Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-14, 14:37
  #1
Medlem
Hej, om man sitter som firmatecknare och VD i ett aktiebolag så kan man, som jag förstått det ibland bli personligt ansvarig vid en konkurs.

Jag startade ett företag som ensam firmatecknare nu i våras. Den första löneutbetalningen var den 25e februari. Jag mådde inte helt bra vid den här perioden så jag lät min kollega (som enbart var anställd i bolaget) ha hand om ekonomin. Det slutade med att vi betalade ut lite för bra löner till de anställda och fick snabbt en skatteskuld på runt 100K då vi bara hade råd att betala ut nettolönerna.
Vi försökte få upp inkomsterna under en månad ungefär innan vi bestämde oss för att sänka bolaget. Detta gjordes innan den andra skatten skulle betalas in.

Det jag undrar är om det finns någon här inne med kunskaper och erfarenheter som är nog för att att besvara följande:

1. Normalt sätt så antar jag att jag varit försumlig men kan jag komma undan ändå då allt detta hänt på väldigt kort tid? Det är egentligen bara en enda skatteinbetalning som inte gjorts.

2. Förutom skatteskulder så finns det runt ytterligare 100K i skulder för uppbundna telefon abonnemang och lokal. Blir man antingen personligt ansvarig för alla skulder eller inga eller kan det tänkas att jag enbart blir personligt återbetalningsskyldig till skatten? Eller finns det ännu fler variabler där dom räknar ut hur mycket dom tycker jag är skyldig?

Jag vet vad lagboken säger och att man mycket väl kan bli personligt återbetalningsskyldig men jag har hört talas om företag som kommit undan med betydligt mycket mer än detta, så jag tänkte att det kanske finns ytterligare variabler. Jag tänker framför allt på att Vi inte direkt dragit ut på det hela under extremt lång tid utan sänkt det ganska omgående. Var ju mindre än tre månader mellan första löneutbetalning och konkurs.
Citera
2013-05-14, 14:52
  #2
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Du har några relativt färska avgöranden från HFD som bör innehålla redogörelse för rättspraxis för särskilda skäl för befrielse från betalningsskyldighet vid företrädaransvar. Mål nr 802-12, 4950-12 och 6935-11.

Domarna kan beställas via HFD:s hemsida om du inte har tillgång till rättsdatabas eller orka leta om de finns i fulltext på HFD:s hemsida. http://www.hogstaforvaltningsdomstol...012/Skattemal/

För praxis om det tidigare skedet, om betalningsskyldighet öht föreligger, finns den återgiven i äldre avgöranden från Regeringsrätten.

Tråden känns mer hemma i Juridik än Företagande och företagsekonomi.
__________________
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2013-05-14 kl. 14:57.
Citera
2013-05-14, 15:11
  #3
Medlem
@Rosarosarosarosa, tack som fan för svaret, ska kolla närmare på det.
Har du själv några tankar på, hur du skulle gissa att man kommer resonera här?

Någon annan? Tänker om någon har egna erfarenheter som är hyfsat färska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback