Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-18, 16:52
  #1
Medlem
KimNeilJungs avatar
Hm, jag var övertygad om att vi hade en tråd om ett av de mer spännande utforskningarna, men tydligen inte?

New Horizons, NASA:s sond till Pluto. Uppsänd 19/1 2006* når sitt mål under 2015. Det kommer naturligtvis att bli oerhört spännande att få veta vad den där lilla klumpen i utkanten av solsystemet kan berätta för oss om vårt solsystem uppkomst.
Uppdraget stötte häromåret på problem då Hubble fann både fyra och fem månar. NASA har sedan dess räknat och kalkylerat på eventuella nödvändiga kursändringar för att undvika att N.H möter på patrull i form av grus och småsten. Vad det verkar enligt dagens post på Planetary Society känner man sig hyfsat säker på att nuvarande kurs inte kommer att behöva ändras.

Inte nog med att N.H kommer att ge oss en massa spännande information från Pluto. Tanken är - förutsatt då att passagen sker utan problem - att N.H skall färdas vidare mot ännu avlägsnare objekt i Kupierbältet. Objekt som man sökte efter via Zoogalaxys projekt Icehunter (numera avslutat)


*För att få lite grepp om hur attans fort N.H färdas; man passerade Jupiter mindre än ett år senare, 28/2 2007

N.H twittrar här. NASAs hemsida finns här
Citera
2013-05-18, 18:33
  #2
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Jag väntar med spänning på bilder från denna avlägsna f.d. planet! Inte ens Hubbleteleskopet kan få särskilt bra bilder på denna lilla rackare, så högupplösta bilder vore otroligt intressanta!
Citera
2013-05-19, 13:10
  #3
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Jag väntar med spänning på bilder från denna avlägsna f.d. planet! Inte ens Hubbleteleskopet kan få särskilt bra bilder på denna lilla rackare, så högupplösta bilder vore otroligt intressanta!
Det kommer med största säkerhet bli riktigt spännande bilder. N.H kommer ju att passera "enbart" 10 000 km från Plutos yta.
Här är en intressant artikel från Emily Lakdawalla om Plutos årstider. Inte för att jag begriper hälften, men det är kul läsning
Citera
2013-05-27, 22:07
  #4
Medlem
Clodiuss avatar
HAr man lyckats identifiera någon "second target" ute i Kupierbältet?
Citera
2013-05-31, 08:58
  #5
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
HAr man lyckats identifiera någon "second target" ute i Kupierbältet?
Bra fråga. För något år sedan fick jag ett mail från Icehunters om att man identifierat ett fåtal möjliga KBO:s, men exakt vad som sedan hände vet jag faktiskt inte. Det verkar lite otydligt. Men jag hittade en tråd på Cosmoquest där Pamela Gay svarar på lite frågor. Det är lite luddigt dock.

På Wikipedia står följande att läsa:
Kuiper-belt mission

After passing by Pluto, New Horizons will continue farther into the Kuiper belt. Mission planners are now searching for one or more additional Kuiper belt objects (KBOs) on the order of 50–100 km (31–62 mi) in diameter for flybys similar to the spacecraft's Plutonian encounter. As maneuvering capability is limited, this phase of the mission is contingent on finding suitable KBOs close to New Horizons's flight path, ruling out any possibility for a planned flyby of Eris, a trans-Neptunian object comparable in size to Pluto.[28] The available region, being fairly close to the plane of the Milky Way and thus difficult to survey for dim objects, is one that has not been well-covered by previous KBO search efforts. The public helped to scan telescopic images for possible mission candidates by participating in the Ice Hunters project, although that project is now finished.

Och här hittade jag en blogg om en eventuell kandidat, 2011 HM105, som presenterades i början av året.

This month my latest paper made it to print in the Astronomical Journal. It's a short piece that describes a serendipitous discovery that my collaborators and I made while searching for a distant Kuiper Belt Object for the New Horizons spacecraft to visit after its 2015 Pluto flyby. Last October, at the annual American Astronomical Society Division of Planetary Sciences meeting, I gave a talk about this neat little object we discovered. Now that the paper is out, I thought it might be interesting and fun to assemble a blog post around the slides I prepared for that talk
__________________
Senast redigerad av KimNeilJung 2013-05-31 kl. 09:03.
Citera
2013-05-31, 09:30
  #6
Medlem
crillecrilles avatar
Angående KBO:s så har jag hört flera forskare/professorer i olika forum(läs: olika typer av YT-videos) prata om att det i stort sett är en chansning att man ska lyckas med den delen av uppdraget. Inte så konstigt med tanke på omständigheterna.
Citera
2013-05-31, 16:52
  #7
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Angående KBO:s så har jag hört flera forskare/professorer i olika forum(läs: olika typer av YT-videos) prata om att det i stort sett är en chansning att man ska lyckas med den delen av uppdraget. Inte så konstigt med tanke på omständigheterna.
Inte särskilt. Och om jag inte missminner mig fanns KBO-delen inte med under planeringen utan dök upp efter uppskjutningen?
Citera
2013-06-02, 22:50
  #8
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Inte särskilt. Och om jag inte missminner mig fanns KBO-delen inte med under planeringen utan dök upp efter uppskjutningen?
Det vågar jag inte svara på utan att kolla upp det, men det är rimligt.
Citera
2013-06-03, 21:04
  #9
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det vågar jag inte svara på utan att kolla upp det, men det är rimligt.
Nej jag hade nog fel. Jag läser kompendiet NASA släppte innan uppskjutningen och där omnämns KBO som ett möjligt steg efter man passerat Pluto.

http://www.nasa.gov/pdf/139889main_PressKit12_05.pdf
After the Pluto-Charon encounter, New Horizons will maneuver to begin a series of what the team hopes could be one to two encounters with other Kuiper Belt Objects over the following five to seven years. Funding that extended mission will require NASA approval.
Citera
2013-06-16, 17:10
  #10
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Nej jag hade nog fel. Jag läser kompendiet NASA släppte innan uppskjutningen och där omnämns KBO som ett möjligt steg efter man passerat Pluto.

http://www.nasa.gov/pdf/139889main_PressKit12_05.pdf
After the Pluto-Charon encounter, New Horizons will maneuver to begin a series of what the team hopes could be one to two encounters with other Kuiper Belt Objects over the following five to seven years. Funding that extended mission will require NASA approval.
Fast chansen att man skall hitta något objekt i närheten aav New Horizonts bana måste vara mycket liten, även om objekten är ytterst många är rymden ytterst vidsträckt.
Citera
2013-06-16, 17:19
  #11
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast chansen att man skall hitta något objekt i närheten aav New Horizonts bana måste vara mycket liten, även om objekten är ytterst många är rymden ytterst vidsträckt.

Banan kan alltid justeras en aning med de medhavda motorerna (den har redan justerats ett par gånger).
Citera
2013-06-17, 06:46
  #12
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Banan kan alltid justeras en aning med de medhavda motorerna (den har redan justerats ett par gånger).
Fast bara en aning väl? Avstånden mellan objekten är stora där ute...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback