Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-19, 18:49
  #1
Medlem
Hej jag funderar på att starta en mek firma som ska göra olika jobb mot gruvindustrin. Har jobbat en hel del inom branschen.
Utbildningsnivå Gymnasium industri.

Min första ide är att börja hyra ut mig till olika bolag på orten som efterfrågar min kompetens.
Sedan utveckla och göra allt ifrån sanneringsjobb till mekjobb osv.

Det jag undrar är om jag ska köra enskild i början eller investera i ett aktiebolag direkt?
Vad kostar försäkringar för en sådan verksamhet? (cirka)
Vad bör jag tänka på? tips råd?

Starta eget kurs är det något ni rekommenderar? eller är det enklast att lära sig själv?
__________________
Senast redigerad av nexwex 2013-05-19 kl. 18:55.
Citera
2013-05-19, 18:53
  #2
Medlem
Manboiiis avatar
Vad bör jag tänka på? tips råd?

Du borde ta nån kurs via AF eller något annat företag om hur man startar företag och vad du förväntar dig... Eller läs på internet, finns hur mycket som helst..

Hur mycket fakturerar man?
Efter jag läste den frågan så kände jag, näe....
Citera
2013-05-19, 19:18
  #3
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexwex
Hej jag funderar på att starta en mek firma som ska göra olika jobb mot gruvindustrin. Har jobbat en hel del inom branschen.
Utbildningsnivå Gymnasium industri.

Min första ide är att börja hyra ut mig till olika bolag på orten som efterfrågar min kompetens.
Sedan utveckla och göra allt ifrån sanneringsjobb till mekjobb osv.

Det jag undrar är om jag ska köra enskild i början eller investera i ett aktiebolag direkt?
Vad kostar försäkringar för en sådan verksamhet? (cirka)
Hur mycket fakturerar man ?
Vad bör jag tänka på? tips råd?

Starta eget kurs är det något ni rekommenderar? eller är det enklast att lära sig själv?

OK du funderar alltså på att i princip starta en konsult/bemannignsfirma med dig själv som enda anställd där du hyr ut dig själv till tillfälliga jobb?

Det du bör fundera på är följande:

Vilka är dina potentiella kunder?
Hur många är de i den geografiska tilltänkta regionen? Hur ser deras behov av arbetskraft ut? Hur får de tag på arbetskraft idag? Hur ser trenden ut? Ökar behovet av denna typ av arbetskraft i regionen, eller är den stabil över tiden? Finns det någon särskild nisch du kan positionera dig inom?

tveka inte att ringa runt själv och gör din egna lilla marknadsundersökning.


Vilka är dina konkurrenter?
Andra bemanningsföretag, arbetslösa med liknande kompetens kan tänkas konkurrera. Hur hård är konkurrensen? Hur svårt/krångligt (rent byråkratiskt), dyrt är det att ge sig in på denna marknaden?

även här kan du säkert kontakta dessa konkurrenter och låtsas vara en klient och ställa lite frågor vad de kostar, hur avtalen ser ut etc.


Vad ska du sälja?
Vad är det som gör att företag ska hyra in dig istället för att hyra in en annan bemanningsfirma eller anställa någon som söker jobb? Vad är det hos dig och din "produkt" som gör den attraktiv? Det kan vara t.ex. någon form av unik kompetens, lägre pris, fördelaktigare avtal etc.
Fråga också dig själv varför du startar eget istället för att söka jobb som vanligt eller jobba för en bemanningsfirma. Det måste ju vara så att du personligen får ut någonting mer av det, men också även dina kunder.


Prissättning
Hur ska du prissätta dig själv? Vad blir totalkostnaden för kunden? Tänk på att din kostnad ev. innefattar arbetsgivaravgifter, pension, kostnader för resor, skatt etc. Andra kostnader kan innefatta utrustning, bil, försäkringar, räntor om du behöver ta lån och allt annat som du måste ha för att utföra ett jobb och som kostar pengar.

Försök uppskatta hur mycket dina kunder är villiga att betala och räkna baklänges för en uppskattning av vad du skulle få ut netto. Jämför även med vad dina konkurrenter kostar. Fundera på en prisstrategi som är vettig (positionera sig lägre än sina konkurrenter t.ex.)


Finans
Hur ska du finansiera uppstarten? När förväntar du dig att få tillbaks din investering? Fundera på olika möjligheter för bolagsform här och vad de har för för och nackdelar mot varandra. Finns säker mycket här du kan lära av starta eget kurser.

Marknadsföring/försäljningskanaler:
Hur ska du marknadsföra dig själv? Har du några kontakter? Vad har du för tidigare erfarenheter och utbildning? Hur ska du sälja dina tjänster? (cold calls, pappersreklam etc)


Risker
Vilka är riskerna? Hur kan du minimera dem? Vad händer om ingen hyr in dig? Ett sätt att minimera riskerna är att gå starta eget kurser, lära sig mer om frågorna ovan, se vilka möjligheter det finns till starta eget bidrag, se vilka möjligheter det finns från försäkringskassan om du som egenföretagare står utan intäkter en längre tid etc.
En annan riskminimeringsåtgärd är att hyra/leasa ev bilar och utrustning i början så du inte tvingas till stora uppstartskostnader genom att köpa allt som du då står kvar med om det skiter sig. - en s.k. exit strategy dvs om du behöver dra dig ur se till att inte det kostar för mycket så du blir skuldsatt för resten av livet pga detta.


Sammantaget vill du alltså att det ska vara fördelaktigt utifrån perspektiven:
*Det finns en efterfrågan hos kunderna
*Konkurrensen är inte alltför hård
*Du har något extra att erbjuda kunderna (eller specifikt kundsegment) som gör att du har en fördel gentemot ev konkurrens.
*Du har koll på hur du ska gå tillväga när du "säljer dig" och marknadsför dig=)
*Du har koll på vad som krävs för att det ska gå runt, uppskattade (intäkter-kostnader)
*Du har ett bra sätt att finansiera uppstarten och koll på alla jävla regler och byråkrati kring egenföretagande
*Du vet hur du kan minimera dina risker ifall det inte går som du tänkt dig.


som managementkonsult hade vanligtvis fakturerat dig som min klient typ 500 spänn för en kvarts arbete där men detta bjuder jag på
__________________
Senast redigerad av Ministry.of.Truth 2013-05-19 kl. 19:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback