Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-20, 19:47
  #1
Medlem
sanctissimuss avatar
innehållet i nio artiklar och ur ett femtiotal arbeten från andra författare har en forskare på Linköpings universitet stulit delar av.

anställdes 2010 men är numera avstängd.

Helen Dannetun - rektor och universitetets personalansvarsnämnd kommer 27 maj att besluta vilka åtgärder som vidtas mot honom.

corren 20 maj

frågan är vem forskaren är?
Citera
2013-05-20, 21:48
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
innehållet i nio artiklar och ur ett femtiotal arbeten från andra författare har en forskare på Linköpings universitet stulit delar av.

anställdes 2010 men är numera avstängd.

Helen Dannetun - rektor och universitetets personalansvarsnämnd kommer 27 maj att besluta vilka åtgärder som vidtas mot honom.

corren 20 maj

frågan är vem forskaren är?

Det blir nog officiellt den 27 maj när universitetsstyrelsen haft sitt sammanträde.

Det verkar vara två punkter som forskaren slarvat med:

- Citerat andras verk utan att ange källhänvisning. Troligen gäller det även forskningsdata som presenterats som egen, men som egentligen är annans.

- Egna forskningsdata har inte sparats de 10 år efter publiceringen som lagen kräver. (finns dock många forskare som slarvar med detta)
Citera
2013-05-21, 13:44
  #3
Medlem
sanctissimuss avatar
här finns Protokoll LiTH-styrelsen 2013:

Protokoll MAJ 2013.pdf

Beslut "Utredning om forskningskvalitet - ställningstagande i fråga om vetenskaplig ohederlighet"

Rapport "Report on allegations of scientific missconduct"

"Response to the report of investigation committee, Angel* Corell*"
Citera
2013-05-21, 18:54
  #4
Medlem
sanctissimuss avatar
alla filer i en och samma fil!

Fakultetsstyrelsen för tekniska fakulteten, sammanträde den 15 maj 2013
(sida 1-2)

Beslut "Utredning om forskningskvalitet - ställningstagande i fråga om vetenskaplig ohederlighet"
(sida 3-4)

Rapport "Report on allegations of scientific missconduct"
(sida 5-20)

"Response to the report of investigation committee, Angel* Corell*"
(sida 21-22)

källa
Citera
2013-05-23, 17:25
  #5
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
alla filer i en och samma fil!

Fakultetsstyrelsen för tekniska fakulteten, sammanträde den 15 maj 2013
(sida 1-2)

Beslut "Utredning om forskningskvalitet - ställningstagande i fråga om vetenskaplig ohederlighet"
(sida 3-4)

Rapport "Report on allegations of scientific missconduct"
(sida 5-20)

"Response to the report of investigation committee, Angel* Corell*"
(sida 21-22)

källa
Oj. Det var ord och inga visor från Angel*. Ska bli intressant att följa. Kommer du fortsätta uppdatera?
Citera
2013-05-23, 18:35
  #6
Medlem
Intressant det här. Tack för materialet!

EN intressant punkt är att forskaren INTE sparat sina data men ändå hävdar att de finns, eller snarare fanns. "Ursäkten" är byte av datorer, men sådant här måste förstås vara säkerhetskopierat... Det i sig är ett brott mot den redlighet som krävs av en forskare. Sedan har han plagierat texter in absurdum.

Kanske är det "italienskt ungt (han är 36 år) temperament" att hota universitetet med diverse domstolar etc. men han har alltså erhållit sin nuvarande tjänst i konkurrens med andra sökande och däridlag använt dessa starkt kritiserade "forskningsresultat". Verkar sannolikt att avskedande kan bli aktuellt eftersom han själv verkar ha mycket liten del i de vetenskapliga arbeten hans behörighet till tjänsten baseras på.

Kan förstås ses som förvånande att detta inte undersöktes/upptäcktes innan han erhöll nuvarande tjänst i konkurrens med andra, kanske hederliga, sökande?
__________________
Senast redigerad av Renasanningen 2013-05-23 kl. 18:37.
Citera
2013-05-24, 14:08
  #7
Medlem
sceptics avatar
Jag hade gärna sett exempel på plagierade stycken och originaltexten. Inte för att jag misstror granskarna alls, tvärtom, det hade bara varit intressant att se hur illa det är (om det är ordagranna plankningar).

Vill den kära AC göra bort sig ytterligare och göra rättsak av det hela kommer det nog bara förvärra hans situation (om det är möjligt). Så säkert som granskarna uttrycker sig verkar det vara solklart vad det handlar om. "Beyond reasonable doubt" är väl så säker man kan vara på något i dessa sammanhang.

Akademiskt är han totalrökt, han kommer aldrig få någon vettig tjänst på något lärosäte efter detta. Finansieringsorgan kommer sky honom som pesten. Med lite tur kanske hans doktorsavhandling också granskas i sken av detta, vissa av "hans" artiklar ingick ju i den.

Vilken idiot.
Citera
2013-05-24, 16:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Jag hade gärna sett exempel på plagierade stycken och originaltexten. Inte för att jag misstror granskarna alls, tvärtom, det hade bara varit intressant att se hur illa det är (om det är ordagranna plankningar).

Vill den kära AC göra bort sig ytterligare och göra rättsak av det hela kommer det nog bara förvärra hans situation (om det är möjligt). Så säkert som granskarna uttrycker sig verkar det vara solklart vad det handlar om. "Beyond reasonable doubt" är väl så säker man kan vara på något i dessa sammanhang.

Akademiskt är han totalrökt, han kommer aldrig få någon vettig tjänst på något lärosäte efter detta. Finansieringsorgan kommer sky honom som pesten. Med lite tur kanske hans doktorsavhandling också granskas i sken av detta, vissa av "hans" artiklar ingick ju i den.

Vilken idiot.

Enligt rapporten förekommer både nära på ordagranna stölder, lätt omskrivna sådana och obefintliga referenser till/erkännanden av vad som är andras arbeten, metoder etc.
Citera
2013-05-24, 18:24
  #9
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Jag hade gärna sett exempel på plagierade stycken och originaltexten. Inte för att jag misstror granskarna alls, tvärtom, det hade bara varit intressant att se hur illa det är (om det är ordagranna plankningar).
Sätter man sig på ett uni.bibliotek kan man söka sig fram utefter källorna de delger i analysen. Det skulle väl ta lite tid kan jag tänka mig.

Han uttrycker sig oerhört plumpt i sitt försvar, det kommer knappast vara honom till gagn. Visst kan utländska studenter ha problem med den akademiska redligheten, men när man befinner sig på Angel*s nivå i den akademiska världen så finns inga som helst ursäkter. Stjäla från forskare, kollegor och studenter - ynkligt!
Citera
2013-05-24, 22:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Sätter man sig på ett uni.bibliotek kan man söka sig fram utefter källorna de delger i analysen. Det skulle väl ta lite tid kan jag tänka mig.

Han uttrycker sig oerhört plumpt i sitt försvar, det kommer knappast vara honom till gagn. Visst kan utländska studenter ha problem med den akademiska redligheten, men när man befinner sig på Angel*s nivå i den akademiska världen så finns inga som helst ursäkter. Stjäla från forskare, kollegor och studenter - ynkligt!

Ja, ett svagt försvar som tyder på att vederbörande, trots sin (tillfuskade?) position inte förstått hur regler och praxis fungerar i Sverige, och i det internationella västerländska forskarsamhället.

Frågan är om universitetet kan låta denna person fortsätta att möta t.ex. studenter och forskarkollegor i nuvarande position?
Citera
2013-05-25, 10:18
  #11
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Frågan är om universitetet kan låta denna person fortsätta att möta t.ex. studenter och forskarkollegor i nuvarande position?

Ja verkligen. Det man kan läsa får mig att tänka att det nog slutar med avsked. Sådana här utredningar är ju inte direkt några "skitsnackstillställningar". Han verkar ju ha varit examinerande/ansvarig för kurser - undrar om/hur han har hanterat ev. fuskande studenter?
Det som faktiskt sticker mest i mina ögon är att han använt studenters arbeten på ett så ovarsamt sätt att de framstår som hans egna. Snacka om ohederlighet.
Citera
2013-05-26, 19:15
  #12
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Kommer du fortsätta uppdatera?

jag följer utvecklingen!

Angel* Corell* är ju lektor sedan 2010 och hade önskan att bli docent via sin ansökan 2012/2013. Vilka är de stora skillnaderna mellan att vara lektor och docent i detta fallet? Mycket högre lön kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback