Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-05-18, 20:30
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isato
Dom verkar passa. Fanns you tube videos med samma disk.

Men kan jag brænna en kopia av lion OS som vi kan anvænda på den andra maskinen eller hur fungerar det med licenser? Vi har ju køpt maskinen och borde ha en licens.

Tack føresten.

Fixa en recoverysticka: http://support.apple.com/kb/DL1433?viewlocale=sv_SE

Sedan pluggar du in den rackaren när du bytt hårddisk och formaterar till korrekt filformat.
Citera
2013-05-18, 20:50
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Fixa en recoverysticka: http://support.apple.com/kb/DL1433?viewlocale=sv_SE

Sedan pluggar du in den rackaren när du bytt hårddisk och formaterar till korrekt filformat.

Är datorn bara 18mån gammal som TS säger så borde det vara en late-2011 eller möjligtvis en early-2011 som levererades med OS X Lion och har därför tillgång till Internet Recovery.
Montera den nya disken och håll inne alt+cmd+R när datorn startas så startar internet recovery och Lion laddas hem från Apples server. Internetanslutning krävs såklart.
Citera
2013-05-18, 20:59
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Är datorn bara 18mån gammal som TS säger så borde det vara en late-2011 eller möjligtvis en early-2011 som levererades med OS X Lion och har därför tillgång till Internet Recovery.
Montera den nya disken och håll inne alt+cmd+R när datorn startas så startar internet recovery och Lion laddas hem från Apples server. Internetanslutning krävs såklart.

Du har så rätt, och jag tänkte inte så långt. Fan, jag kommer inte ihåg sådana saker längre.
Citera
2013-05-18, 21:13
Medlem
Citat:

Tack
Citera
2013-06-01, 01:53
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Det förutsätter väl även att TS har ett konto hos Apple, och tidigare köpt OS eller dator med OS från Apple?! Vad jag minns får man logga in sig med sitt Apple-ID. Har man aldrig köpt något därifrån, tror jag inte heller recoveryfunktionen fungerar. Å andra sidan kostar Mountain Lion inte mer än 149:- på AppStore. Det kan han säkert kosta på sig annars.

Citat:
Citera
2013-06-01, 07:15
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Det förutsätter väl även att TS har ett konto hos Apple, och tidigare köpt OS eller dator med OS från Apple?! Vad jag minns får man logga in sig med sitt Apple-ID. Har man aldrig köpt något därifrån, tror jag inte heller recoveryfunktionen fungerar. Å andra sidan kostar Mountain Lion inte mer än 149:- på AppStore. Det kan han säkert kosta på sig annars.

Levererades datorn med Lion behövs inget Apple-id.
Levererades datorn med SnowLeopard och du köper och uppdaterar till Lion och lägger in firmwareuppdateringen för internet-recovery åtkomst krävs Apple-id för att bevisa att Lion är köpt för att få ladda hem det på nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in