Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-14, 15:31
  #1
Medlem
Har blivit utsatt för kapat konto privat och har inte ett öre kvar. Jag kommer få tillbaka pengarna från banken, men det dröjer några dagar. Jag skulle behöva handla mat och har ett AB med tillgångar. Jag vet att det föreligger låneförbud och att jag som styrelseledamot och ägare inte får låna pengar. Min fråga är vad konsekvensen blir av att jag lånar ett par hundralappar några dagar. Blir det åtal, tvångslikvidation eller vadå?
Citera
2013-05-14, 16:47
  #2
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Gör som Mona Sahlin, säg att du råkade ta fel kort.
Citera
2013-05-14, 16:54
  #3
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Du kan väl bokföra det som "eget uttag" eller "uttag till handkassa" eller liknande?
Citera
2013-05-14, 19:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du kan väl bokföra det som "eget uttag" eller "uttag till handkassa" eller liknande?

Som för alla andra anställda kan du ge ett mindre förskott på lön som regleras nästa löneutbetalning. Eller ta majlönen redan nu.
Citera
2013-05-14, 21:20
  #5
Medlem
joceks avatar
Huh? Har du eget AB är det bara att ge dig själv resten av årets lön omedelbart. Det borde väl lösa dina akuta pengabehov.
Citera
2013-05-14, 21:57
  #6
Medlem
Förvisso, enda grejen är att jag inte tar ut lön från bolaget och det skulle medföra att jag även blir tvungen att betala avgifter till staten i form av arbetsgivaravgifter. Med tanke på att vi där talar cirkus 31 procent så är till och med räntan på sms-lån billigare.

Som delägare och styrelseledamot är jag förhindrad att låna pengar av bolaget enligt ABL. Detta för att man inte skall kunna låna pengar till husköp etc. för privat räkning och betala ränta till sig själv, antar jag. Men jag snackar om ett handlån på 400 kronor i 3-4 dagar. Vad blir konsekvensen? Om jag för över till mitt privata och drar tillbaka pengarna 3 dagar senare, kan jag skylla på felöverföring vid en eventuell revision då?
__________________
Senast redigerad av BaraEnSanSak 2013-05-14 kl. 22:00.
Citera
2013-05-14, 22:28
  #7
Medlem
Har du inte några pengar utlånade till bolaget då? I små aktiebolag är det ju vanligt att ägarna handlar eller betalar vissa räkningar eller inköp med privata pengar och då uppstår det en fordran gentemot bolaget som kan regleras närsomhelst.
Citera
2013-05-14, 22:31
  #8
Medlem
Ta ut några hundralappar och bokför som kassa, konto 1910. Du kan sedan sätta tillbaka pengarna på bankkontot och avsluta kassan.
Citera
2013-05-14, 22:32
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Förvisso, enda grejen är att jag inte tar ut lön från bolaget och det skulle medföra att jag även blir tvungen att betala avgifter till staten i form av arbetsgivaravgifter. Med tanke på att vi där talar cirkus 31 procent så är till och med räntan på sms-lån billigare.

Som delägare och styrelseledamot är jag förhindrad att låna pengar av bolaget enligt ABL. Detta för att man inte skall kunna låna pengar till husköp etc. för privat räkning och betala ränta till sig själv, antar jag. Men jag snackar om ett handlån på 400 kronor i 3-4 dagar. Vad blir konsekvensen? Om jag för över till mitt privata och drar tillbaka pengarna 3 dagar senare, kan jag skylla på felöverföring vid en eventuell revision då?
Kör "uttag till handkassa" som du förvarar i en kakburk på kontoret, jag har själv ett par tusen i en sådan handkassa & har aldrig fått revision eller anmärkning pga. detta.
Citera
2013-05-14, 23:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leon_azzaro
Har du inte några pengar utlånade till bolaget då? I små aktiebolag är det ju vanligt att ägarna handlar eller betalar vissa räkningar eller inköp med privata pengar och då uppstår det en fordran gentemot bolaget som kan regleras närsomhelst.
Jag satte ju aktiekapital en gång i tiden och har inga lån från varken banker eller några andra nu. Men nej, inte direkt. Skulle vara milersättning för tjänsteresor, möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av hustrun
Ta ut några hundralappar och bokför som kassa, konto 1910. Du kan sedan sätta tillbaka pengarna på bankkontot och avsluta kassan.
Smart! Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kör "uttag till handkassa" som du förvarar i en kakburk på kontoret, jag har själv ett par tusen i en sådan handkassa & har aldrig fått revision eller anmärkning pga. detta.
Inte alls dumt. Ingen lär väl heller klaga om jag beslutar mig för att återföra handkassan till bolagets konto?
Citera
2013-05-15, 11:15
  #11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Inte alls dumt. Ingen lär väl heller klaga om jag beslutar mig för att återföra handkassan till bolagets konto?
Nej, det gör du ju helt fritt. Den enda svagheten skulle vara om du fick revision just den korta period då du nallat i handkassan för eget bruk, men det känns ju inte så sannolikt.

Jag har alltid ett antal tusen liggande i "handkassan", dvs. jag tar dom pengarna i fickan & sen bokar jag in smågrejor som jag köpt till firman för privata pengar såsom att dom är betalda ur handkassan.
Det har alltid känts enklast rent bokföringsmässigt.
Citera
2013-05-15, 18:41
  #12
Medlem
joceks avatar
Sälj något till firman som kan användas i dess verksamhet då, det är helt lagligt om det sker till "marknadsmässigt pris".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback