Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-01, 11:00
  #1
Medlem
Ursas avatar
Det startas många trådar om fula framgångsrika kvinnor här på FB. Kan någon förklara för mig vad det är som är intressant med ämnet?
Citera
2005-06-01, 11:04
  #2
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Det startas många trådar om fula framgångsrika kvinnor här på FB. Kan någon förklara för mig vad det är som är intressant med ämnet?

Vad har det här med feminism att göra?
Citera
2005-06-01, 11:07
  #3
Medlem
skvimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Det startas många trådar om fula framgångsrika kvinnor här på FB. Kan någon förklara för mig vad det är som är intressant med ämnet?

fb's pojkar kanske känner sig lite hotade av dessa starka kvinnor och vill därför trycka ner dem för att må bättre själva..
Citera
2005-06-01, 11:23
  #4
Medlem
Flus avatar
FB:s grabbar vill kanske understryka att det viktigaste för en kvinna är att hon ser bra ut.
En kvinna kan inte vara verkligt lyckad och framgångsrik om hon samtidigt inte är vacker.
Citera
2005-06-01, 11:24
  #5
Medlem
meatloafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
FB:s grabbar vill kanske understryka att det viktigaste för en kvinna är att hon ser bra ut.
En kvinna kan inte vara verkligt lyckad och framgångsrik om hon samtidigt inte är vacker.

HAHAHAHA!!! Underar kommentar! Själv e jag jävligt snygg!!!
Citera
2005-06-01, 11:27
  #6
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Det startas många trådar om fula framgångsrika kvinnor här på FB. Kan någon förklara för mig vad det är som är intressant med ämnet?

Fula män är fula eftersom män inte har så mycket gener att göra sig vackra med. Fula kvinnor har två dåliga X-kromosomer.

Fast jag vet inte om det är så, men det är ju i alla fall ett försök till en sociobiologisk förklaring.

Edit: Fast den förklaringen håller inte, för varför skulle män ha något gemensamt med andra män? Varför dissar inte män alla andra män? Ja, kanske för att de också har en Y-kromosom och därför genetiskt liknar varandra.
Citera
2005-06-01, 11:36
  #7
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Kanske att de är fula och framgångsrika?

Att man inte behöver vara snygg för att vara framgångsrik, Ursa?
Citera
2005-06-01, 11:45
  #8
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatloaf
HAHAHAHA!!! Underar kommentar! Själv e jag jävligt snygg!!!
Ett gott skratt förlänger livet, men mitt inlägg var inte menat som ett skämt.
Det är bara ett tragiskt faktum att kvinnors framgång till stor del beror på utseendet, medan mäns bedöms av prestationen.
Det är väl ingen som tror att Anna Kournikovas feta sponsorkontrakt beror på hennes framgångar på tennisbanan? Tänkte just det.
FB:s hånfulla trådar om "fulaste idrottskvinna" etc bekräftar bara detta faktum.
Citera
2005-06-01, 11:45
  #9
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Kanske att de är fula och framgångsrika?

Att man inte behöver vara snygg för att vara framgångsrik, Ursa?

Du menar att det är kontroversiellt?
*funderar*
Tja, tittar man på programledare är ju kombinationen medelålders alldaglig man+ ung smal sminkad kvinna vanligt, i o f s. Känns dock ganska amerikanskt?
Citera
2005-06-01, 11:51
  #10
Medlem
Bingolikets avatar
Skönhet och intilligens är en ganska ovanlig kombination.Tycker att kvinnor och män med för den delen med ett fult eller alldagligt utseende lyckas bäst med sina studier.Dom snygga gifter sig ofta med en rik framgångsrik partner istället.
Citera
2005-06-01, 12:41
  #11
Medlem
Nulles avatar
Att kritisera en kvinnas utseende får väl ses som ett specialfall av förlöjligande, en av de fem härskarteknikerna. Man tar alltså udden av kvinnans sakargument genom att säga att hon är ful och får på så sätt henne att framstå som en "avundsjuk" och "bitter" kvinna som "skulle må bra av ett skjut". En ytterst osympatisk debattmetod som jag gärna skulle se lite mindre av, i synnerhet här på Flashback.

Man kan också skönja vissa drag av en annan härskarteknik, nämligen påförande av skuld och skam. Genom att gnälla över att en lyckad kvinna är ful antyder man att hon har nått sin position på karriärstegen genom att försumma sina "plikter" som kvinna. Hon har alltså inte tillbringat de obligatoriska x timmarna om dagen framför spegeln utan har i stället koncentrerat sig på någonting så okvinnligt som karriären.
Citera
2005-06-01, 12:47
  #12
Medlem
Zog Ruless avatar
Att kalla män för djur är även det förlöjligande. Det vill jag se mindre av.

Edit: Härskarteknikerna som det talas om går ju självklart att använda sig i båda riktningarna (dvs även mot män). Det är i grunden inget annat är retoriska knep som man har använt sig av under historiens gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback