Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-19, 12:25
  #1
Medlem
Derftyuios avatar
Köpte en begagnad stationär dator för ett år sedan utan hårddisk. Köpte en billig begagnad hårddisk (mekanisk) och körde in Windows 7 på den. Sedan dag 1 har datorn ett eget humör då ALLT laggar ibland.
Ofta på första uppstarten för dagen så mår den dåligt och jag testar om det laggar genom att hålla in vänster musknapp och dra längs skrivbordet så det blir blå markering på skärmen, om det hackar då så är det bara att starta om och hoppas att det försvinner. När man sätter datorn på ''Viloläge'' och startar upp igen så blir skärmen svart med en del vita sträck på och allt fryser sig.

Sjukt störande så jag undrar vad som kan orsaka detta! Har nyss bytt grafikkort så det kan inte vara dennes fel.

Haaaaalp!!
Citera
2013-05-19, 12:26
  #2
Medlem
TorrentLovers avatar
Hur mår disken? Du säger att den är begagnad.
Citera
2013-05-19, 12:31
  #3
Medlem
Derftyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Hur mår disken? Du säger att den är begagnad.
Vet inte hur den mår riktigt, har kört lite tester vie Hiréns boot CD men vad jag vet så ser man inget knas. Jag kanske inte kan avgöra det riktigt men jag ser inga konstiga eller skadade saker på testerna.
Citera
2013-05-19, 13:10
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> ÖDIT -> Hårdvara PC

//Mod
Citera
2013-05-19, 14:42
  #5
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derftyuio
Vet inte hur den mår riktigt, har kört lite tester vie Hiréns boot CD men vad jag vet så ser man inget knas. Jag kanske inte kan avgöra det riktigt men jag ser inga konstiga eller skadade saker på testerna.
Vad säger S.M.A.R.T.?
Citera
2013-05-19, 18:11
  #6
Medlem
bl-gr-ns avatar
Kolla om du kan uppdatera BIOS, Datortillverkare och/eller moderkorts tillverkare har oftast program för att uppdatera BIOS på ett enkelt sätt och senaste BIOS Firmware.

Har varit med om två datorer som inte gillat Win7, då de var anpassade för WinXP.

Du får helt enkelt leta reda på komponenternas tillverkare och modellnamn och även kolla uppdaterade drivrutiner för dessa också.
Citera
2013-05-19, 21:13
  #7
Medlem
Derftyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Vad säger S.M.A.R.T.?
Det har jag inte prövat. Vad är det för nått?
Citera
2013-05-19, 21:13
  #8
Medlem
Derftyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Kolla om du kan uppdatera BIOS, Datortillverkare och/eller moderkorts tillverkare har oftast program för att uppdatera BIOS på ett enkelt sätt och senaste BIOS Firmware.

Har varit med om två datorer som inte gillat Win7, då de var anpassade för WinXP.

Du får helt enkelt leta reda på komponenternas tillverkare och modellnamn och även kolla uppdaterade drivrutiner för dessa också.
Ska kika om det finns uppdateringar tillgängligt för moderkortet!
Citera
2013-05-19, 21:26
  #9
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derftyuio
Det har jag inte prövat. Vad är det för nått?

http://goo.gl/yjurd
Citera
2013-05-19, 21:58
  #10
Medlem
Derftyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
http://goo.gl/yjurd
Är det en applikation i Hiréns??
Citera
2013-05-19, 22:42
  #11
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derftyuio
Är det en applikation i Hiréns??
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...M.A.R.T._tools
Citera
2013-11-19, 12:01
  #12
Medlem
Derftyuios avatar
Jag uppdaterade mitt BIOS och det löste problemet!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback