Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-02, 13:24
  #1
Medlem
Capones avatar
Ni som är feminister, vad anser ni är skillnaden mellan jämställdhet och feminism?

Är inte jämställdhet det ultimata? Vad mer är det ni vill uppnå egentligen?

(antifeminister behöver inte lägga svaren i munnen tack)
Citera
2005-06-02, 13:27
  #2
Medlem
Makehastes avatar
"Jämställdhet" i motsats till feminism tycker jag ofta känns som en sorts icke-ståndpunkt, ett hyllande av status quo. "Vi ska ha det som vi har det nu, för om vi gör mer blir det för mycket" - det präglas ofta av en ovilja att se bortom rent materiell jämlikhet och ser inte skillnader i attityder, tankebanor antaganden och normer. Feminism är för mig en vilja att komma någonvart, och det innebär ett ifrågasättande av rådande ordning. Vilket ofta irriterar folk.
Citera
2005-06-02, 13:39
  #3
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Ni som är feminister, vad anser ni är skillnaden mellan jämställdhet och feminism?

Är inte jämställdhet det ultimata? Vad mer är det ni vill uppnå egentligen?

(antifeminister behöver inte lägga svaren i munnen tack)

Jag vet inte om jag är feminist, men jag vet iaf att för mig så innebär det att tjejjera behöver en liten "knuff i rätt riktning", typ få lite extra hjälp för att det ska bli jämnställt. Förstår du hur jag menar. Det ska vara jämnställt, det tycer jag. Men för att nå dit så snabbt som möjligt så ska man stärka och hjälp tjejjerna....

Hoppas det inte blev för rörigt
Citera
2005-06-02, 13:44
  #4
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snut
Jag vet inte om jag är feminist, men jag vet iaf att för mig så innebär det att tjejjera behöver en liten "knuff i rätt riktning", typ få lite extra hjälp för att det ska bli jämnställt. Förstår du hur jag menar. Det ska vara jämnställt, det tycer jag. Men för att nå dit så snabbt som möjligt så ska man stärka och hjälp tjejjerna....

Hoppas det inte blev för rörigt
Jo. Jämför med ett maratonlopp där den ena ligger efter. Det blir ingen skillnad om båda får lika mycket skjuts.
Citera
2005-06-02, 14:11
  #5
Medlem
Flus avatar
Skillnaden mellan att säga "jag är för jämställdhet" och "jag är feminist" är att den som bekänner sig till feminismen menar att kvinnor i nuläget systematiskt diskrimineras pga sitt kön, och att man vill förändra det tillståndet. Men visst är målet för feminismen jämställdhet.
Citera
2005-06-02, 15:28
  #6
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Jo. Jämför med ett maratonlopp där den ena ligger efter. Det blir ingen skillnad om båda får lika mycket skjuts.

Ha, en mkt bra jämnförelse! Vill tillägga att jag har en snopp ,vilket kanske kan vara en liten bonus i mitt lilla anförande. Det är många som höjer sina ögonbryn och tittar konstigt på mig när jag har de åsikterna som jag har.... det är ju bara bra det
Citera
2005-06-02, 18:27
  #7
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Feminism är för mig en vilja att komma någonvart, och det innebär ett ifrågasättande av rådande ordning. Vilket ofta irriterar folk.

Så det kunde med andra ord varit nån annan -ism som du brann för istället för feminism?
Skaffa dig en hobby.
Citera
2005-06-02, 18:30
  #8
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Så det kunde med andra ord varit nån annan -ism som du brann för istället för feminism?
Skaffa dig en hobby.
Jag brinner inte för feminismen, jag är mer försynt intresserad och stödjer den. Och jag ville inte få det till att jag tyckte poängen med engagemanget var att få folk irriterade, det var ett konstaterande av den vanliga reaktionen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback