Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-03, 11:01
  #1
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Hur är det egentligen? Kan man säga att det finns 4 olika kön?

Skulle vilja slänga in en brandfackla i debatten med detta inlägg.

Kön 1: Den traditionella kvinnan som funnits i alla tider fram till 1900-talets slut. En kvinna som är attraherad av och ingår äktenskap med män. Som är samordnad med män, barn och samhälle.

Kännetecken: Barn- och familjekär, försöker finna balans mellan arbete och familj, är en aktiv person för att skapa ett bättre samhälle och förvalta det vi har. Samhällsbärare. Entreprenör. Yrken: Lärare, sjuksköterska, handel, lantbrukare, ekonom.

Kön 2: Den traditionella mannen som funnits i alla tider fram till 1900-talets slut. En man som är attraherad av och ingår äktenskap med kvinnor. Som är samordnad med kvinnor, barn och samhälle. Har en övergripande roll som familjevårdare.

Kännetecken: Barn- och familjekär, försöker finna balans mellan arbete och familj, är en aktiv person för att skapa ett bättre samhälle och förvalta det vi har. Har en övergripande roll som familjeförsörjare. Samhällsbärare. Entreprenör. Yrken: Företagare, polis, militär, läkare, lärare, jurist, verkstadsarbetare.


Kön 3: Den homosexuella/ bisexuella eller karriärskvinnan kvinnan som i en eller annan form väljer bort mannen. Antingen generellt eller delar av genom att hävda det är viktigare att självförverkliga sig än att bilda familj.

Kännetecken: Egocentrisk och vulgär person. SKränig och vassa armbågar. Kräver alla rättigheter men anser sig själv inte ha några skyldigheter. Lever för stunden, bra på att utnyttja. Ofta vänster eller MP. Anser sig själv vara tolerant men är i själva verket en intoleransens högborg. Ofta PK Spottar på svenskheten, vår historia, mannen, polisen, militären, vårt rättsväsende och kyrkan. Yrken: "Journalist" (läs hysterika, á la Linda Skugge), författare (Liza Marklund), akademiker (Eva Lundgren), konstnär/ musiker (Eva och Efva), politiker (Gudrun Schyman)


Kön 4: Den homosexuella/bisexuella eller velourkillen som i en eller annan form väljer bort kvinnan som partner.

Kännetecken: Egocentrisk och vulgär person. Skränig. Kräver alla rättigheter men anser sig själv inte ha några skyldigheter. Lever för stunden, bra på att utnyttja. Är en vekling som är positiv till invandrare, feminister, Pride-festivalen. Ofta vänster eller MP. Anser sig själv vara tolerant men är i själva verket en intoleransens högborg. Ofta PK. Spottar på svenskheten, vår historia, mannen, polisen, militären, vårt rättsväsende och kyrkan. Yrken: Frisör, journalist, socionom, politiker.
Citera
2005-06-03, 11:33
  #2
Medlem
Illusion_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Hur är det egentligen? Kan man säga att det finns 4 olika kön?

Skulle vilja slänga in en brandfackla i debatten med detta inlägg.

Kön 1: Den traditionella kvinnan som funnits i alla tider fram till 1900-talets slut. En kvinna som är attraherad av och ingår äktenskap med män. Som är samordnad med män, barn och samhälle.

Kön 2: Den traditionella mannen som funnits i alla tider fram till 1900-talets slut. En man som är attraherad av och ingår äktenskap med kvinnor. Som är samordnad med kvinnor, barn och samhälle. Har en övergripande roll som familjevårdare.

Kön 3: Den homosexuella/ bisexuella eller karriärskvinnan kvinnan som i en eller annan form väljer bort mannen. Antingen generellt eller delar av genom att hävda det är viktigare att självförverkliga sig än att bilda familj.


Kön 4: Den homosexuella/bisexuella eller velourkillen som i en eller annan form väljer bort kvinnan som partner.

Intressant tankegågn men stupar ju direkt på den grova generalisering. I vilket fack placerar du t.ex. en karriärskvinna som ändå har familj och tar sitt ansvar ?

Var tar du familjefärdrer som knappast ser sina barn eftersom de är så upptagna med sin karriär och förverkligar sig själva.
Citera
2005-06-03, 12:24
  #3
Moderator
impieteers avatar
Allt beror ju på hur mycket man vill generalisera, det vill säga vad man vill få fram för poäng. Det mest extrema jag hört är 16 kön tror jag, fast jag kommer inte ihåg hur det räknades då, men det var på en biologisk nivå.

Din modell har ju större hål i sig än en polsk hora, men eftersom jag förstår den barnsligt provocerande anledningen till inlägget, så låter jag bli att klanka ner på dem och fnissar bara lite istället.
Citera
2005-06-03, 12:37
  #4
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Allt beror ju på hur mycket man vill generalisera, det vill säga vad man vill få fram för poäng. Det mest extrema jag hört är 16 kön tror jag, fast jag kommer inte ihåg hur det räknades då, men det var på en biologisk nivå.

Din modell har ju större hål i sig än en polsk hora, men eftersom jag förstår den barnsligt provocerande anledningen till inlägget, så låter jag bli att klanka ner på dem och fnissar bara lite istället.


Hehe, du känner dina löss.... Got me there...
Citera
2005-06-03, 17:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Hur är det egentligen? Kan man säga att det finns 4 olika kön?

Skulle vilja slänga in en brandfackla i debatten med detta inlägg.

Kön 1: Den traditionella kvinnan som funnits i alla tider fram till 1900-talets slut. En kvinna som är attraherad av och ingår äktenskap med män. Som är samordnad med män, barn och samhälle.

Kännetecken: Barn- och familjekär, försöker finna balans mellan arbete och familj, är en aktiv person för att skapa ett bättre samhälle och förvalta det vi har. Samhällsbärare. Entreprenör. Yrken: Lärare, sjuksköterska, handel, lantbrukare, ekonom.

Kön 2: Den traditionella mannen som funnits i alla tider fram till 1900-talets slut. En man som är attraherad av och ingår äktenskap med kvinnor. Som är samordnad med kvinnor, barn och samhälle. Har en övergripande roll som familjevårdare.

Kännetecken: Barn- och familjekär, försöker finna balans mellan arbete och familj, är en aktiv person för att skapa ett bättre samhälle och förvalta det vi har. Har en övergripande roll som familjeförsörjare. Samhällsbärare. Entreprenör. Yrken: Företagare, polis, militär, läkare, lärare, jurist, verkstadsarbetare.


Kön 3: Den homosexuella/ bisexuella eller karriärskvinnan kvinnan som i en eller annan form väljer bort mannen. Antingen generellt eller delar av genom att hävda det är viktigare att självförverkliga sig än att bilda familj.

Kännetecken: Egocentrisk och vulgär person. SKränig och vassa armbågar. Kräver alla rättigheter men anser sig själv inte ha några skyldigheter. Lever för stunden, bra på att utnyttja. Ofta vänster eller MP. Anser sig själv vara tolerant men är i själva verket en intoleransens högborg. Ofta PK Spottar på svenskheten, vår historia, mannen, polisen, militären, vårt rättsväsende och kyrkan. Yrken: "Journalist" (läs hysterika, á la Linda Skugge), författare (Liza Marklund), akademiker (Eva Lundgren), konstnär/ musiker (Eva och Efva), politiker (Gudrun Schyman)


Kön 4: Den homosexuella/bisexuella eller velourkillen som i en eller annan form väljer bort kvinnan som partner.

Kännetecken: Egocentrisk och vulgär person. Skränig. Kräver alla rättigheter men anser sig själv inte ha några skyldigheter. Lever för stunden, bra på att utnyttja. Är en vekling som är positiv till invandrare, feminister, Pride-festivalen. Ofta vänster eller MP. Anser sig själv vara tolerant men är i själva verket en intoleransens högborg. Ofta PK. Spottar på svenskheten, vår historia, mannen, polisen, militären, vårt rättsväsende och kyrkan. Yrken: Frisör, journalist, socionom, politiker.
intressant frågeställning, för (som du säkert vet) så är du och nosar på genderdiskussionen, som är ett centralt tema i feminismen

jag är själv inte insatt i nuvarande forskningsstatus men det vore kul om någon initierad forummedlem kunde klarlägga vad som är "hot" just nu: hur många kön (gender) finns det egentligen i vår västerländska kultur och hur konstrueras de?

(som parallell kan jag nämna, att i en kultur på Nya Guinea räknade man med åtminstone 3 kön:
* barn före puberteten
* män
* fruktsamma kvinnor
(kvinnor efter klimakteriet räknades som män (de hade då fått så mycket sperma att de uppphört vara kvinnor, de hade blivit män) )
Citera
2005-06-03, 17:21
  #6
Avstängd
{I}{K}{E}s avatar
Viket kön är en hermafrodit då?
Citera
2005-06-07, 01:29
  #7
Medlem
onits avatar
Tja, det där var ju väldigt kulturella kön

Men rent biologiskt, så visst måste det variera en del..
Citera
2005-06-07, 03:04
  #8
Medlem
Klickens avatar
Känner två stycken homosexuella killar och dom passar verkligen inte in på din beskrivning. Umgås iofs nästan aldrig med dom men har känt dom ett tag. Mycket möjligt att beskrivningen passar in på vissa, men definitivt inte alla.

Egocentrisk och vulgär person.
Dom är inte alls speciellt egocentriska. Knappast vulägara heller. Båda är riktigt trevliga.

Skränig.
Den ene är inte skränigare än någon annan. Den andre är defintivt inte skränig, hur lugn som helst, gör sällan mycket väsen utav sig.

Kräver alla rättigheter men anser sig själv inte ha några skyldigheter.
Antar att du syftar på homo- äktenskap, -adoptioner och -klubbar. Har aldrig ens hört dom nämna något utav dom.

Lever för stunden, bra på att utnyttja.
Njae, vet inte riktigt om dom lever för stunden. Har aldrig märkt att dom 'utnyttjat' något som inte en heterosexuell person skulle utnyttjat.

Är en vekling som är positiv till invandrare, feminister, Pride-festivalen.
Den ene är positiv till invandrare, den andre är lite mer tveksam. Vad dom har för syn på feminister vet jag inte. Pride-festivalen har dom aldrig besökt.

Ofta vänster eller MP.
Har faktiskt aldrig frågat vad dom röstar på. Tror inte dom röstar överhuvudtaget, ingen har någonsin suttit och pratat politik. Men jag har en känsla utav att om dom nu skulle rösta så skulle nog rösten läggas på Folkpartiet, men som sagt, vet inte riktigt.

Anser sig själv vara tolerant men är i själva verket en intoleransens högborg.
Inget jag tänkt på..

Ofta PK.
Definitivt inte!

Spottar på svenskheten, vår historia, mannen, polisen, militären, vårt rättsväsende och kyrkan.
Nope! Den ene är mycket historie intresserad och läser mycket böcker om svenskhistoria. Har aldrig hört dom klaga på varken militären eller polisen, kan tillägga att båda gjort lumpen. Senaste julen har jag för mig att dom gick på julottan.

Yrken: Frisör, journalist, socionom, politiker.
Den ene jobbar på kontor och den andre jobbar på resturang.
Citera
2005-06-07, 11:48
  #9
Medlem
joeds avatar
Om man ser dessa fyra varianter som fyra olika kön kan det väl inte bli annat än fel? Dels bör det väl till en början handla om fyra olika genus?

Men poängen är att det du beskrivit ändå är olika typer av maskuliniteter och feminiteter. Alltså bara varianter. Maskuliniterna skulle gå att jämföra med Connells teori om multipla maskuliniteter:

Hegemonisk maskulinitet - skulle kunna vara den som här refereras till som traditionell man. Hegemonisk maskulinitet är enligt Connell mansidealet, den maskulina mannen formad av samhället och framförallt patriarkatet. Mannen som går i bräschen.

Delaktig maskulinitet - de män som inte står i frontlinjen men som utnyttjar fördelarna som kommer med den hegemoniska maskuliniteten. Det vill säga de flesta av oss skulle jag tro.

Underordnade maskuliniteter - här skulle kanske den typ som beskrivs som velourmannen passa in. Men framförallt är det de homosexuella som underordnas i vårt samhälle idag. För att det ska kunna finnas en rangordning mellan maskuliniteterna ser hegemonismen till att underordna de som står närmast feminismen, för att kunna höja sig själv.
Citera
2005-06-07, 11:59
  #10
Medlem
Det finns bara 2 kön dom andra avarterna hamnar under facket anorlunda och underliga men dom tillhör fortfarande ngn av dom 2 könen
Citera
2005-06-07, 12:15
  #11
Avatarolog
insomnias avatar
Du är ju expert på att generalisera, alltså är alla homo/bisexuella egoister och alla heterosexuella är familjemän med stort ansvarstagande osv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback