• 1
  • 2
2013-05-15, 13:17
Medlem
Är Vindkraftstekniker något att satsa på? 2 år på YH-skola.

Hur är lönerna? Ligger dom på ca 28k likt lönestatestik påstår, och går det att eventuellt dra in större pengar genom att jobba kväll/natt eller liknande?

Är väldigt intresserad utav någon YH-utbildning som ger bra lön då jag verkligen har tröttnat på att sitta allt för mycket vid skolbänken. Går just nu sista året på Teknik Gymnasiet och har läst det svårare (fysik B och Matte E) m.fl.

Det känns en aning tråkigt att tjäna 28k efter X år erfarenhet då man gärna vill ligga aningen över snittet i Sverige och inte under. - Drf jag frågar angående övertid / kvälls/natt - skiften
Citera
2013-05-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenfond123
Är Vindkraftstekniker något att satsa på? 2 år på YH-skola.

Hur är lönerna? Ligger dom på ca 28k likt lönestatestik påstår, och går det att eventuellt dra in större pengar genom att jobba kväll/natt eller liknande?

Är väldigt intresserad utav någon YH-utbildning som ger bra lön då jag verkligen har tröttnat på att sitta allt för mycket vid skolbänken. Går just nu sista året på Teknik Gymnasiet och har läst det svårare (fysik B och Matte E) m.fl.

Det känns en aning tråkigt att tjäna 28k efter X år erfarenhet då man gärna vill ligga aningen över snittet i Sverige och inte under. - Drf jag frågar angående övertid / kvälls/natt - skiften

Är dessa 28k du pratar om netto eller brutto?

Jobbar själv som detta, efter 2årig YH-utbildning.

Att jobba kväll/natt kan du glömma, övertid förekommer ganska regelbundet.

Jag jobbar för ett stort företag och går på ett schema där jag är ledig var 4e vecka och plockar ut 22-24 netto beroende på övertid och tillägg.
Citera
2013-05-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtarnekoll
Är dessa 28k du pratar om netto eller brutto?

Jobbar själv som detta, efter 2årig YH-utbildning.

Att jobba kväll/natt kan du glömma, övertid förekommer ganska regelbundet.

Jag jobbar för ett stort företag och går på ett schema där jag är ledig var 4e vecka och plockar ut 22-24 netto beroende på övertid och tillägg.
28k brutto.
Att plocka ut 22-24 netto låter otroligt bra, vad blir det i brutto?
Vet du något intressant angående Campus Varberg skolan då det är den enda jag fortfarande har chans att söka till - 19e maj är sista ansökningsdagen.
Citera
2013-05-15, 13:27
Medlem
Järnvägsprojektör sägs också tjäna bra?
Någon som har information om detta yrke och allt som hör till? Löner är jag främst intresserad utav.
Citera
2013-05-15, 13:33
Medlem
Citat:
28k brutto.
Att plocka ut 22-24 netto låter otroligt bra, vad blir det i brutto?
Vet du något intressant angående Campus Varberg skolan då det är den enda jag fortfarande har chans att söka till - 19e maj är sista ansökningsdagen.

Det är helt okej för att bara jobba 3 veckor i månaden brutto ligger runt 30, har inte siffrorna i huvudet.

Har inte en aning om någonting angående den skolan
Citera
2013-05-15, 13:53
Medlem
Citat:
Det är helt okej för att bara jobba 3 veckor i månaden brutto ligger runt 30, har inte siffrorna i huvudet.

Har inte en aning om någonting angående den skolan
Ehm det låter otroligt bra för en sån kort utbildning :O samt att du bara jobbar 3 veckor
Citera
2013-05-15, 14:13
Medlem
morkfromorks avatar
Jag är lite skeptisk, de flesta verk går plus enbart genom konstlade bidrag, och om några år kommer de stora reparationskostnaderna och jag gissar att flertalet vindkraftverk helt enkelt skrotas då de inte drar in tillräckligt för att motivera stora reparationskostnader.
Citera
2013-05-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag är lite skeptisk, de flesta verk går plus enbart genom konstlade bidrag, och om några år kommer de stora reparationskostnaderna och jag gissar att flertalet vindkraftverk helt enkelt skrotas då de inte drar in tillräckligt för att motivera stora reparationskostnader.

Får gärna utveckla vilka stora reparationskostnader som kommer om några år Tror inte några verk kommer skrotas, däremot har/kommer utbyggnaden stanna av pga lönsamhetsproblem i Sverige
Citera
2013-05-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ehm det låter otroligt bra för en sån kort utbildning :O samt att du bara jobbar 3 veckor

Jag kan då inte klaga
Citera
2013-05-15, 15:57
Medlem
Citat:
Jag kan då inte klaga
Har du koll på hur framtiden ser ut? Samt om det är lätt att få jobb i hela landeT?
Citera
2013-05-15, 16:38
Medlem
Citat:
Har du koll på hur framtiden ser ut? Samt om det är lätt att få jobb i hela landeT?

Framtiden är svår att sia om då utbyggnaden har stannat av till viss del, samt att fler skolor erbjuder utbildningen så konkurrensen blir tuffare och tuffare, helt klart. Är du tjej är det dock piece of cake
Citera
2013-05-15, 16:44
Medlem
Citat:
Framtiden är svår att sia om då utbyggnaden har stannat av till viss del, samt att fler skolor erbjuder utbildningen så konkurrensen blir tuffare och tuffare, helt klart. Är du tjej är det dock piece of cake
Tack för svar!
Hur är det utomlands inom detta? Har man behörighet att jobba där / är detta yrke ens aktivt i andra länder? (Självklart i vissa men...)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in