Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-05-19, 00:02
Medlem
Souldividers avatar
Ni som ska läsa civilingenjör eller något annat som kommer innehålla matte, hur ska ni förbereda er? Plugga i sommar på egen hand?

Ni som redan pluggar hur gjorde ni, var matten tuff? Hade ni förberett er?

Skulle vara trevligt om någon hade ett bra boktips, har nämligen tänkt göra lite matte i sommar så att man är med i matchen lite bättre.
Citera
2013-05-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Souldivider
Ni som ska läsa civilingenjör eller något annat som kommer innehålla matte, hur ska ni förbereda er? Plugga i sommar på egen hand?

Ni som redan pluggar hur gjorde ni, var matten tuff? Hade ni förberett er?

Skulle vara trevligt om någon hade ett bra boktips, har nämligen tänkt göra lite matte i sommar så att man är med i matchen lite bättre.

planerar på att repetera matte C-E, typ
Citera
2013-05-19, 00:11
Medlem
Souldividers avatar
Den här boken verkar helt ok http://www.bokus.com/bok/97891470138...for-hogskolan/.
Är dock från 98, någon som har den?

Känns bättre att ha en bok där all gymnasiematte är med istället för att leta upp de gamla C-E böckerna eller köpa nya.
Citera
2013-05-19, 00:14
Medlem
Formidees avatar
Finns sommarmattekurser på en del universitet och högskolor. Innehåller gymnasiematten. Förberedande för ingenjörsprogram.
Citera
2013-05-19, 00:16
Medlem
Rome2s avatar
Den boken du länkade till kan jag varmt rekommendera. En simpel och enkel repetitionsbok som jag har haft nytta av.

/Rome2
Citera
2013-05-19, 00:16
Medlem
Souldividers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rome2
Den boken du länkade till kan jag varmt rekommendera. En simpel och enkel repetitionsbok som jag har haft nytta av.

/Rome2

Perfekt, då kör jag på det!
Citera
2013-05-19, 00:32
Medlem
kamelduschs avatar
Gick en introduktionskurs i matematik som de höll på plugget under nollningsperioden. Var riktigt bra för att trigonometri - och logaritmlagarna skulle sitta igen . Annars gick jag mest på matte C-D-E kunskaper från tidigare (tog ett år mellan gymnasiet och högskola). Var faktiskt ingen större fara. Bara det att den jäkla boken vi fick hade ganska avancerat matematiskt språk som skiljer sig radikalt från gymnasiet så större delen av första tiden inom matematiken gick åt till att tyda boken gå på föreläsningarna så löser det sig!
Citera
2013-05-19, 08:59
Bannlyst
Jag anmälde mig till sommarmatte 7,5p som ett sammarbete med Stockholms universitet.
Det går bra att anmälla sig för dig också. Du måste ha Matte C i bagaget men det har du eftersom du sökt civ.ingenjör. Det är ingen slappkurs så var beredd på att lägga ner några timmar varje dag.

Gå in på http://www.sommarmatte.se/ för att anmäla dig

Detta är en bra kurs som jag rekomenderar http://www.youtube.com/watch?v=jbIQW0gkgxo (lektion 1) Hela kursen finns på youtube.
Citera
2013-05-19, 09:34
Medlem
Jag tror det bästa du kan göra är att kolla upp vilken bok ni ska ha i första mattekursen och köpa den redan nu. Om du bläddrar i den kommer du se att du känner igen mycket, bara att det är mer detaljerat och mer bevisföring. De går helt enkelt djupare igenom många av sakerna du redan kan applicera.

Börja bläddra i den och vänj dig vid texten så är du så väl förbered du behöver vara.
Citera
2013-05-19, 12:06
Medlem
maenskligs avatar
Nu ska jag bara läsa tekniskt basår till hösten, men har ändå tänkt att läsa sommarmatte på distans. Sen har jag även tillgång till alla matteböcker från gymnasiet, så ska även ägna tid åt att studera dessa lite djupare och fräscha upp mina kunskaper.

Jag som inte läst någon fysik eller kemi på länge ska försöka få tag på några gymnasieböcker att skumma igenom, så jag inte är helt lost på basåret.
Citera
2013-05-19, 12:15
Medlem
vanderays avatar
Anmält mig till Sommarmatte, båda kurserna, v25-v33 eller vad det nu blir, även om jag kommer direkt från gymnasiet och Matte E. Blir lite klirr i kassan också, 5200 kr eller vad det nu blir.
Citera
2013-05-19, 12:20
Medlem
popeondopes avatar
Boken som du länkade är riktigt bra. Personligen så skulle jag rekommendera att göra vad jag inte gjorde. Bli bra på trigonometri. Sin, cos, Arctan och allt annat som bara finns i skolböcker är extremt viktigt att kunna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in