Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-14, 00:15
  #1
Medlem
Lyzzas avatar
Det finns bra recept på getkött men var finns försäljningen?

Getter verkar ha noll status i Sverige. På Blocket är minsta pris för en hund 1000:- och en katt 500:-. Men en get kan du skänka bort. Å Se- nummer verkar folk inte veta vad det är.

Vi som har getter och får killingar hoppas så klart att någon vill köpa dem som livdjur men om det inte går så vill man ju att de ska kunna säljas till slakt för en rimlig peng på ett riktigt slakteri. Å inte stuvas in i bakluckan och halalslaktas på någon bakgård.

Hur många har inte gått på denna romantiska ide att skaffa getter och mjölka dem till hushållet och sälja killingarna. Så visar det sig att getter inte alls är så uppskattade som man tror.
Citera
2013-05-14, 00:33
  #2
Medlem
Knotknets avatar
Ja vi har ju ingen tradition av getkött i Sverige men det borde finnas en marknad för det då det är populärt i vissa delar av östra Afrika som exempelvis Etiopien. TS som verkar ha smakat på getkött hur är det? Går det att jämföra smaken med något? Jag har förstått att köttet ska vara ganska magert.
Citera
2013-05-14, 00:54
  #3
Medlem
DingusMcDucks avatar
För att för få svenskar vill köpa getkött. Tråkigt tycker jag. Jag har såvitt jag minns aldrig ätit get, men skulle gärna göra det. Om du har getter och vill sälja dem som kött, så skulle jag tro att du behöver anlita ett marknadsföringsgeni, tyvärr.
Citera
2013-05-14, 01:42
  #4
Medlem
Lyzzas avatar
Det enda jag skickat till slakt var en mjölkbock stor som ett hus som blev elak och stångade i kull folk. De kan göra det när de blir några år för att hävda revir.

Jag ville inte sälja den till någon annan tänk om han stångat ett barn .

Nu var han o-kastrerad så jag tog hem köttet igen på vinst å förlust för att provsmaka men bock-smaken satt i fettet å det var inte gott fast jag krydda som en galning.
Köttet i sig var det nog inget fel på för hundarna å katterna kastar sig över bitarna så fort jag har tinat upp dem från frysen.

Så ska jag äta get i fortsättningen så ska det vara en hona eller en kastrerad bock. Dom som förstår sig på det säger att en gammal get kan vara god till skillnad mot ett gammalt får som smakar kofta. Där äter man ju bara lammen.

Getsadel vet jag att det har serverats på resturanger så då måste det ju vara gott annars hade ingen ätit det. Nu slänger jag in ett recept här för länkar jag enbart så kanske det försvinner med tiden.

http://www.recept.nu/par---leksand/v...med-tillbehor/

Antal portioner: 4
Ingredienser

Getsadel 1 st getsadel av killing (ca 1 kg)
1 msk smält smör
0.5 tsk salt
1 krm finmalen svartpeppar
0.5 l god buljong
Gräddig sås 40 g smör
2 msk vetemjöl
Den silade skyn efter getsadeln
1 tsk collorit
2 dl vispgrädde
Ingefärssyltad zucchini 1 st zucchini (ca 300 gram)
3 dl vatten
2 dl socker
1 dl ättika 12%
20 g ingefära, skivad och skalad


Gör så här

1. Getsadel
Smält smöret och pensla getsadeln, salta och peppra. Stek i ugnen i långpanna 225 grader i 20 minuter slå därefter i buljongen i långpannan täck med folie sänk temperaturen till 100 grader låt stå i ugnen ytterligare 5 timmar, häll av och spara skyn som ska vara till såsen. Låt därefter sadeln vila under folie i ca 30 minuter.

2. Gräddig sås
Sila och koka ner skyn efter stekningen av getsadeln i en kastrull till ungefär 3 dl. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull, tillsätt mjölet under vispning, därefter tillsätt under vispning skyn, grädden samt collorit.

3. Ingefärssyltad zucchini
Skala och skär zucchinin i kuber om cirka 1 cm, lägg i kastrull tillsätt vatten, socker, ättika samt ingefära. Koka i cirka 30 minuter. Låt svalna plocka därefter bort den skivade ingefäran.
Servera med skivat kött på såsspegel, pressad potatis garnerad med persilja, zucchini samt svartvinbärsgelé.
Citera
2013-05-14, 01:43
  #5
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
För att för få svenskar vill köpa getkött. Tråkigt tycker jag. Jag har såvitt jag minns aldrig ätit get, men skulle gärna göra det. Om du har getter och vill sälja dem som kött, så skulle jag tro att du behöver anlita ett marknadsföringsgeni, tyvärr.


Jo du man skulle haft en lobbeist.
Citera
2013-05-14, 07:51
  #6
Medlem
Mapojks avatar
Semi-OT..

Men smakar get kött typ som lamm?

Käkat en del lamm och är inge direkt höjdare, gummiaktigt vill jag minnas.
Citera
2013-05-14, 09:55
  #7
Medlem
Kingers avatar
Smakar som kyckling.
Citera
2016-05-30, 08:52
  #8
Medlem
Någon nytt om detta? Säljer Willys eller City Gross getkött? Willys har ju fryspåsar med lammdetaljer etc men aldrig sett getkött.
Citera
2016-07-07, 19:10
  #9
Medlem
Afrolovers avatar
Getkött är ett ypperligt kött - speciellt från unga djur. Men tyvärr har jag aldrig sett det säljas i Sverige (vi får hoppas på våra invandrare).

För länge sedan hävdade en kompis att det inte fick säljas som get - utan mäste säljas som fårkött. En skröna tror jag. Snarare liten efterfrågan p g a okunskap - jämför med lammkött som många med aktoritet hävdade smakade ull. Själv har jag aldrig ätit ull så jag vet inte men alltid ätit lamm med förtjusning.

En annan orsak tror jag är bondernas egen organisation/"Bondekopperationen" som mest tycks satsa på stora producenter och ett begränsat antal produkter i stora volymer.
Citera
2016-07-07, 21:00
  #10
Medlem
whaks avatar
Det är väl som allt annat, tillgång och efterfrågan.
Citera
2016-07-14, 19:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Det är väl som allt annat, tillgång och efterfrågan.


Det är nog inte heller lätt att få en stabil tillgång. De killingar som slaktas är ju hanar av mjölkraser, det blir inte mycket kött på dem
Citera
2018-12-28, 14:29
  #12
Medlem
Det sägs att 70% av allt rött kött som äts världen över är getkött. Har dock aldrig sett getkött i en svensk matbutik inte ens en ensam förpackning.

http://articles.washingtonpost.com/2...-pork-and-lamb
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback