Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-23, 00:08
  #1
Medlem
Jag har ett ab inom verkstadsindustri, inga anställda, omsätter en dryg mille och är på uppgång.
Då jag enbart kör korta sträckor (< 10-15 mil) har jag börjat snegla på en Nissan Leaf elbil istället för min 10 år gamla Mazda 6. Jag har provkört den ett par gånger och den är helt fantastisk!

Då mina ekonomikunskaper inte är vad de borde vara så klarar jag inte av att räkna ut kostnaderna för elbilen v.s Mazdan.

Förutsättningar;

Mazdan är helt privatägd och den kostar mig ca 4000:-/mån inkl allt.

Elbilen kan leasas för 5150:- /mån +moms. I det leasingpaketet ingår också allt.
Förmånsvärdet är 1700:-

Det enda som intresserar mig är hur mycket jag måste fakturera för att bekosta dessa båda alternativ?

Tanken är att jag minskar min lön med vad Mazdan kostar mig idag och jag hoppas det räcker för att betala elbilen. Jag vet att pensioner och SGI blir lidande men vad fan spelar det för roll när man ändå aldrig kan vara sjuk och pensionerna ändå säkert är bortblåsta när det är pensionsdags...

Jag har googlat mig fördärvad och det är löneavdrag hit och förmånsrabatter dit.
Allt jag vill är att ha den där elbilen utan att behöva fakturera nämnvärt mycket mer, är det möjligt?

Nån ekonomikunnig och intresserad som vill hjälpa mig att räkna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback