Citat:
Ursprungligen postat av
pymex
Hej allesammans. För att beskriva mitt problem så har jag under senare tiden utvecklat ett sådant enormt datorberoende så att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Det känns som datorn+internet+musik startar en nedåtgående spiral för mig som präglas av
*Rastlöshet: Jag känner ett konstant behov av att det måste hända någonting. Jag klarar inte ens en kö i 5 min utan smartphone eller musik.
*Ångest: Nojar över vartenda dåligt beslut jag någonsin gjort och jämför mig med de bästa inom alla kategorier som får mig att känna mig helt värdelös.
Låg Energi:totalt tappar all energi att göra någonting produktivt med skolan/jobbet blandannat pga ångest och energinivån.
*Dålig hälsa: Sover endast när jag verkligen inte kan hålla ögonen öppna och sover ungefär från 6 på morgonen till 10 på morgonen. Jag orkar heller inte laga mat under dessa perioder och beställer snabbmat+ annat liknande.
*social isolation: Låser in mig på mitt rum med datorn eller går ut och går med min smartphone.
*Låser in mig i mitt huvud: Jag låser in mig i mitt eget huvud och dagdrömmer mig bort hela dagarna vilket gör att jag missar saker som jag måste göra. Det känns även som tiden rinner ifrån mig utan att jag kan göra något.
Under bra perioder när jag lägger ifrån mig datorn+smartphone så känns det som allt går perfekt. Jag tränar, äter bra, pluggar/jobbar och är med kompisar och ändå känner att jag har mycket tid över.
Pga detta försöker jag att lägga bort min dator/telefon ur mitt liv så jag ska må bättre. Jag löser problemet genom att låsa in min dator i garderoben. Problemet blir dock att jag måste använda datorn till skolarbete ibland och då brukar jag halka in på denna nedåtgående spiral då jag lätt blir distraherad. Det är även så att jag ibland på kvällen när jag känner mig deppig kan halka dit igen på detta spår genom att ta fram datorn ur garderoben.
Detta kanske känns jätteöverdrivet och löjligt men det är seriöst såhär verkligheten ser ut för mig.
Frågeställning
Jag vill veta hur jag som datorberoende ska skaffa en hälsosam datorkonsumtion så jag klarar av att få ordning på mitt liv.
För närvarande ser jag som enda lösning att åka och försök avvänj mig hos min farföräldrar som inte har dator. Vad tror ni?
Diskutera!!
Tror det sista du skrev var en bra idé. Ta semester från jobbet eller vad du nu har för nåt, stick till morsan och farsan och umgås med dem i en eller två veckor. Istället för att sitta vid datorn så pratar du med dom eller hjälper till med maten osv. Du skulle ju till o med kunna lämna telefonen hemma.
edit: gammal tråd såg jag nu. jaja. Hur har det gått TS?