Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-12, 20:23
  #289
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
Kanske borde teorin om Steady-state dammas av..
När man definierar tid som tillstånd så är man väl redan där?
Det enda som återstår är att blåsa bort dammet från de där partiklarna och dimensionerna som kryper omkring överallt i hela verkligheten hela tiden...

(Min doktor sade förresten att det finns en sängplats ledig här på institutionen ifall du behöver en)
__________________
Senast redigerad av Fri 2013-12-12 kl. 20:26.
Citera
2013-12-14, 07:11
  #290
Medlem
Om universum alltid har funnits och är oändligt stort skulle vi inte ha tid.
Citera
2014-03-02, 23:22
  #291
Medlem
PuffTheDragons avatar
Jag bumpar denna. Mest för att länka till den här oerhört sevärda debatten:
http://m.youtube.com/watch?v=PXdYtAwH33k
Citera
2014-03-02, 23:33
  #292
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag bumpar denna. Mest för att länka till den här oerhört sevärda debatten:
http://m.youtube.com/watch?v=PXdYtAwH33k
Om du fick chansen, skulle du då skjuta rymden och alla dess galaxer i venen?
Citera
2014-03-03, 04:07
  #293
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag bumpar denna. Mest för att länka till den här oerhört sevärda debatten:
http://m.youtube.com/watch?v=PXdYtAwH33k
Har nu sett nästan hela. Det blev ett antal "", men sevärd var den i alla fall. Jag lärde mig något nytt, och det räcker för mig. Tackar
Citera
2014-03-03, 10:50
  #294
Medlem
-Albert-s avatar
Man bygger teorin om universum att det har skapats vad jag förstår. Och det är ju då BB som gäller. Men hur är det med orsak och verkan egentligen? Om någonting händer måste det väl vara något som starar händelsen och det något borde väl ha föregått händelsen? Alltså vad var det som startade BB. För mig som är agnostiker blir nog svaret Gud..
Citera
2014-03-03, 16:18
  #295
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
Man bygger teorin om universum att det har skapats vad jag förstår. Och det är ju då BB som gäller. Men hur är det med orsak och verkan egentligen? Om någonting händer måste det väl vara något som starar händelsen och det något borde väl ha föregått händelsen? Alltså vad var det som startade BB. För mig som är agnostiker blir nog svaret Gud..

Big Bang-teorin försöker inte förklara detta. Det finns andra modeller som försöker sig på det. Jag tror att sträng-teoretikerna säger att BB inträffar när två branes kolliderar, eller nåt sånt... vet inte.
Citera
2014-03-03, 21:33
  #296
Medlem
Jag tycker att han svarar ganska bra på det.
Han säger något i stil med "efter att universum skapats fanns tid och regler som universum följde".

Som jag tolkar det; eftersom vi inte vet något om innan universum så kan vi omöjligt svara på vilka regler som gällde då, och i och med det är allting möjligt.
Citera
2014-03-04, 11:11
  #297
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
Om någonting händer måste det väl vara något som starar händelsen och det något borde väl ha föregått händelsen? Alltså vad var det som startade BB. För mig som är agnostiker blir nog svaret Gud..
Kvantfluktuationer i rumstiden
Citera
2014-03-04, 22:12
  #298
Medlem
-Albert-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Kvantfluktuationer i rumstiden


Fanns rumtiden före BB då. Hur länge kan den där singulariteten ha legat och lurpassat innan något fick den "explodera" egentligen. Och det är detta "något" jag undrar över..
Citera
2014-03-04, 22:19
  #299
Avstängd
där finns ett par riktigt grymma dokumentärer om kvantfysiken osv på svtplay.se --- vetenskapensvärld
Citera
2014-03-04, 22:46
  #300
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Kvantfluktuationer i rumstiden

Bevis tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback