Tror det är svårare när man får det senare i livet och inte är född med det, lite av en livskris typ.
Själv har jag motsatt situation, var mjölkallergiker till tonåren. I skolan när någon fyllde år så brukade det barnet bjuda på glass, alla barnen satt i ring och åt, ja utom jag då, jag fick titta på.
Ärligt talat så rörde det mig inte så mycket eftersom det var så självklart för mig. Jag var glad ändå, satt ju ändå med i ringen och pratade med de andra barnen.
I dag finns det så många alternativ för allergiker, samhället är anpassat mycket bättre för olika dieter. Sen finns det ju många som utesluter olika födoämnen av andra skäl än allergier, exempelvis religion, bättre hälsa eller ätstörningar.
Jag förstår att du tycker det är jobbigt och jag önskar att jag kunde dela med mig av något superbra tips men egentligen handlar det nog (pissigt nog) om att ända attityd. Det är bara såhär det är, inget problem utan bara fakta. Man får vara glad för det man har istället, se på dem sakerna. När jag var liten var jag inte sur över att jag inte fick glass utan jag var glad över att jag fick sitta med i ringen.
Hitta nya saker du tycker om är väl en annan klyscha, fast jag antar att du försökt med det under de här sex åren. Många människor tenderar att inte äta så varierat som de borde, ofta kör man lite samma mönster och håller sig till vissa livsmedel. Försök tänka i nya banor, hitta nya recept istället för att bara ersätta brödet med dyra alternativ.
Typ när jag var liten, jag kunde ju inte äta choklad, minns så väl när jag upptäckte att nötcreme var mjölkfri. Ok nu låter jag asgammal och inte som en 25-åring, nostalgitripp
Hursom, ta dig i kragen, det blir lättare, fokusera på det som funkar istället, mat är inte allt här i livet, ibland är man tillräckligt glad av att få sitta med i ringen.