Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-20, 18:12
  #13
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
Kan tænka mig det, de vill væl ha "bevis" på att man kan hantera en rallybil innan de hyr ut..
Kør du rally sj? Nyfiken på hur många tævlingar det går på en sæsong, hur ær det med service - har alla gubbar 3-4 mekaniker som væntar eller finns det tid att hinna med det sj? Byts dæck efter varje stræcka eller hur ser det ut i de olika klasserna?

Såg æven Superbox eller liknande hade rallyevent, 4k før några timmar i en subaru læt som ett bra steg før att verkligen prøva på det

Tack før tipsen!

Det går tävlingar i stort sett varje helg på sommar säsongen. Det är lite uppehåll mellan säsongerna och det går i stort sett bara vintertävlingar i mellan och norra Sverige med ett fåtal undantag.

Du behöver någon som följer med och kör service bilen. Det är inte alltid servicen bara är vid starten. och om man kör sönder rallybilen behöver du nån som kommer och hämtar dig i skogen.

På drivhjulen håller däcken i cirka 5 mil specialsträcka. Beror givetvis på vilken klass du kör och hur mycket hästkrafter du har. På min grupp H volvo brukade jag köra 2 mindre tävlingar på samma bakdäck. Däcken fram höll minst 10 tävlingar.

Rally är fruktansvärt roligt och fruktansvärt DYRT. Räkna ca 5000:- per tävling bara för bensin, däck, anmälningsavgift etc. Sen om du kör sönder bilen blir det ännu dyrare.
Citera
2013-10-17, 12:09
  #14
Medlem
http://www.motorsport4sale.com/inbjudningar.asp

Det är en sida jag rekommenderar om ni vill hitta tävlingar, kurser och besiktningar mm.
Citera
2013-10-17, 12:26
  #15
Medlem
Jag började för övrigt köra rally förra året. Var 17 år, pappa är en gammal kartläsare, gick på en kurs i Norrköping som gick på 8-900 kr. Köpte en begagnad Volvo 740 Grupp E (ekonomi) och sen var det bara att köra med övningskörnings skylten på. Har väl kört runt 20 tävlingar sen dess, tränat en gång på en folkracebana.

Man får börja köra när man är 16 år och får övningsköra, förutsatt att både en själv och sin handledare (som får vara kartläsare) har förarlicens.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback