Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 11:17
  #289
Medlem
Filmen är tekniskt sett välgjord, men på något sätt rätt fri från känslor, man bryr sig inte riktigt om hur det går för Bond. Sedan finns det ett grundläggande problem med manuset: huvudskurken förblir i princip osynlig och t o m namnlös fram till mitten av filmen eller så och även efter denna punkt är både Blofeld och den korrupte MI5-chefen rätt suddiga figurer. Bond har alltså (i det längsta) ingen riktigt gripbar motspelare annat än det suddiga Spectre-gänget. Det håller inte riktigt. Jag tror inte jag har sett någon Bondfilm där det tar så lång tid för 007 att faktiskt komma fram till vem som är hans antagonist den här gången (sagt med reservationen att jag har sett långt ifrån alla).

Skyfall var en mycket bättre film, den lider å andra sidan av problemet att dess Bondbrud avpolletteras ganska tidigt - men senare i filmen blir M. på sätt och vis en slags äldre och ärrad Bondbrud, det är ett intressant grepp.
Citera
2019-12-23, 02:58
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
3. Bond attackeras av skurk på ett tåg, och plötsligt finns inte en enda människa ombord. Omgivning är tydligen byggd utav tändstickor dessutom (förresten, om de vill döda honom, varför bara skicka en kille som lätt kan skjuta Bond bakifrån men istället väljer att slåss som en elefant på ecstasy?).
4. Bond är ute mitt i det öppna efter att han flyr sin tortyr, och trots detta så kan han stå och plocka skurkar en efter en utan minsta risk för sitt liv.
5. Löjlig bakgrund för skurken, skrattade högt när hans farsa hade tagit hand om unga Bond, vad exakt gav det till handligen?
6. Hur fan lyckas M helt oskadd och obemärkt fly bilen utan att ses i slutet?

Nej fan, en bra recension av Casino Royale nämnde att en stor anledning till filmens succé var att den kunde klarat sig bra även utan Bonds namn. Jag misstänker starkt att många inte skulle säga samma sak om Spectre.

2/10. Jag vet inte vem killen i slutet som slängde ifrån sig vapnet var, men det var fan inte James Bond.

Onekligen verkar de här superskurkarna och deras nätverk ha rätt dåliga säkerhetsstyrkor runt sina snofsiga residens och mötesplatser; det slog mig både vid Spectres möte i Rom och när Bond flyr från Blofelds magnifika ställe i Nordafrika. Det vore ju elementärt att ha en tydlig ring av elitsoldater som bevakade stället, i båda fallen. Men det här är en gammal svaghet inom actiongenren, det mest kända exemplet är kanske Örnnästet där Clintan & co tycks osårbara t o m när de står inträngda i bortre änden av en hall uppe i slottet och har mångdubbelt fler nazisoldater emot sig - det är ändå bara tyskarna som blir träffade. I realiteten kunde de senare naturligtvis kastat ett par handgranater mot Clintans team och därmed i stort sett oskadliggjort dem, men nej, det ska skjutas och tyskarna missar hela tiden.
Citera
2019-12-23, 03:02
  #291
Avstängd
Målgruppen för dessa filmer torde vara 0-15 år samt boomers. Herregud vad barnsligt.
Citera
2019-12-23, 11:36
  #292
Medlem
Det är ett problen med de senaste Bondfilmerna - från och med Quantum i alla fall - att manusförfattarna vill att själva uppdraget, dess mål, ska angå Bond på ett djupt personligt plan. I både Quantum och Skyfall måste han skydda M's liv, och i alla tre av de här senaste filmerna kämpar han också för att värna sin egen ställning inom MI6 och till slut själva byråns fortlevnad. Dessutom krystade intriger med personer ur hans förflutan som kommer tillbaka - värst i just Spectre där Blofeld visar sig vara hans muterade fosterbror (!). Det var roligare på den tiden då Bond endast var en "hired gun", en elitagent som kunde sättas in mot sådant som hotade Storbritannien och världsordningen, men jag antar att den sortens stories idag uppfattas som litet för "imperialistiska".
Citera
2019-12-23, 21:45
  #293
Medlem
Vokaals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är ett problen med de senaste Bondfilmerna - från och med Quantum i alla fall - att manusförfattarna vill att själva uppdraget, dess mål, ska angå Bond på ett djupt personligt plan.
Håller helt med. Det är dock inte specifikt för Bond, utan varenda deckarserie spårar efter ett par säsonger ur i att mördaren av personliga skäl är ute efter just deckaren själv. Då dör serien.
Citera
2019-12-23, 21:51
  #294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vokaal
Håller helt med. Det är dock inte specifikt för Bond, utan varenda deckarserie spårar efter ett par säsonger ur i att mördaren av personliga skäl är ute efter just deckaren själv. Då dör serien.



Mm, du har nog rätt. Väldigt vanligt grepp numera (även i bokform) att deckaren börjar nysta i något gammalt cold case och efter ett tag upptäcker att mördaren och mordet (eller dess förhistoria) har några mystiska kopplingar till spårhundens eget förflutna. Och därmed vill mördaren förstås göra sig av med denne.
Citera
2019-12-26, 01:27
  #295
Medlem
Scenen mot slutet av filmen där Bond har blivit infångad av två Spectre-killar som kastar in honom i en mörk bil, med handbojor och en mörk säck över 007:s huvud, varpå Bond snabbt gör sig fri, dödar sina vaktare och flyr upp i det gamla högkvarteret mot upplösningen innehåller minst två grova orimligheter. Först blir Bond alltså knockad halvt medvetslös av kollisionen när hans och M:s bil trycks in mot tunnelväggen, men bara några minuter senare sliter han av ett par handbojor i stål som om de vore av papier-maché, avväpnar männen som tog honom till fånga och skjuter dem med deras egna vapen. Omöjligt.

Men det blir värre - när han beger sig upp i det gamla, utrymda MI6-högkvarteret dyker det upp projicerade bilder på väggarna längs hans flyktväg, bilder på tidigare skurkar och vänner till Bond (och på den förra M) som sedan tidigare är döda. Detta kan bara betyda att Blofeld har satt upp dem, och att han därmed måste ha förutsett att Bond skulle lyckas rymma från sina fasttagare och bege sig upp i huset - mycket riktigt väntar Blofeld på Bond högre upp. Detta är förstås ologiskt så det skriker om det: Spectres plan var att fånga in Bond och snabbt avrätta honom på något lämpligt ställe samma natt. Ingen kan ha vetat i förväg att han skulle komma att rymma.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-12-26 kl. 01:30.
Citera
2019-12-26, 09:53
  #296
Medlem
Vokaals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Spectres plan var att fånga in Bond och snabbt avrätta honom på något lämpligt ställe samma natt.
Ingen Bond-skurk har väl någonsin haft som plan att snabbt och smidigt ta Bond av daga? Snarare tvärtom. Hela arrangemanget med projicerade bilder talar starkt för att de inte ser enkelhet och vattentäta planer som dygder. Nej, däremot så handlar det nog mer om att hela rymningssekvensen är iscensatt av Blofeld, inklusive undermåliga handfängsel och allt. Frågan är om inte Bond är med på det hela, med tanke på att han följer den snitslade banan utan avvikelser. Förmodligen läser han Blofelds spel och har siktet inställt på att ställa upp på den slutgiltiga konfrontationen.
Citera
2019-12-26, 13:19
  #297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vokaal
Ingen Bond-skurk har väl någonsin haft som plan att snabbt och smidigt ta Bond av daga? Snarare tvärtom. Hela arrangemanget med projicerade bilder talar starkt för att de inte ser enkelhet och vattentäta planer som dygder. Nej, däremot så handlar det nog mer om att hela rymningssekvensen är iscensatt av Blofeld, inklusive undermåliga handfängsel och allt. Frågan är om inte Bond är med på det hela, med tanke på att han följer den snitslade banan utan avvikelser. Förmodligen läser han Blofelds spel och har siktet inställt på att ställa upp på den slutgiltiga konfrontationen.


Jo, ur manusförfattarnas synvinkel ser det nog ut så... Och sedan kan man ju också tolka de projicerade bilderna och namnen som att de egentligen passerar revy i Bonds medvetande just då, medan placeringen på väggarna bara är en bild av hans inre upplevelse.
Citera
2019-12-26, 16:01
  #298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Mm, du har nog rätt. Väldigt vanligt grepp numera (även i bokform) att deckaren börjar nysta i något gammalt cold case och efter ett tag upptäcker att mördaren och mordet (eller dess förhistoria) har några mystiska kopplingar till spårhundens eget förflutna. Och därmed vill mördaren förstås göra sig av med denne.

Ja, det greppet är så fruktansvärt uttjatat. Hur många gånger har man inte läst på baksidan av en deckare något i stil med:
"Efter en tragedi i ungdomen där en flicka oförklarligt försvann lämnade NN den lilla hemstaden och blev polis i storstaden. Tjugo år senare försvinner ännu en flicka, samtidigt som NN får ett anonymt brev från någon som tycks veta allt om båda fallen - och NN..."
__________________
Senast redigerad av Bud Fox 2019-12-26 kl. 16:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback