Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-11, 22:00
  #1
Medlem
LemmyKilmisters avatar
jag har fått ta över en ganska sliten glasfiber eka som jag skulle vilja fräsha till med ny färg invändigt och utvändigt.
skulle någon vänlig själ vilja tipsa om några bra färger? båten skall ligga i en insjö och bara vara en slappar fiskebåt. mvh Lemmy
Citera
2013-05-11, 22:12
  #2
Medlem
localeyes avatar
Här kan du nog hitta den rätta fär samt återförsäljare, även om både Jula och Biltema har båtfärg så kan det vara klogt att offre lite extra på rigtigt färg.

http://www.yachtpaint.com/swe/diy/as...s/default.aspx
Citera
2013-05-11, 22:17
  #3
Medlem
-defekt-s avatar
Är det skador på glasfibret? Bra och tänka på att om du slipar ner den gamla gelcoaten så tappar ekan sin vattentäthet.
Annars är typ marinlack bra att måla över det mesta.
Citera
2013-05-11, 22:24
  #4
Medlem
LemmyKilmisters avatar
tack för svaren!
Jag har väl inte tänkt att lägga några större summor på båten iomed att jag fick den gratis och den är ganska sliten.

nej det är väl invändigt jag ska förstärka några ställen med glasfiber men annars är den hel.

behöver jag någon bottenfärg tex? vad heter färg som man målar ovanför vattenlinjen? vad ska jag välja för färgtyp inutibåten?
Citera
2013-05-16, 12:39
  #5
Medlem
kamelapans avatar
Beror ju helt på hur mycket jobb och pengar du vill lägga ned.

Skrovsidorna och invändigt kan du måla med en lackfärg typ internationals toplac om du vill köra enkomponent. Annars har dom en tvåkomponents lackfärg också som såklart håller bättre. Dock måste du veta att det inte ligger någon enkomps färg under isåfall då härdaren i tvåkomp kan lösa upp färgen under.

Botten kan du slaska på någon billig bottenfärg på då det handlar om en insjö där det oftast bara brukar bli "slemmigt" under båten.

Ska du göra det ordentlig så lägg en epoxigrund under bottenfärgen men det känns overkill i ditt fall.
Citera
2013-05-19, 14:35
  #6
Medlem
Om du inte vet vad som är målat med måla med en vanlig lackfärg tex. toplack. Om du tror att det är vanlig gelcoat så kan du måla över med en Topcoat som är två komp. Tänk på att köpa med härdare när du köper färgen samt tvätta av med aceton innan.
Citera
2013-09-24, 18:12
  #7
Medlem
Bloodbounds avatar
Bumpar denna tråd, jag står också inför det tveksamma nöjet att måla om båten. Det är en plastbåt, jag vet inte vad den varit målad med tidigare och den kommer ligga i sötvatten hela säsongen.

Till saken hör även att jag studerar och därför är intresserad av att få det biligt, dock så är jag beredd på att lägga nån extra slant för att få det ordentligt gjort. Kommer ha kvar den ett tag så man vill ju få det hållbart. Jag kommer även att göra lite glasfiberjobb och spackla en del men allt kommer ske "inne i" båten om man säger så. Tror inte den behöver fixas under vattenlinjen, men skulle uppskatta tips på vad jag bör tänka på i alla situationer.

Har sökt runt och det verkar råda delade meningar om hur man ska göra och vilka färger man ska använda. Hoppas på att Flashback kan leverera kompetent rådgivning :
Citera
2013-09-25, 00:36
  #8
Medlem
idiamindadas avatar
Jag gjorde ett lite grundligare jobb med min sletna Cresent 490 som jag kom över billigt, en i grunden bra båt i behov av kärlek:

- Slipa skrovet ner till gelcoaten
- Spackla repor med epoxispackel
- Två lager epoxiprimer
- Tvåkomponents polyuretanlack från Biltema
Citera
2013-09-25, 06:17
  #9
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag gjorde ett lite grundligare jobb med min sletna Cresent 490 som jag kom över billigt, en i grunden bra båt i behov av kärlek:

- Slipa skrovet ner till gelcoaten
- Spackla repor med epoxispackel
- Två lager epoxiprimer
- Tvåkomponents polyuretanlack från Biltema

Den polyuretanlacken ska ju inte användas under vattenlinjen enligt hemsidan. Har det funkat bra ändå eller hade du nån annan färg där? Intressant i sammanhanget är också om du har båten permanent i vatten eller på trailer mellan turerna. Tack för svar
Citera
2013-09-28, 10:25
  #10
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Den polyuretanlacken ska ju inte användas under vattenlinjen enligt hemsidan. Har det funkat bra ändå eller hade du nån annan färg där? Intressant i sammanhanget är också om du har båten permanent i vatten eller på trailer mellan turerna. Tack för svar

Jag målade hela skrovet. Jag TROR att det är av miljöskäl de måste ange att färgen inte skall användas under vattenytan - det lär inte vara att den inte skall klara det. Jag har inte använt båten än men jag har flera kompisar som målat sina båtar med likadana färger med gott resultat. Det är från dem jag fått alla tips..

Edit: De har sina båtar i vattnet hela säsongen.
Citera
2017-06-14, 20:05
  #11
Medlem
Vilken typ av färg till båt??

Hallå! Nybliven båtägare här. Ska rusta upp en gammal glasfiberbåt och tänkte måla den vit inuti. Nu är problemet bara att jag kan inte lyckas hitta tips om vilken typ av färg man använder för att måla båten invändigt? Är det någon speciell färg jag ska använda?

Jag har precis bottenmålat båten med bra bottenfärg, och nu är det dags för insidan tänkte jag.

Alla tips på bra och billiga färger uppskattas!
Citera
2017-06-14, 21:07
  #12
Medlem
fråga Åsa Romson
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback