Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-21, 09:49
  #1
Medlem
Danl3ls avatar
Hej,

Jag och en vän driver ett bolag i en konkurrenshård bransch.
Vissa av våra medlemmar har inte betalat in sin medlemsavgift och vi är rädda att de byter till konkurrerande bolag om vi pressar dem för hårt med inbetalningen, så därför har vi ignorerat detta.
Finns det egentligen någon bra lösning på hur vi kan lösa detta?
Kan tilläggas att det är en golfklubb som det handlar om, och att vi tjänar pengar på våra medlemmar (golfklubbor, resturang, souvenirer m.m.) fast än de inte betalat medlemsavgiften.
Mycket tacksam för seriösa svar.
Citera
2013-05-21, 10:01
  #2
Medlem
Oh det var en svår en, vad som talar till er fördel är att de måste betala medlemsavgift hos era
konkurrenter också. Vad jag hade gjort är att påminna dessa individer gärna person till person alt över telefon och säga någonting såhär: Ja vi har noterat att du har glömt att betala din medlemsavgift så det vore bra om du kunde göra det så snart som möjligt. Någontin i den stilen.
Citera
2013-05-21, 10:06
  #3
Avstängd
fislurkens avatar
Ja där sitter ni verkligen med "skägget i brevlådan" hur ni än agerar så kommer det att bli fel.
Ignorerar ni den uteblivna betalningen för medlemsavgiften, så finns stor risk att ofoget sprider sig vidare och flera medlemmar kommer att göra lika.
Skulle ni däremot agera hårt så är risken då istället att medlemmar helt enkelt försvinner.
Förmodar att ni inte kan driva klubben enbart på tillbehören ni erbjuder, så något måste nog göras ganska snabbt.
Ni får helt enkelt försöka kalla till ett möte med alla medlemmar (risk finns att inte alla kommer) och förklara läget, att ni inte kan fortsätta på detta vis längre.
Blir det ingen bättring så kommer det att bli konkurs inom snar framtid.
Ja hur man fan vänder sig så har man arslet bak, men på detta vis kan ni nog inte fortsätta driva klubben, det kommer att drabba er privata ekonomi ganska snart, om det inte redan gjort detta.
Inte mycket till råd du fick av mig, men det finns inga förnuftiga råd i detta läge som jag kan ge heller.
Citera
2013-05-21, 11:43
  #4
Medlem
Danl3ls avatar
Tack för svaren!
Det lutar väl åt att berätta för dem kunder som inte har betalat hur det ligger till och hoppas på förstående från deras sida (har dock svårt att alla kunder känner medlidande..)
Citera
2013-05-21, 12:02
  #5
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danl3l
Tack för svaren!
Det lutar väl åt att berätta för dem kunder som inte har betalat hur det ligger till och hoppas på förstående från deras sida (har dock svårt att alla kunder känner medlidande..)

Underskatta inte den personliga kontakten via ett telefonsamtal som förslagits ovan, tror det kan göra mycket positivt för betalningsviljan.
Citera
2013-05-21, 12:13
  #6
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danl3l
Hej,

Jag och en vän driver ett bolag i en konkurrenshård bransch.
Vissa av våra medlemmar har inte betalat in sin medlemsavgift och vi är rädda att de byter till konkurrerande bolag om vi pressar dem för hårt med inbetalningen, så därför har vi ignorerat detta.
Finns det egentligen någon bra lösning på hur vi kan lösa detta?
Kan tilläggas att det är en golfklubb som det handlar om, och att vi tjänar pengar på våra medlemmar (golfklubbor, resturang, souvenirer m.m.) fast än de inte betalat medlemsavgiften.
Mycket tacksam för seriösa svar.

Finns det någon anledning till varför dom inte betalat tror du? Golfspelare brukar inte tillhöra samhällets fattigaste skikt om man säger så, så det bör ju inte vara för det ekonomiska. Kanske dom anser att servicen ifrån er inte motsvarar kostnaden? ( Jag bara frågar, jag antar ingenting )
Citera
2013-05-21, 12:19
  #7
Medlem
Danl3ls avatar
I regel verkar klubbmedlemarna ha gott om pengar men jag tror dessvärre inte att vi kan dra alla över en kam
Citera
2013-05-21, 21:25
  #8
Avstängd
fislurkens avatar
Det lustiga är att enligt mina erfarenheter så brukar det vara de med god ekonomi och förmögenhet som oftas fallerar med betalningen, det har jag sett åtskilliga bevis på i föreningslivet.
Vad det beror på vet jag inte, kanske det är därför de har gott ställt genom att strunta i räkningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback