Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-02-26, 23:10
  #97
Medlem
gabrielle2s avatar
Nej och nej och nej igen.
Vi har väl religionsfrihet i Sverige.

Låt klockorna vara ifred.
Inga mer underliga förbud i detta förbudsvansinnets land.
Citera
2018-02-27, 00:42
  #98
Medlem
SugaredThoughtss avatar
En stor skillnad mellan kyrkklockor och bönerop är ju att medans det första är ett någorlunda välklingande instrument, är det senare ett rätt nervpåfrestande oväsensliknande varga-yl. Om muslimerna vill sjunga sin tro till pris, så finns det bättre former och tillfällen för det än att gasta ut det över de som inte vill höra.

Sett till religionsfrihet är den snarare ett skäl emot att tillåta böneutrop då religionsfrihet av nödvändighet måste innehålla rätten att slippa delta i bön för en annan religion, så även på en punkten stöds ett bevarande av kyrkklockor men ett förbud mot böneutrop. Om det däremot hade ingått i den muslimska tron att spela upp Hemglass trudelutten ur sina minareter en gång om dagen hade det kunnat vara accepterat.

Medans kyrkklockor är ett opersonligt ljud genererat av instrument utan medvetande eller själ, är böneutrop ett medvetet oväsen presterat av en juridisk person med en agenda. Det är direkt kommunikation mellan människa och männsika och väsensskilt från kyrkklockor. Det går inte ens att jämföra. Det ena är bakgrundsljud som inte behöver erkännas som tänkande, medans det andra är ett ovälkommet intrång i den privata sfären, som inte kan avfärdas som derivativt. Att jämföra kyrkklocker med böneutrop är som att jämföra att råka sticka sig på en nål, med att bli skjuten i foten av en människa med en pistol.

Om man förbjuder kyrkklockor blir det ett brott mot religionsfriheten. Om man tillåter böneutrop blir det också ett brott mot religionsfriheten. Tillika ska det vara förbjudet för kristna präster att predika utanför kyrkan. Att förbjuda böneutrop är inte att begränsa muslimers religionsfrihet, inte på något sätt. Det är skillnad på att tillåta en religiös tradition, som ändå vi aldrig har haft i Sverige, och som i alla fall är skild från religionens kärna, och att låta muslimer utöva sin tro på bättre vis.

Naturligvis är jag partisk då jag inte vill ha böneutrop i Sverige, samtidigt som jag inte ser något skäl att förbjuda kyrkklockor. Dock har jag än idag inte hört något som helt argument för att tillåta böneutrop som är varken rimligt eller begripligt. Att hävda att det är att jämföra med kyrkklockor är dessutom det sämsta argumentet av alla.

Så för att svara på frågan, nej kyrkklockor bör inte förbjudas, det finns ingen anledning till det. Dock bör böneutrop förbjudas, därtill finns hundratals anledningar. Det är inte heller dubbelmoral att tillåta kyrkklockor och förbjuda böneutrop, man kan göra det utan att inskränka religionsfrihet, utan att favorisera en religion över en annan och utan att vara rasist eller på något annat sätt ha fel.

Den dagen man däremot tillåter böneutrop...

Från och med den dagen blir man aldrig någonsin av med skiten igen.

Välj rätt.
__________________
Senast redigerad av SugaredThoughts 2018-02-27 kl. 00:54.
Citera
2018-02-27, 17:46
  #99
Medlem
Callebiltes avatar
Går inte i kyrkan själv men tycker definitivt kyrkklockorna ska vara kvar.

Minareter däremot borde kopplas ihop med hesa Fredrik så får vi en skön mellanösternmix i vårt tråkiga svenska samhälle samtidigt som systemet funktionstestas 5 gånger om dagen.
Citera
2018-02-27, 21:15
  #100
Medlem
Förbjud skiten. Jag känner mig rätt så trött på denna löjliga religion som grundades av en sinnessjuk judisk snickare. Trams som inte hör hemma i Sverige.
Citera
2018-09-23, 15:25
  #101
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Det förekommer åtminstone påtryckningar för att minska kyrkklocksringning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...orande-klockor


Med viss framgång tydligen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...klagomal/promo


Något att lägga på minnet ifall bönerop en dag skulle tillåtas i ens närhet.
Citera
2018-10-18, 03:34
  #102
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Pekka Heinos klagomål stoppar kyrkklockor

TV-kändisen Pekka Heino tröttnade på störande kyrkklockor. Ett bostadsklagomål senare så har grannkyrkan nu begränsat antalet ringningar.
https://www.stockholmdirekt.se/nyhet...fzUCJBQnlOeCw/
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback