Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-03, 17:40
  #1
Medlem
Mohammed Attas avatar
rätt vanligt att det skrivs om framlidna personer, vad är då skillnaden mellan framliden och avliden ?
Citera
2005-06-03, 17:52
  #2
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammed Atta
rätt vanligt att det skrivs om framlidna personer, vad är då skillnaden mellan framliden och avliden ?

Skillnaden så vitt jag förstått ligger väl i att man talar om att någon avlidit eller att någon avled klockan 02:50 medan framliden endast används i dödsrunor och andra retrospekt där man använder ett mer formellt språk, ex. den framlidna NN. Man säger ju t.ex. inte "han framled till följd av en hjärtattack."
Citera
2009-09-26, 04:37
  #3
Medlem
OneUps avatar
Jag bumpar den här tråden och vill ha ett vettigt svar. Det föregående tycker jag inte stämmer så långt jag har sett ordet användas.
Citera
2009-09-26, 05:31
  #4
Medlem
Zwerchstands avatar
Bumpe då denna tråd mot Framliden.
Citera
2009-09-26, 06:05
  #5
Medlem
Fickludds avatar
Avlidne/framlidne/hädangångne är utbytbara i '...den avlidne efterlämnar hustru ...' men absolut inte i '.... dagen är långt framliden...'. Det finns en psalm som heter 'Nu är en dag framliden'.

NE.se:

Framliden
1 gången om tid [högt.]: dagen är långt ~
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. framlidin


2 som inte längre är i livet {avliden}: hans far, framlidne NN; för några decennier sedan publicerade framlidne professor NN en bok i ämnet
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; se framliden 1

Avliden
• (vanl. substantiverat) som lämnat livet vanl. för inte alltför länge sedan {framliden 2, hädangången}: den avlidne efterlämnar hustru och två minderåriga barn; en nu ~ vän har målat tavlan
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. aflidhen
Citera
2009-09-26, 10:29
  #6
Medlem
Lechonians avatar
Min tolkning:

Exempel på 'avliden' från Google:

Brandskadad kvinna avliden
Rätt råd gavs till avliden
Minneskoncert för avliden

Det de alla har gemensamt är att själva dödsfallet är relevant i sammanhanget. Den brandskadade kvinnan dog, patienten som fått rätt råd dog, minneskoncerten för den avlidne...

Exempel på 'framlidne' från Google (formen framliden används nog knappast mycket i praktiken om ens alls):

Förteckning över den framlidne direktörens...
...för att utse efterträdare till den framlidne...
...sörjer sin framlidne man...

Framlidne syftar helt enkelt bara på att någon inte är i livet längre. Dödsfallet i sig är irrelevant här.

I vissa fall fungerar förstås båda formerna.
Citera
2009-09-26, 11:59
  #7
Medlem
Gunnar.Wests avatar
Framlidne används väl enbart i betydelsen "tidigare avlidne"?
Citera
2009-09-26, 13:28
  #8
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.West
Framlidne används väl enbart i betydelsen "tidigare avlidne"?

Vi kan även säga 'dagen är långt framliden'. Det finns en psalm som heter 'Nu är en dag framliden'.
Citera
2009-09-26, 15:15
  #9
Medlem
Gunnar.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Vi kan även säga 'dagen är långt framliden'. Det finns en psalm som heter 'Nu är en dag framliden'.

...och det tolkar jag som att dagen är tidigare liden. Alltså inte nyligen...

Vad vill du säga med ditt svar
Citera
2009-09-26, 17:10
  #10
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.West
...och det tolkar jag som att dagen är tidigare liden. Alltså inte nyligen...

Vad vill du säga med ditt svar
Det var ett svar på påståendet 'Framlidne används väl enbart i betydelsen "tidigare avlidne"?'

Med 'dagen är långt framliden' menas att det är sent på dagen. Kväll.
Citera
2009-09-26, 17:29
  #11
Medlem
Gunnar.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Det var ett svar på påståendet 'Framlidne används väl enbart i betydelsen "tidigare avlidne"?'

Med 'dagen är långt framliden' menas att det är sent på dagen. Kväll.

Ja och

En framliden är en - tidigare avliden. En framliden dag är en dag som varit - tidigare...
Citera
2009-09-26, 19:17
  #12
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Med 'dagen är långt framliden' menas att det är sent på dagen. Kväll.

Förmodligen att dagen är över (om vi ska skilja på dag och natt inom samma dygn).

Om det har gått en lång tid av dagen, men den fortfarande har kvar någon timme, handlar det snarare om en dag som är långt framskriden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback