverpris

DDen bærbara som jag skall køpa har DVD-brænnare också, det glømde jag att sæga.

Det jag frågar är om din kompis fått den som hyr-pc. Anledningen till att jag frågar är att jag ville veta ungefär vad han betalar för den, eftersom din fråga var hur bra pris det var för dig...
Citera
2005-06-03, 22:34
  #5
Medlem
HonkenLarssons avatar
Finns inget sådant i Danmark. Så næe det ær ingen hyr pc. Hade det varit ett sæmre pris om det nu varit en hyr pc?

Tack så mkt før svaret iaf.

Ingen mer som har någon aning eller ett hum?
Citera
2005-06-03, 22:45
  #6
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Hade det varit ett sæmre pris om det nu varit en hyr pc?

Genom hyr-pc får man ju datorn billigare (eftersom kostnaden dras från din lön innan skatt) än vad man hade fått betala i affären. Hade den varit en hyr-pc hade din kompis tjänat mer på affären med andra ord. Men en ledtråd kan jag ge dig...

Gå till dell.dk och konfigurera en dator med motsvarande prestanda så ser du vad den hade kostat dig. Då har du något att jämföra med!
Citera
2005-06-03, 23:55
  #7
Medlem
HonkenLarssons avatar
Ja nu vill jag ju inte att detta skulle urarta i att snacka hem-pc men ok. Min upplevelse av hem-pc ær den att du betalar i princip av hela datorn med din månadsbetalning. Nær dina 36 månader har gått så ær det dags att returnera din omoderna dator, vips så stælls det så mycket krav att det blir mest smærtfritt att betal ett ockerpris før din gamladator så att det skulle vara ett klipp att sølja en ny hem-pc på beg.marknaden ter sig før mig som en kortsigtig och mkt dum affær.
Citera
2005-06-04, 00:06
  #8
Medlem
HonkenLarssons avatar
har kollat på dell å det priset jag fått av min kamrat ligger typ 6000 dkk under dell priset Fast då skiljer sig grafik korten i den jag får køpa billigt sitter det ett ati 9700 128mb i Dell sitter det ett x600 128mb. Exakt hur stor skillnaden ær mellan dom vet jag inte. Någon som vet?
Citera
2005-06-04, 00:11
  #9
Medlem
HonkenLarssons avatar
Ja nu vill jag ju inte att detta skulle urarta i att snacka hem-pc men ok. Min upplevelse av hem-pc ær den att du betalar i princip av hela datorn med din månadsbetalning. Nær dina 36 månader har gått så ær det dags att returnera din omoderna dator, vips så stælls det så mycket krav att det blir mest smærtfritt att betal ett ockerpris før din gamladator så att det skulle vara ett klipp att sølja en ny hem-pc på beg.marknaden ter sig før mig som en kortsigtig och mkt dum affær.
Citera
2005-06-04, 00:14
  #10
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
har kollat på dell å det priset jag fått av min kamrat ligger typ 6000 dkk under dell priset Fast då skiljer sig grafik korten i den jag får køpa billigt sitter det ett ati 9700 128mb i Dell sitter det ett x600 128mb. Exakt hur stor skillnaden ær mellan dom vet jag inte. Någon som vet?

Men då låter det ju som en ganska bra affär ändå. Sen om inte du kan få ditt svar om skillnaden mellan grafikkorten här så kan jag rekommendera forumet på sweclockers.com där du säkert kan få svar på din fråga.

Sen lite offtopic om hem-pc.

Det man gör är att man hyr datorn av arbetsgivaren, och när hyrestiden är över kan man antingen lämna tillbaka den gratis och hoppas på ett nytt erbjudande, eller så får man köpa loss den (arbetsgivaren kan inte enligt lagen skänka datorn till dig) för ett "marknadsvärde" som oftast dock ligger under 1000 kr.
Citera
2005-06-04, 00:21
  #11
Medlem
HonkenLarssons avatar
Ska kolla med clockersfolket. Det dær med marknadsværde vettefan. Jag fick køpa mitt lik till dator før 3000:- nær mitt avtal gick ut. Om jag inte kunde skicka in den i orgonallådorna med exackt konfigurering som det var nær jag fick den skulle det bli någon extra kostnad osv osv etc etc.

Skit det dær med hem-pc køp anser jag. Billigare och bættre att køpa det i butik om man kan hosta upp pengarna på en gång.
Citera
2005-06-04, 10:35
  #12
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Ska kolla med clockersfolket. Det dær med marknadsværde vettefan. Jag fick køpa mitt lik till dator før 3000:- nær mitt avtal gick ut. Om jag inte kunde skicka in den i orgonallådorna med exackt konfigurering som det var nær jag fick den skulle det bli någon extra kostnad osv osv etc etc.

Skit det dær med hem-pc køp anser jag. Billigare och bættre att køpa det i butik om man kan hosta upp pengarna på en gång.

Det lät ju helskumt. Fast i mitt fall är det den tredje datorn från Saab som familjen hyr, och det har inte varit några problem hittills. Saab har ju knappast intresse att ta hand om ett par tusen datorer som är för gamla för att ha ett värde, så därför har de haft ett lågt "köpa loss-pris". När jag själv tittade på vad motsvarande Dell-dator hade kostat i Sverige hamnade jag på 15-16000 kr, så därför känns 9000 billigt och bra för mig. Som student är det ju dessutom skönt att inte betala allt på en gång.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback