Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-18, 22:37
  #49
Medlem
MeanMEs avatar
Någon som har en pejl på vad det kan vara för ljus dutt som dyker upp i vänsterkanten på videon och sedan dyker ner i bilden i en halvbåge från Pluto?

http://www.planetary.org/blogs/emily...nix-hydra.html
Citera
2015-02-18, 23:21
  #50
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Någon som har en pejl på vad det kan vara för ljus dutt som dyker upp i vänsterkanten på videon och sedan dyker ner i bilden i en halvbåge från Pluto?

http://www.planetary.org/blogs/emily...nix-hydra.html
Kan du ta en screen dump, ringa in det med typ "Paint" och lägga upp det på typ tinypic (eftersom Flashback är så extremt efterblivet)?

Jag ser en prick röra sig helt vertikalt nedåt i vänsterkanten, men det är lätt att se saker i prickiga mönster. Om du anar något så skulle nog Emily själv vara intresserad av att få veta det. Hon verkar veta en hel del om bildanalys från rymdsonders kameror.
Citera
2015-02-19, 01:20
  #51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kan du ta en screen dump, ringa in det med typ "Paint" och lägga upp det på typ tinypic (eftersom Flashback är så extremt efterblivet)?

Jag ser en prick röra sig helt vertikalt nedåt i vänsterkanten, men det är lätt att se saker i prickiga mönster. Om du anar något så skulle nog Emily själv vara intresserad av att få veta det. Hon verkar veta en hel del om bildanalys från rymdsonders kameror.
Du ser den ju även som en vit prick på den högra redigerade bilden.
Den dyker ju upp aningen högre upp än Pluto,
svävar sedan ner i bildserien 1, 1.5 cm från vänstra sidan.
Citera
2015-02-19, 08:50
  #52
Medlem
crillecrilles avatar
https://www.youtube.com/watch?v=KfODJpfS0fo

Trevlig och underhållande föreläsning av Dr. Showalter. Inget revolutionerande för folk som är pålästa men den är ändå sevärd. Innehåller en del intressanta fakta och jämförelser och jag rekommenderar alla nyfikna att titta.
Citera
2015-02-19, 08:51
  #53
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du ser den ju även som en vit prick på den högra redigerade bilden.
Den dyker ju upp aningen högre upp än Pluto,
svävar sedan ner i bildserien 1, 1.5 cm från vänstra sidan.
Det är en vit prick!
Finns massor med vita prickar om man tittar efter. Vita prickar är faktiskt det vanligaste föremålet i universum. Saker tenderar bli vita och prickformade. Detta har man kommit fram till efter mycket utförliga observationer. Nya teleskop byggs för att kunna se ännu fler vita prickar. Somliga samlar på dem.

Nåväl. Jag vet inte om vi talar om samma prick. Du sade att den går i en båge. Jag ser en prick som rör sig helt vertikalt. Det är förmodligen en bugg i mjukvaran eller nån slags fysisk defekt i kameran. Eller en fågel som råkar flyga förbi.
Citera
2015-02-19, 12:00
  #54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är en vit prick!
Finns massor med vita prickar om man tittar efter. Vita prickar är faktiskt det vanligaste föremålet i universum. Saker tenderar bli vita och prickformade. Detta har man kommit fram till efter mycket utförliga observationer. Nya teleskop byggs för att kunna se ännu fler vita prickar. Somliga samlar på dem.

Nåväl. Jag vet inte om vi talar om samma prick. Du sade att den går i en båge. Jag ser en prick som rör sig helt vertikalt. Det är förmodligen en bugg i mjukvaran eller nån slags fysisk defekt i kameran. Eller en fågel som råkar flyga förbi.
Joo jag tror också det är en fiskmås...

Hade den inte haft någon mening hade den med redigerats bort skulle jag tro.
Men nu finns den där och den rör på sig och hitta på vad det evt kan vara saknar jag inte fantasi själv till att hitta på, men nu sökte jag om det fanns en världslig förklaring som någon evt visste något om.
Citera
2015-02-19, 12:42
  #55
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Någon som har en pejl på vad det kan vara för ljus dutt som dyker upp i vänsterkanten på videon och sedan dyker ner i bilden i en halvbåge från Pluto?

http://www.planetary.org/blogs/emily...nix-hydra.html

Antagligen Nibiru.

Nä men jag tror jag ser bågen, fast fäster du blicken på samma ställe där pricken rör sig, så ser du att på vissa bilder är den kvar fast mycket svagare. Jag tror det bara är en synvilla. Om vi nu tittar på samma sak alltså.
Citera
2015-02-19, 13:26
  #56
Medlem
ShaidarHarans avatar
Har den landat, och i så fall, hur gick det? (inte läst tråden mer än TS)
Citera
2015-02-23, 23:31
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaidarHaran
Har den landat, och i så fall, hur gick det? (inte läst tråden mer än TS)

Den rör sig alldeles för fort för det. Vad som kommer ske om några månader är en så kallad fly by där sonden kommer ta bilder på Pluto och Charon och mäta så mycket den hinner innan den flyger vidare till Kuiper bältet.
Citera
2015-05-19, 18:43
  #58
Medlem
Clodiuss avatar
Nu är det mindre än en månad kvar till New Horizont anländer till Plutosystemet. Vi kan väl inte förvänta oss direktsändning antar jag, men spännande blir det. Det finns bilder nu där man kan ana att det finns en hel del ytstrukturer med hög kontrast:
http://www.nasa.gov/pluto042915
Inbillar mig kanske, men sr det inte ut som om ytan är extremt ojämn? Märkligt i så fall!
Citera
2015-05-19, 19:11
  #59
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nu är det mindre än en månad kvar till New Horizont anländer till Plutosystemet. Vi kan väl inte förvänta oss direktsändning antar jag, men spännande blir det. Det finns bilder nu där man kan ana att det finns en hel del ytstrukturer med hög kontrast:
http://www.nasa.gov/pluto042915
Inbillar mig kanske, men sr det inte ut som om ytan är extremt ojämn? Märkligt i så fall!
Är inte passagen 14/7?
Citera
2015-05-19, 20:52
  #60
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Är inte passagen 14/7?
Jo nog är det så.

Ska bli jäkligt spännande att se vad som tittar fram.
Är och kollar på nätet varje dag efter nya bilder på stenhögen lol.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback