Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-23, 21:03
  #3061
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Försöker folk uppfinna negativiteter om Eurovision bara för att få njuta av glädjen att klaga på Sverige och Malmö??? Typiskt flashback som till största delen består av svenskhatare som låtsas att de är Sverigeälskare.

Det där får du nog förklara lite närmare..
Citera
2013-05-23, 23:51
  #3062
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Försöker folk uppfinna negativiteter om Eurovision bara för att få njuta av glädjen att klaga på Sverige och Malmö??? Typiskt flashback som till största delen består av svenskhatare som låtsas att de är Sverigeälskare.

Haha ja, det är alltid ett jävla gnäll. Nu blev det ju inget upplopp och kaos i Malmö, alla hade en trevlig vecka runtomkring tävlingen. Lyfte nog turismen och sänkte kriminaliteten i staden, om än bara för ett kort ögonblick. Ska man tro majoriteten FB-användare så skulle det bli rena upploppet med bilbränder och terrorattentat mot arenan.
Citera
2013-05-24, 07:29
  #3063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Jo, italien fick otroligt höga poäng av kulturelitistiska finkammade juryn. Samtidigt som tittarna satt och gäspade eller gick och fyllde på chipsskålen.


Italiens bidrag var ju grymt. Ingen annan artist sjöng med den känslan som han framförde.
Kan ej förstå hur andra inte kan se vilken kvalitet det är i den låten. Dock förstår jag att folk inte förstår texten, hade man gjort de hade man nog begripit att den skulle vinna
Citera
2013-05-25, 23:44
  #3064
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostenosten
Italiens bidrag var ju grymt. Ingen annan artist sjöng med den känslan som han framförde.
Kan ej förstå hur andra inte kan se vilken kvalitet det är i den låten. Dock förstår jag att folk inte förstår texten, hade man gjort de hade man nog begripit att den skulle vinna

Jo men det är just det, du sätter huvudet på spiken. Det är en bra låt och han sjunger med inlevelse. Men så tänker tyvärr inte folk när de hör den första gången. Man vill ha underhållning eller få chansen att "växa in i låten". Eftersom Italien är direktkvalificerade och att han sjunger på Italienska blir ju effekten den att tittarna gäspar sig trötta och otåligt väntar på nästa låt. Att det redan fanns ganska många långsamma låtar i finalen underlättade ju inte direkt.

Men jag förstår att Juryn blev alldeles till sig i brallorna, dom har ju egna preferenser och kanske har en större tolerans till en låt som behöver växa.
Citera
2013-05-26, 14:32
  #3065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Förmodligen inte. Men jag tycker det är ganska så kul faktiskt att politiker på hög nivå vågar ta itu med orättvisorna. Jag måste hålla med om att det är väldigt suspekt att varken Adzerbadjan eller Vitryssland fick några poäng av ryssarna. Det finns förresten också de som köper röster, det har hänt förut, t ex för några år sedan fick ett stort gäng ukrainska studenter gratis bussbiljett över polska gränsen och var sitt sim-kort för att rösta på ett land (har glömt vilket), de fick betalt för det förstås. Och varför får man rösta 20 gånger på samma land??? Skärpning ESC.

Det är för att stoppa robotröster o hets grannröster.
Citera
2013-05-28, 23:56
  #3066
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostenosten
Italiens bidrag var ju grymt. Ingen annan artist sjöng med den känslan som han framförde.
Kan ej förstå hur andra inte kan se vilken kvalitet det är i den låten. Dock förstår jag att folk inte förstår texten, hade man gjort de hade man nog begripit att den skulle vinna
Ja. Bort med bullshit-juryn, samt återinför reglerna från innan 2010!!!
Citera
2013-05-29, 16:40
  #3067
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Och varför får man rösta 20 gånger på samma land??? Skärpning ESC.

Citat:
Ursprungligen postat av Smexliq
Det är för att stoppa robotröster o hets grannröster.

Vore ju smartare att begränsa till att rösta 1 gång per land, eller hur?
Citera
2013-05-29, 18:09
  #3068
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Tydligen ska Dracula från Transylvanien fått höga poäng av många tittare men ytterst få av Juryn. Ska kolla upp det innan jag uttalar mig mer om saken. Kolla gärna ni också!

Nu har juryns röster blivit officiella, se här.

Du hade helt rätt - Rumäniens bidrag ratades av juryn men gick hem hos tv-tittarna. Det hade kommit etta i semifinalen, alltså före båda Adzerbadjan och Norge som deltog i samma semifinal, och på sjunde plats i finalen om tv-tittarna fick bestämma, men nära jumboplats om juryn fick bestämma.

Andra bidrag med stora skillnader i smak var Sverige, Moldavien, Ryssland, Grekland, Ungern, Frankrike och Irland.

Topp 5 (tv-tittarnas val)
1. Danmark
2. Ukraina
3. Adzerbadjan
4. Grekland
5. Ryssland
(Sverige på 18:e plats)

Topp 5 (juryns val)
1. Danmark
2. Adzerbadjan
3. Ukraina
4. Sverige
5. Moldavien

Robin var alltså något av en favoritgosse hos den europeiska juryn både i Sverige och i Europa. Det verkar alltså som att den jury som användes i Melodifestivalen hade ungefär motsvarande smak som juryn i ESC.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback