Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-16, 19:12
  #1
Medlem
Hej.

Enkel fråga. Är det olagligt för mig som enskild person att starta ett enskilt företag, slänga upp en webshop och sälja nödbloss och rökbomber, till folk i alla åldrar?


Googlat lite och det verkar inte som det är 18 års gräns på att köpa i alla fall.


Tänkte ha detta som ett extra jobb för att jag tycker det är facinerande med att starta eget och tror att jag kan med min lilla budget börja bygga på något.

Väl mött.
Citera
2013-05-16, 19:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freakonomics
Hej.

Enkel fråga. Är det olagligt för mig som enskild person att starta ett enskilt företag, slänga upp en webshop och sälja nödbloss och rökbomber, till folk i alla åldrar?


Googlat lite och det verkar inte som det är 18 års gräns på att köpa i alla fall.


Tänkte ha detta som ett extra jobb för att jag tycker det är facinerande med att starta eget och tror att jag kan med min lilla budget börja bygga på något.

Väl mött.

För att sälja pyrotekniska prylar så behövs det tillstånd.
Du måste även vara 18 år eller mer för att få köpa pyroteknik.
Börjar du kränga till vem som helst så kommer farbror blå att knacka på rätt snart.

Du får nog lära dig att googla lite bättre.
Citera
2013-05-16, 20:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
För att sälja pyrotekniska prylar så behövs det tillstånd.
Du måste även vara 18 år eller mer för att få köpa pyroteknik.
Börjar du kränga till vem som helst så kommer farbror blå att knacka på rätt snart.

Du får nog lära dig att googla lite bättre.
Hittade det nu, tack. Men lite förvirrande vad som går under vilken kategori. Verkar som jag endast behöver handelstillstånd som man får hos kommunen?
Citera
2013-05-16, 20:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freakonomics
Hittade det nu, tack. Men lite förvirrande vad som går under vilken kategori. Verkar som jag endast behöver handelstillstånd som man får hos kommunen?

Jag tror inte det är så lätt att få tillstånd till att sälja ändå.
Citera
2013-05-18, 20:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freakonomics
Hittade det nu, tack. Men lite förvirrande vad som går under vilken kategori. Verkar som jag endast behöver handelstillstånd som man får hos kommunen?

Du behöver så vitt jag förstår, tre tillstånd.
Ett för att sälja, ett för att förvara och så var det något tredje tillstånd som jag inte hittar nu (nej jag orkar inte leta mer)

Men handelstillstånd hos kommunen behövdes i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback