Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-14, 14:51
  #1
Medlem
Har nyligen gått en utbildning till redovisningsekonom och ska nu efter bara två månader med bokföring lämna min förstått årsredovisning. Då jag vet att det finns väldigt erfarna redovisningsekonomer på detta forum tänkte jag be er om råd och tips.

Bolaget det rör sig om är ett ytterst litet aktiebolag som inte har några maskiner, byggnader eller varulager så vad jag förstår så är det inte aktuellt med värderingar eller avskrivningar. Har jag fel?

Det som återstår är periodisering av:
  1. Förutbetalda intäkter
  2. Kundfodringar
  3. Löner (april löner utbetalas i maj)
  4. Bankkostnader
  5. Ränteintäkter

Saknas det något? Har ni förslag på någon ordning jag bör utföra punkterna på? Några goda rutiner?

Tack på förhand.
Citera
2013-05-14, 15:11
  #2
Medlem
vinayaks avatar
Försäkringar om de inte har samma löptid som bokföringen
Citera
2013-05-15, 11:24
  #3
Medlem
Stämmer ni inte av samtliga konton i BR i samband med att ni gör årsbokslutet? Eller har du redan gjort det?
Citera
2013-05-15, 16:34
  #4
Medlem
Upplupna kostnader? T ex telefontrafik, bensinkort, kreditkort, sena leverantörsfakturor.
Lönen? Betalas den verkligen ut i efterskott? För tjänstemän betalas oftast en del i förskott. D v s man får betalt för hela april månad den 25/4. Semesterskuld däremot kan vara värt att periodisera.
Citera
2013-05-17, 12:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinayak
Försäkringar om de inte har samma löptid som bokföringen
När du säger försäkringar tänker du på vanliga försäkringar eller sådana som är reglerade i kollektivavtal tex. arbetsskadeförsäkringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Stämmer ni inte av samtliga konton i BR i samband med att ni gör årsbokslutet? Eller har du redan gjort det?
Som jag sa i första inlägget så är jag tacksam för förslag på goda rutiner. Det finns inte så många konton i balansräkningen. Saldot på ett bankkonto kollas enkelt mot 1930. Vad är det mer man brukar stämma av?

Citat:
Ursprungligen postat av hustrun
Upplupna kostnader? T ex telefontrafik, bensinkort, kreditkort, sena leverantörsfakturor.
Lönen? Betalas den verkligen ut i efterskott? För tjänstemän betalas oftast en del i förskott. D v s man får betalt för hela april månad den 25/4. Semesterskuld däremot kan vara värt att periodisera.

Inga telefontrafik, bensinkort, kreditkort, sena leverantörsfakturor! Lönen betalas ut i efterskott inkl. semester, så inga semesterskulder.
Citera
2013-05-17, 12:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Stämmer ni inte av samtliga konton i BR i samband med att ni gör årsbokslutet? Eller har du redan gjort det?

Citat:
Ursprungligen postat av denisb
Som jag sa i första inlägget så är jag tacksam för förslag på goda rutiner. Det finns inte så många konton i balansräkningen. Saldot på ett bankkonto kollas enkelt mot 1930. Vad är det mer man brukar stämma av?

Samtliga konton i balansräkningen. Det bör finnas en specifikation som visar vad som ligger i UB på varje balanskonto. Om du arbetar med ett normal programvara för årsbokslut brukar det finnas ett system med bilagor för att dokumentera saldona på dina balanskonton.

Om lönen betalas i efterskott så har du också upplupen lön att boka antar jag?

Omfattas ni av kollektivavtal som ger stöd för att betala ut semesterersättning samtidigt som normal lön? Annars får man bara göra det vid korttidsanställningar. I så fall ska semesterlöneskuld, inklusive arbetsgivaravgifter, bokas.
Citera
2013-05-17, 13:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Samtliga konton i balansräkningen. Det bör finnas en specifikation som visar vad som ligger i UB på varje balanskonto. Om du arbetar med ett normal programvara för årsbokslut brukar det finnas ett system med bilagor för att dokumentera saldona på dina balanskonton.
Du menar en balansrapport i bokföringsprogrammet?
Citat:
Om lönen betalas i efterskott så har du också upplupen lön att boka antar jag?
Exakt
Citat:
Omfattas ni av kollektivavtal som ger stöd för att betala ut semesterersättning samtidigt som normal lön? Annars får man bara göra det vid korttidsanställningar. I så fall ska semesterlöneskuld, inklusive arbetsgivaravgifter, bokas.
Det gör vi!
Citera
2013-05-17, 13:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denisb
Du menar en balansrapport i bokföringsprogrammet?

Nej, jag menar en unik bilaga för varje balanskonto som visar vad som ingår i den utgående balansen. T.ex. från Hogia bokslut, Norstedt bokslut eller Visma bokslut.

Som ett komplement till balansräkningen.

Ska bolaget revideras?
Citera
2013-05-18, 12:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Nej, jag menar en unik bilaga för varje balanskonto som visar vad som ingår i den utgående balansen. T.ex. från Hogia bokslut, Norstedt bokslut eller Visma bokslut.

Som ett komplement till balansräkningen.

Ska bolaget revideras?
Hogia bokslut använder jag men vet inte hur jag tar fram denna bilaga - någon som kan förklara?

Nej, ingen revision.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback