Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-09-22, 11:17
  #37
Medlem
I Täby strövar femte generationen rådjur fridfullt från trädgård till trädgård. Bilar, mopeder, studsmattor och skrikande ungar bekommer dom inte ett skit. De tittar knappt upp från frukostbetandet när man promenerar förbi. De löper mindre risk att bli påkörd av bilar i sitt säkra villaområden än vad deras kusiner gör ute på landsvägarna i Småland. De är garanterat livrädda för skogen. De har ju inte varit där på flera generationer. Troligen har de samma åsikt om rådjurslantisar som Kinberg Batra. Inga naturliga fiender. De förökar sig exponentiellt, och alla bär de på fästingar. Inte är det rådjuren långt ute på fält och i skogen som sprider fästingar till människor. Det är våra stadsrådjur, så påbörja avskjutning nu! Och under tiden är det bara att fortsätta använda Fästingfrysare så att ungarna inte åker på en neuroborrelios...
Citera
2015-09-22, 19:44
  #38
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storartat
I Täby strövar femte generationen rådjur fridfullt från trädgård till trädgård. Bilar, mopeder, studsmattor och skrikande ungar bekommer dom inte ett skit. De tittar knappt upp från frukostbetandet när man promenerar förbi. De löper mindre risk att bli påkörd av bilar i sitt säkra villaområden än vad deras kusiner gör ute på landsvägarna i Småland. De är garanterat livrädda för skogen. De har ju inte varit där på flera generationer. Troligen har de samma åsikt om rådjurslantisar som Kinberg Batra. Inga naturliga fiender. De förökar sig exponentiellt, och alla bär de på fästingar. Inte är det rådjuren långt ute på fält och i skogen som sprider fästingar till människor. Det är våra stadsrådjur, så påbörja avskjutning nu! Och under tiden är det bara att fortsätta använda Fästingfrysare så att ungarna inte åker på en neuroborrelios...


Skriv brev till kommunen. De har oftast jägare som är anställda eller gör uppdrag åt kommunen. En vanlig jägare får inte skjuta i stan hur som helst. Hade vi fått det vet jag ett par kaniner som inte hade levt länge till.

Att som jägare försöka få specialtillstånd är helt hopplöst så något sånt kan man ge upp. Naturvårdsverket skickar en till polisen som skickar en till naturvårdsverket som skickar en till polisen som skickar en till naturvårdsverket som skickar en till polisen osv i all oändlighet.
Citera
2015-09-22, 21:23
  #39
Medlem
Att rådjurspopulationen är direkt relaterad till antalet fästingar är väl ganska väl belagt vid det här laget genom ett antal studier. Men en sak jag aldrig fått klarhet i är om viltstammen är relaterad till antalet myggor. Rimligtvis måste det vara så eftersom myggorna suger enorma mängder blod från allt vilt och har begränsade möjligheter att föda sig på annat vis. Men jag har aldrig sett några studier på detta. Jag tog upp saken med en myggforskare för några år sedan, men han slutade tvärt att svara när han förstod vad jag faktiskt frågade om. Kanske var han jägare eller så tyckte han bara att det var en ofin fråga. Men det hade varit intressant att få lite siffror på i alla fall.
Citera
2015-09-23, 13:10
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolsyrade
Rådjur ökar kring tätorter men minskar på landsbyggden. Vid tätorter är dom säkrare från rovdjur (och mänskliga jägare) samt att dom får utfodring av snälla människor vintertid. Trädgårdar i villa förorter är ett smörgåsbord.
På landsbyggden ser i alla fall jag dom, eller spår av dom, mer och mer sällan.

AMEN!! Det är för farligt att vistas i skogen för rådjur pga alla rovdjur!! Så tji fick ni alla låtsasmiljövänner i Stockholm nu straffas ni med borelia för att dom inte kan bo i skogen hahaha

Varghatare, lohatare, björnhatare, lustmördare, rovdjurshatare blir man kallad om man yppar en stavelse fel.

Men kan du inte skjuta alla äckliga skator, måsar och kajor som förpestar i stan på uteserveringarna??!!
Skjut alla rådjur som bär fästingar.
Skjut alla älgar som vi kan krocka med.
Skjut alla vildsvin som bökar upp golfbanorna!!
Töm salt på sniglar och pina ihjäl dom! Dränk dom i öl mm mm
Det är helt normalt! Fy fan jag blir äcklad.
I år kommer jag inte jaga i protest.
Citera
2015-09-23, 14:33
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeathByBomba
AMEN!! Det är för farligt att vistas i skogen för rådjur pga alla rovdjur!! Så tji fick ni alla låtsasmiljövänner i Stockholm nu straffas ni med borelia för att dom inte kan bo i skogen hahaha

Varghatare, lohatare, björnhatare, lustmördare, rovdjurshatare blir man kallad om man yppar en stavelse fel.

Men kan du inte skjuta alla äckliga skator, måsar och kajor som förpestar i stan på uteserveringarna??!!
Skjut alla rådjur som bär fästingar.
Skjut alla älgar som vi kan krocka med.
Skjut alla vildsvin som bökar upp golfbanorna!!
Töm salt på sniglar och pina ihjäl dom! Dränk dom i öl mm mm
Det är helt normalt! Fy fan jag blir äcklad.
I år kommer jag inte jaga i protest.

Nu finns det ju rådjur i alla tätorter i södra Sverige, och det finns inga rovdjur där som driver in rådjuren till tätorten. Rådjuren har helt enkelt mera mat att äta i trädgårdarna än i skogen
Citera
2015-09-23, 17:45
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M4R3S
Vore fantastiskt skönt om de lyckas ta fram vaccinet för borrelia


Det finns antibiotika mot Borelia så det är nog inte aktuellt. Problemet är att man kan ha så diffusa symtom då är problem att de inte förstår att det är Borelia. Men troligen Borelia är ändå en ganska vanlig feldiagnos på vårdcentralen.
Citera
2015-09-23, 17:51
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeathByBomba
AMEN!! Det är för farligt att vistas i skogen för rådjur pga alla rovdjur!! Så tji fick ni alla låtsasmiljövänner i Stockholm nu straffas ni med borelia för att dom inte kan bo i skogen hahaha

Varghatare, lohatare, björnhatare, lustmördare, rovdjurshatare blir man kallad om man yppar en stavelse fel.

Men kan du inte skjuta alla äckliga skator, måsar och kajor som förpestar i stan på uteserveringarna??!!
Skjut alla rådjur som bär fästingar.
Skjut alla älgar som vi kan krocka med.
Skjut alla vildsvin som bökar upp golfbanorna!!
Töm salt på sniglar och pina ihjäl dom! Dränk dom i öl mm mm
Det är helt normalt! Fy fan jag blir äcklad.

I år kommer jag inte jaga i protest.

Du får gärna jaga sniglar hos mig men bara med järnhagel. Annars dör mina koltrastar av ditt bly.
Dubbelmoralister finns på båda sidor.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback