Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-14, 21:06
  #1
Medlem
Jag har ett företag som går bra, vi har mycket jobb och får in skapligt med pengar, iallafall så det ska räcka till allas lön. Vi är 4 styckna i ledningen och varav jag själv inte har någon kontroll på ekonomin då en utav dom andra 3 håller till i en annan stad är det som har koll på den. Och jag vet inte riktigt om han är helt ärlig med den biten. Det är så att jag inte får hela min lön eller ibland ingen lön alls, och under tider då det kommer in lite mindre pengar så har vi sagt att vi inte skall ta ut fulla löner. Så min fråga är: Kan jag på något sätt hålla koll på hur mycket pengar han tar ut? Eller se vart pengarna går? Så dom inte går in på hans privata konto. Är inte så insatt i ekonomibiten! Tacksam som fan för svar!!
Citera
2013-05-14, 21:08
  #2
Medlem
Be om att få kontoutdragen
Citera
2013-05-14, 21:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viskaridittora
Jag har ett företag som går bra, vi har mycket jobb och får in skapligt med pengar, iallafall så det ska räcka till allas lön. Vi är 4 styckna i ledningen och varav jag själv inte har någon kontroll på ekonomin då en utav dom andra 3 håller till i en annan stad är det som har koll på den. Och jag vet inte riktigt om han är helt ärlig med den biten. Det är så att jag inte får hela min lön eller ibland ingen lön alls, och under tider då det kommer in lite mindre pengar så har vi sagt att vi inte skall ta ut fulla löner. Så min fråga är: Kan jag på något sätt hålla koll på hur mycket pengar han tar ut? Eller se vart pengarna går? Så dom inte går in på hans privata konto. Är inte så insatt i ekonomibiten! Tacksam som fan för svar!!

En kort fråga, driver ni ett aktiebolag eller ett handelsbolag.

I aktiebolaget kan ni upprätta ett aktieägaravtal som styr ersättning för arbete, avtal om vilka typ av beslut som får fattas av er, t.ex. köp över 1.000 kr ex moms ska göras i samråd med minst 51% av aktierna som beslutar kring det. Ifall det mot förmodan skulle vara som så att denna snubben köper på sig laptops, telefoner och etc så kan ni kräva ett vite av honom genom ett aktieägaravtal!

Ett annat alternativ är att han bara får rätten att lägga in betalningar på företagets konto och sedan att en person av er signerar så att betalningarna blir godkända och betalas på satta datum för betalningar.

Lycka till hoppas det löser sig
Citera
2013-05-14, 21:11
  #4
Medlem
DoubleWoods avatar
Har ni ingen revisor?
Om inte, se till att anlita en.
Citera
2013-05-14, 21:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Be om att få kontoutdragen

Bara det? Kan man se precis allt på det "vart" alla pengar som går ut från företaget tar vägen? Har också funderat på att kontakta en revisor men vet inte exakt hur mycket en sån kan se.
Citera
2013-05-14, 21:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viskaridittora
Bara det? Kan man se precis allt på det "vart" alla pengar som går ut från företaget tar vägen? Har också funderat på att kontakta en revisor men vet inte exakt hur mycket en sån kan se.
Tja, alltså om alla era kunder betalar till ett bankgiro/plusgiro/bankkonto så hamnar ju alla pengar på ett bankkonto.

Du kan sedan ta en titt på hur mycket som tagits ut och hur det "kommenterats" i överföringarna. Du kan enkelt räkna ut vilket kontonummer som är dina kollegors egna kontonummer genom att bara titta på vart de tidigare betalat ut sina löner
Citera
2013-05-14, 21:18
  #7
Medlem
joceks avatar
Be att få kika i bokföringen i "undervisningssyfte". Har ni den online (som t.ex. fortnox.se) så be att få inloggningsuppgifter.
Citera
2013-05-14, 21:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zencor
En kort fråga, driver ni ett aktiebolag eller ett handelsbolag.

I aktiebolaget kan ni upprätta ett aktieägaravtal som styr ersättning för arbete, avtal om vilka typ av beslut som får fattas av er, t.ex. köp över 1.000 kr ex moms ska göras i samråd med minst 51% av aktierna som beslutar kring det. Ifall det mot förmodan skulle vara som så att denna snubben köper på sig laptops, telefoner och etc så kan ni kräva ett vite av honom genom ett aktieägaravtal!

Ett annat alternativ är att han bara får rätten att lägga in betalningar på företagets konto och sedan att en person av er signerar så att betalningarna blir godkända och betalas på satta datum för betalningar.

Lycka till hoppas det löser sig

Vi driver ett aktiebolag. Ska ta ett rejält snack med dom imorgon för såhär kan det verkligen inte fortsätta, är dessutom husägare så det är ganska svårt att få det att gå ihop ibland. Och för att tillägga så omsätter vi Ca 4 miljoner/år så det borde inte vara nåt snack om saken igentligen. Men tack för svaret!
Citera
2013-05-14, 21:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Tja, alltså om alla era kunder betalar till ett bankgiro/plusgiro/bankkonto så hamnar ju alla pengar på ett bankkonto.

Du kan sedan ta en titt på hur mycket som tagits ut och hur det "kommenterats" i överföringarna. Du kan enkelt räkna ut vilket kontonummer som är dina kollegors egna kontonummer genom att bara titta på vart de tidigare betalat ut sina löner

Och det bankkontot är det bara han som har tillgång till skulle jag tro, jag har då inte det iallafall. Och dom andra i företaget säger att dom också får klent med lön, men kanske har dom snackat ihop sig med varandra? Vad vet jag.
Citera
2013-05-14, 21:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Har ni ingen revisor?
Om inte, se till att anlita en.

Jag hade jobbat många år med han som har hand om ekonomin innan vi startade upp detta för ca 5 år sedan och kände han väldigt bra och litade på han till 100%. Så han är "typ" vår revisor, det är han som redovisar allt. Och även bara han som har tillgång till allt. Men ska nog ta och tänka om vad gäller den saken.
Citera
2013-05-20, 11:10
  #11
Medlem
DoubleWoods avatar
Kontakta KPMG eller någon annan riktig revisorsfirma och se till att ni har en oberoende revisor som håller koll på ekonomin.
De brukar vara duktiga på att snabbt se om något fattas i bokföringen, eller något annat är tokigt.

Jag tror inte lagen kräver det längre, men alla seriösa företag skall/borde ha en.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback