Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-16, 17:47
  #1
Medlem
Vietnamkriget har intresserat mig enormt på sistone och har gjort lite research men förstår inte vissa saker:
-Deltog Sovjetunionen i kriget med militär eller stöttade dom bara norra Vietnam med vapen osv.?
-Hur argumenterade de för deras inblandning?
-Varför och hur var Kina, Australien, Nya Zeeland osv. inblandade i kriget?
Citera
2013-05-16, 17:50
  #2
Medlem
Discobands avatar
Finns några spaltmeter på wikipedia, min vän .

https://en.wikipedia.org/wiki/Vietnam_war
Citera
2013-05-16, 21:15
  #3
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masozi
Vietnamkriget har intresserat mig enormt på sistone och har gjort lite research men förstår inte vissa saker:
-Deltog Sovjetunionen i kriget med militär eller stöttade dom bara norra Vietnam med vapen osv.?

De stöttade med materiel, men deltog inte med trupp. Däremot har jag för mig att de hade en del piloter som flög, främst MIG-21, för Nordvietnams räkning (men jag kan minnas fel här).


Citat:
Ursprungligen postat av masozi
-Hur argumenterade de för deras inblandning?

På samma sätt som jänkarna. Jänkarna var där för att skydda Sydkorea mot en kommunistisk expansion i Sydostasien, som skulle ske genom att Nordkorea slog ihop Sydkorea med sitt eget land och bildade ett kommunistiskt Vietnam (det som senare skedde). Sovjet stödde Nordvietnam för att stödja kommunismen i Sydostasien mot "den kapitalistiska imperialismen".


Citat:
Ursprungligen postat av masozi
-Varför och hur var Kina, Australien, Nya Zeeland osv. inblandade i kriget?

Kina stödde också Nordvietnam med vapen och utrustning. Australien och Nya Zeeland hade förband som stred på Sydvietnam och USAs sida, liksom Sydkorea (den sydkoreanska kontingenten var för övrigt den största, med som mest 50000 man på plats vid varje given tidpunkt), om jag minns rätt så roterades 350-400000 sydkoreaner genom Vietnam för att strida på den sydvietnamesiska och amerikanska sidan.

EDIT: Det här var för övrigt mitt 4000:e inlägg märkte jag nu.
Citera
2013-05-17, 12:22
  #4
Medlem
Då ska jag ge min syn på Vem-hade-rätt, och se om någon kan tillrättavisa mig.

Efter att Vietnam besegrat Frankrike
avtalades om en temporär uppdelning i Syd- och Nord-Vietnam.
Efter ett antal år skulle, enligt avtalet, fritt val hållas i Syd-Vietnam, så att folket fick avgöra om dom ville återförenas med Nord, eller inte.
Sen ville inte Syd-Vietnams regim hålla det där avtalade valet (Man visste att man skulle förlora),
varvid Nord-Vietnam började använda militära medel.

Det var alltså Syd-sidan som begick det första felet (Bröt avtalet)?
Citera
2013-05-17, 13:21
  #5
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masozi
Deltog Sovjetunionen i kriget med militär eller stöttade dom bara norra Vietnam med vapen osv?

Sovjet levererade en del vapen, framförallt de helt avgörande luftvärnsrobotarna som försvårade amerikanska flyganfall mot Nordvietnam. En del sovjetisk personal fanns också på plats för att sköta dessa och verkar ha deltagit i strid.

Citat:
Hur argumenterade de för deras inblandning?

Allmänt ville Sovjetunionen stödja världsrevolutionen och öka sitt eget inflytande samtidigt som de strävade efter att minska USAs och västvärldens. Dessutom var Kina och Sovjet rivaler om ledarrollen i den kommunistiska världen.

Citat:
Varför och hur var Kina, Australien, Nya Zeeland osv. inblandade i kriget?

Flera USA-allierade skickade trupp. Storbritannien var tillfrågade men tackade nej, men det kunde knappast Sydkorea (som dessutom var rabiat antikommunistiskt), Australien och Nya Zeeland göra eftersom de var helt beroende av USAs skydd (jfr de östeuropeiska Natoländerna i Irak).

Kina ville naturligtvis inte ha en USA-allierad stat vid sin gräns (jfr koreakriget och stödet till Nordkorea idag). Mao var också synnerligen intresserad av att sprida revolutionen, särskilt i Vietnam som tillhör Kinas gamla intressesfär. Nordvietnameserna å sin sida var ambivalenta till det kinesiska stödet av just den anledningen.
Citera
2016-05-16, 20:04
  #6
Avstängd
Jag har trott att usa delvis var där, för att göra experiment på oskyldiga människor.
Citera
2016-05-17, 01:37
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swastika99
Jag har trott att usa delvis var där, för att göra experiment på oskyldiga människor.
Det har inte jag trott.
Citera
2016-05-17, 10:08
  #8
Medlem
Citat:
Jag har trott att usa delvis var där, för att göra experiment på oskyldiga människor
Nja men däremot så öste USA ut mängder av kemikalier för avlövning av skogsområden
Detta Gift var tydligen inte så nyttigt
Här fins att läsa om det
https://sv.wikipedia.org/wiki/Agent_Orange
Citera
2016-05-18, 22:04
  #9
Avstängd
Mertillens avatar
Intressant är vad det var som amerikanerna gjorde bättre runt 1970 och framåt, till skillnad från dessförinnan.

General Westmoreland hade haft problem med amerikansk och med sydvietnamesisk stridsmoral. Nästa högst ansvarige general, Abrams, fick sydvietnameserna att ge gerilla och nordvietnameser på nöten. USAs flygvapen till hjälp var alltid att lita på.

1. Vilka kloka förbättringar hade kommit till stånd?
2. Var det demokraterna på USAs hemmaplan som förstörde allt genom att trilska med stöd till Sydvietnam?
Citera
2016-05-18, 22:48
  #10
Medlem
Skarphedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Intressant är vad det var som amerikanerna gjorde bättre runt 1970 och framåt, till skillnad från dessförinnan.

General Westmoreland hade haft problem med amerikansk och med sydvietnamesisk stridsmoral. Nästa högst ansvarige general, Abrams, fick sydvietnameserna att ge gerilla och nordvietnameser på nöten. USAs flygvapen till hjälp var alltid att lita på.

1. Vilka kloka förbättringar hade kommit till stånd?
2. Var det demokraterna på USAs hemmaplan som förstörde allt genom att trilska med stöd till Sydvietnam?

1. En stor del av förklaringen att kriget gick bättre militärt var att FNL fått sig en ordentlig knäck efter tet-offensiven 1968, "gerillan" bestod till allt större del av infiltrerande enheter från den reguljära nordvietnamesiska armén. Dessa kunde lättare identifieras och bekämpas (tillfångats/dödas), mellan 1969 och 1972 "neutraliserades" över 80 000 infiltratörer/gerillasoldater i den så kallade operation fenix.
När de amerikanska marktrupperna började dras hem i början av 1970-talet gick Nordvietnam istället över till att invadera syd med reguljära militärförband, komplett med stridsvagnar och artilleri. Dessa, och deras underhållsförband, kunde med relativ lätthet bekämpas från luften av det amerikanska flyget. Operation Linebacker I knäckte de nordvietnamesiska försörjningslinjerna medan attackflyget åsamkade marktrupperna enorma förluster under den nordvietnamesiska påskoffensiven.
Den vapenteknologiska utvecklingen var av stor vikt (bl.a. laserstyrda bomber), liksom det förändrade storpolitiska läget (Nixon utnyttjade splittringen mellan Kina och Sovjet för att kunna angripa mål man tidigare undvikit av politisk hänsyn).

2. Det är väl närmast en sanning att USA:s tillbakadragande berodde på att man förlorat opinionen om kriget, både globalt och inhemskt. Demokraterna var, efter 1968, särskilt inställda på att snabbt dra sig tillbaka och frös allt stöd till Sydvietnam genom kongressen (efter valet 1972 om jag inte minns fel). Men även republikanerna var inställda på att dra sig ur Vietnamkriget till valet 1972, bara i en långsammare takt. Nixon talade om ett ansvarsfullt återtåg snarare än att lämna kriget så snabbt som möjligt som den demokratiske kandidaten George McGovern ville.
Citera
2016-05-19, 09:46
  #11
Avstängd
Mertillens avatar
Just det, tack för svar. Jo jag minns att jag läst om punkt 1. Eftersom Tet var en militär katastrof för angriparen så innebar det givetvis följder, exempelvis dessa att nordvietnameserna i desperation invaderade med pansar.
Citera
2016-05-19, 10:40
  #12
Medlem
Eftersom tråden handlar om kommunistiskt stöd till Vietnam så lyfter jag frågan om hur det Sovietiska stödet nådde fram till Vietnam? Kina och Sovjetunionen befanns sig på randen till öppet krig under det sena sextiotalet och det bör ha varit mer eller mindre omöjligt för Sovjet att leverera materiel utan att Kina tillät detta.

Jag har minnen av någon sorts dokumentär som gick på SVT där det nämndes att Kineserna beslagtog en hel del sovjetmateriel som gick med tåg via Kina. Sovjet måste ha varit väldigt ovilliga att förse Kina med modern militärteknologi och Kina lika sugna på lägga vantarna på den, så hur fungerade det här egentligen i praktiken?

Gick allt via båt? Borde inte USA varit ytterst ovilliga att släpp igenom dessa transporter i sådana fall?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback