Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 23:26
  #181
Medlem
Clodiuss avatar
Hög tid att bumpa den här tråden nu, för 2019 inleds med en högtidsstund (hoppas) jag för oss solsystemsnördar. New Horizont kommer att på självaste nyårsdagen att stifta närmare bekantskaps med kupierobjektet "Ultima Thule". Avståndet blir så litet som. 3500 km vilket väl bör ge bra bilder och data. Det här kanske blir enda tillfället under min levnad som människan får titta närmare på ett objekt som detta.

Någon som vet när data och bilder kan börja komma?
Citera
2018-12-10, 07:27
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Någon som vet när data och bilder kan börja komma?
Låg bandbredd och mycket data...

Det tog ett par månader (sommaren -15) innan de kunde väja ut några fina bilder att visa från Pluto.

Och ett helt år innan det bästa publicerades. så vi kan nog se fram emot ngt liknande.
Citera
2018-12-13, 14:36
  #183
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Låg bandbredd och mycket data...

Det tog ett par månader (sommaren -15) innan de kunde väja ut några fina bilder att visa från Pluto.

Och ett helt år innan det bästa publicerades. så vi kan nog se fram emot ngt liknande.
Kanske det., men det verkar vara en del aktiviteter som börjar redan 29/12. Lite nyårsnöje far oss planetnördar, och vi kanske får se någon bild iallafall.
https://www.nasa.gov/press-release/n...per-belt-flyby
Citera
2018-12-30, 18:06
  #184
Medlem
Clodiuss avatar
(Jag hade ju tänkt ge FB på båten, ety det knappt går att gå utanför PK-hagen utan att få modsen över sig, men i vetenkapsforat får man väl fortfarande yttra sig vad det verkar.)

Nedräkningen för närkontakten med Ultima Thule (http://pluto.jhuapl.edu). Jag kan inte nog understryka vilken historisk händelse det här är. För första gången - och antagligen enda gången under min levnad kommer vi att få närbilder och annan data på ett mindre objekt ute i Kupierbältet. Varför är detta då så intressant? Jo det här är förmodligen det närmaste vi kan komma en planetsimal (https://sv.wikipedia.org/wiki/Planetesimal), d.v.s. de byggnadsstenar av stjärnstoff som byggde upp de större planerna, som har varit relativt orörd av upphettning från solen (till skillnad från de kometer och asteroider, som vi tidigare haft bilder på). Vi vet alltså inte vad vi kommer att få se - det kan mycket väl bli spektakulärt. På sätt och vis är detta ett viktigare mål än vad Pluto var.

Vad man känner till är att Ultima Thule är ca 30 km i diameter, och har någon form av "binär" struktur - antingen jordnöts-liknande (som kometen vi har närbilder på), eller två klot som roterar nära varandra. Ytan skall vara röd, vilket lär tyda på komplexa organiska föreningar. New Horizont kommer att passera närmare Ultima Thule än man passerade Pluto, vilket borgar för att det kommer att bli bra bilder. Tror att jag har sett att de första bilderna kan väntas redan 2/1.
Var följer man det bäst? Här? https://www.nasa.gov/nasalive
__________________
Senast redigerad av Clodius 2018-12-30 kl. 18:20.
Citera
2019-01-01, 10:36
  #185
Medlem
Clodiuss avatar
Nu skall New Horizont har passerat Ultima Thule, och det är ju bara att hoppas att allt går bra. det är mycket som kan gå fel, "batteriet" är mer urladdat än tidigare, sonden är betydligt längre från solen, så det är mörkare, och dessutom är UT både mörkt färgad och relativt liten. Hastigheten är också mycket hög, och en koalition även med ett mycket litet objekt skulle förstöra sonden. Om jag förstått saken rätt så kommer första bilden att publiceras redan i morgon om allting har gått bra. Skall väl bli en presskonferens idag också om jag fattat saken sätt.
Citera
2019-01-01, 16:31
  #186
Medlem
Clodiuss avatar
Presskonferensen pågår, och en tidig bild har visats. Tycks tyda på ett avlångt objekt, och jag tycker mig se att det möjligen kan finnas satelliter. Om jag förstått rätt mot de signaler just nu, vilket bör tyda på att New Horizont överlevt passagen genom Ultima Thule-systemet.
EDIT: Ja New Horiznt fungerar och sänder i denna stund över data. Nät preskonfenes - förhoppningsvis med bilder kommer klockan 20 i morgon kväll.
__________________
Senast redigerad av Clodius 2019-01-01 kl. 16:44.
Citera
2019-01-02, 02:14
  #187
Medlem
Ska bli spännande att se bilderna. Skrev gärna när du får veta mer, Clodius.
Citera
2019-01-02, 10:41
  #188
Medlem
Clodiuss avatar
Nu är en tidig bild publicerad:
http://pluto.jhuapl.edu/News-Center/...?page=20190101
Upplösningen är dålig, men den ser ut som en jordnöt eller som NASA kallar det en bowling kägla. Intressant nog påminner detta om kometen som vi fick närbilder på häromåret. Jag tycker det tyder på att två stoftansamlaingar kolliderat på ett mycket mjukt sätt med varandra - snarare dockat än frontal kolliderat. Vi får se om vi får bättre bilder ikväll. Jag är spänd på om de olika halvorna kan ha skild kemisk sammansättning.
__________________
Senast redigerad av Clodius 2019-01-02 kl. 10:59.
Citera
2019-01-02, 21:22
  #189
Medlem
Clodiuss avatar
Har nu sett presskonferensen.Ultima Thule består av två hyfsat klotformade objekt med proportionerna ungefär 3 till 1 som dockat samman, och bildat en snögubbe-liknande struktur. Objekten är mörkröda, men har ljusa och mörka partier. Det finns dalar och åsar, men det verkar inte finnas tydliga kratrar - det senare gör mig lite förvånad.
Citera
2019-01-02, 21:31
  #190
Medlem
Dalulvens avatar
Tack för rapporterna!

Pluto-passagen för ett par år sen var mycket spännande.

Även detta är kittlande. En upptäcktsfärd i det okända.

Tänk om det skulle sitta en flagga eller nåt, på någon av stenarna bortom Neptunus.

Tänk om "jordnöten" i själva verket är en jätteskulptur!

Nej, nog med science fiction. Är det meningen att en organism (homo sapiens) ska kunna analysera skapelsen?

Raketen kanske möter en sån där vägg som i ett dataspel. Snart drar Gud i nödbromsen!
Citera
2019-01-02, 21:52
  #191
Medlem
flippwrs avatar
S Alan Stern sa ikväll att de spånar på en till flyby. Fortsättningen är intressant och sen har Bennu besök i några år!!! Härligt när space är på tapeten jag har börjat titta på teleskop!!
Citera
2019-01-03, 19:09
  #192
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flippwr
S Alan Stern sa ikväll att de spånar på en till flyby. Fortsättningen är intressant och sen har Bennu besök i några år!!! Härligt när space är på tapeten jag har börjat titta på teleskop!!
Missade det, men det verkar vettigt.Har man uppgifter om två objekt, så vet man mer - om vad som är typiskt och så....

Själv är jag mest fascinerad över varför det inte är några kratrar; är det one om meteoriter där ute, eller består Ultima Thule av löst sammansatt stoft?
Klockan 20 är nästa presskonferens!
__________________
Senast redigerad av Clodius 2019-01-03 kl. 19:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback