Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-06-05, 20:12
  #37
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Som konstaterats i tråden är en app det mest prisvärda och den överlägset bästa är Seapilot, som sopar banan med vilken plotter som helst.
Tyvärr finns den bara till apple, om det nu spelar roll..skärmarna suger ju oavsett tillverkare. Fattar ta mig jävel inte varför det ska vara så svårt att ta fram en riktig skärm.

Hur som helst, seapilot är grejen och min padda är i ett griffinfodral som skyddar mot stötar å väta.
Fö är är ett ekolod viktigare än gps tycker jag.

Bara att hålla med, skaffade en efter att läst ditt inlägg

Testade nu under en längre segling, kul när större båtar syns på skärmen och klickar man på dem syns deras fart och vart de är på väg.

Ska segla i juli från Gotland via Oskarshamn söderut, frågan om jag klarar mig med den + sjökort SE71 som visar de större farlederna. Vad tycker ni?
Citera
2017-04-03, 20:50
  #38
Medlem
Bump!

Några tips på apparat till följande kravspecifikation:

-Enda krav på funktioner: Köra en styrpultet säkert efter en rutt man plockar ut vid finväder

-Kunna göra detta i solsken och alla möjliga skitväder

-Bra batteritid

-Lågt pris

Jag har aldrig använt en GPS så jag har dålig koll på vad man behöver.

Den föreställning jag har om vad som behövs är: En kluns stor som en normal pocketbok och tre starka lysdioder som interface.

Grön diod = inom 5 meter från önskad rutt

Blå diod = för långt åt styrbord. Gira babord

Röd diod = för långt åt babord. Gira styrbord.

+ en liten pissig kvartsdisplay och en knappsats för att välja vilken av rutterna man vill åka.

Men det kanske inte är så det funkar?
Citera
2017-04-04, 01:15
  #39
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Bump!

Några tips på apparat till följande kravspecifikation:

-Enda krav på funktioner: Köra en styrpultet säkert efter en rutt man plockar ut vid finväder

-Kunna göra detta i solsken och alla möjliga skitväder

-Bra batteritid

-Lågt pris

Jag har aldrig använt en GPS så jag har dålig koll på vad man behöver.

Den föreställning jag har om vad som behövs är: En kluns stor som en normal pocketbok och tre starka lysdioder som interface.

Grön diod = inom 5 meter från önskad rutt

Blå diod = för långt åt styrbord. Gira babord

Röd diod = för långt åt babord. Gira styrbord.

+ en liten pissig kvartsdisplay och en knappsats för att välja vilken av rutterna man vill åka.

Men det kanske inte är så det funkar?

Skulle ändra dina dioder så du får grön och röd som standard för kursändring och blå om du ligger på rutten.

Har stor erfarenhet av plotter och gps men har inte höghastighet navigerat efter det direkt mycket men, jag tror att styra efter dioder och inte efter en rullande karta är lite tillbakasträvande.
Man får en fin översikt inför kommande svängar och liknande när så man kan börja reagera i förväg och inte efter om du ska köra dioder. Vill du ha just det du önskar så tror jag att du kan bygga något som fungerar för dig som du tänkt det med en liten enkortsdator (arduino tex) som får xte data över nmea från en billig gps.

Något som denna skulle nog fungera för dig om du inte måste ha lampor och annat som jag faktiskt inte efter en kort googling hittar nåt som liknar. Du får gärna länka till något som påminner om det du önskar så sätter jag mig gärna in i det.
Citera
2017-04-04, 04:56
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Skulle ändra dina dioder så du får grön och röd som standard för kursändring och blå om du ligger på rutten.

Har stor erfarenhet av plotter och gps men har inte höghastighet navigerat efter det direkt mycket men, jag tror att styra efter dioder och inte efter en rullande karta är lite tillbakasträvande.
Man får en fin översikt inför kommande svängar och liknande när så man kan börja reagera i förväg och inte efter om du ska köra dioder. Vill du ha just det du önskar så tror jag att du kan bygga något som fungerar för dig som du tänkt det med en liten enkortsdator (arduino tex) som får xte data över nmea från en billig gps.

Något som denna skulle nog fungera för dig om du inte måste ha lampor och annat som jag faktiskt inte efter en kort googling hittar nåt som liknar. Du får gärna länka till något som påminner om det du önskar så sätter jag mig gärna in i det.

Det där med dioderna var bara en ide rätt ut i tomma intet. Vet som sagt inget om hur GPS-navigatorer brukar fungera. Men interfacet är alltså alltid en karta med en väg på?

Kanske det allra billigaste man kan hitta passar på kravspecifikationen? Typ det här:

https://www.netonnet.se/art/telefone...0/232886.9041/

Syftet med prylen är alltså att kunna köra säkert in till en hamn med dålig prickning och inga bra enslinjer nånstans och några rejält förrädiska grynnor och annat sattyg på vägen in.

Exempelvis ligger det två trasiga gamla stenkistor precis under ytan på vägen in. Skiten skulle ha sprängts för länge i världen sedan.

Och prickningen kommer i senare och senare för varenda år som går.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback