• 1
  • 2
2013-05-11, 16:28
Medlem
Allt är bardomen fel säger en del och säger att det är en orsak till deras beteenden
Lars-Inge Svartenbrant skyllde på barndomen och fick gå i analys 15 milj kronor i 15 år för att sedan begå brott efter försöksutskrivning.

Hur mycket kan kriminella skylla på barndomen?
Hm, kanske man skulle börja begå brott och skylla på taskig barndom som jag faktiskt haft.
Senast redigerad av mikael2 2013-05-11 kl. 16:38.
Citera
2013-05-11, 16:37
Medlem
StonedSwedes avatar
Många har haft en usel barndom, få blir hänsynslösa seriemördare ( eller grova brottslingar överhuvudtaget ).

Lite så jag resonerar.
Citera
2013-05-11, 16:38
Medlem
Barndomen kan i bästa fall vara en del av en förklaring till beteendestörningar. Aldrig en ursäkt.
Citera
2013-05-11, 17:05
Medlem
Det är väl ganska självklart att man blir oerhört påverkad av hur man växte upp. Man är väldigt sårbar på det viset tills man blir typ 17-18.

Men - för att ta ett aktuellt exempel - jag tycker att aset som plågade ihjäl 9 katter i Gbg ska ha sitt straff.

Jag vet egentligen inte vad straff är bra för men jag avskyr djurplågeri.

(Och den jäveln som stal mina nya bluejeans när de hängde i torkrummet, han ska också få ett kännbart straff.)
Citera
2013-05-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Det är väl ganska självklart att man blir oerhört påverkad av hur man växte upp. Man är väldigt sårbar på det viset tills man blir typ 17-18.

Men - för att ta ett aktuellt exempel - jag tycker att aset som plågade ihjäl 9 katter i Gbg ska ha sitt straff.

Jag vet egentligen inte vad straff är bra för men jag avskyr djurplågeri.

(Och den jäveln som stal mina nya bluejeans när de hängde i torkrummet, han ska också få ett kännbart straff.)
Allvarligt brott. stjäla byxor i tvättrummet----förflytta pannbenet på den jäveln.
Citera
2013-05-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosselebban
Allvarligt brott. stjäla byxor i tvättrummet----förflytta pannbenet på den jäveln.
Slå upp ordet ironi i SAOL. Trodde du på fullaste allvar att jag var allvarlig???
Citera
2013-05-11, 19:14
Medlem
Wheelhunters avatar
Allting. Var barndomen dålig så är allt kört, det är bara lägga in sig på psyket direkt.

Eller så inser man att det enda som finns är nuet.
Citera
2013-05-11, 19:22
Medlem
Pippifinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Allt är bardomen fel säger en del och säger att det är en orsak till deras beteenden
Lars-Inge Svartenbrant skyllde på barndomen och fick gå i analys 15 milj kronor i 15 år för att sedan begå brott efter försöksutskrivning.

Hur mycket kan kriminella skylla på barndomen?
Hm, kanske man skulle börja begå brott och skylla på taskig barndom som jag faktiskt haft.

Problemet med en del personlighetsstörningar och annat är att personen saknar självinsikt om eget beteende. När det gäller aggressivitet finns också en inte försumbar ärftlighet men om man nu är så medveten att man anser att allt grundar sig i barndomen så har man också en möjlighet, jag skulle vilja benämna det som skyldighet, att söka hjälp
Citera
2013-05-11, 20:27
Medlem
Hur man reagerar på händelser i barndomen är individuellt.
President Busch den äldre hade en svart försvarsminister som växte upp under miserabla förhållanden i Harlem New-York. Hade det gått åt helvete för honom i livet hade en massa PK-tomtar sett det som bevis för sina teorier, men nu slutade han alltså som USA´s försvarsminister. Begåvning och fokus förde honom dit.
Självfallet är det bekvämt för många att skylla sina personliga misslyckanden på omständigheter man inte kunnat styra över, men någonstans bär man ändå ett eget ansvar för sina beslut och handlingar eftersom man vet vad som är rätt och fel.
Föräldrar som åker fast för att ha utnyttjat sina barn sexuellt brukar nästan alltid förklara sina beteenden med att de själva blev utsatta för incest. Förklaringen är rent koko eftersom de då vet hur illa barnet mår, men lik förbannat köper PK-samhället påståendet som en förklaring.
Citera
2013-05-11, 21:47
Medlem
Moff .. es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelhunter
Allting. Var barndomen dålig så är allt kört, det är bara lägga in sig på psyket direkt.

Eller så inser man att det enda som finns är nuet.
Precis så, och jag hoppas du sa det med ironi.
Citera
2013-05-11, 23:21
Medlem
Wheelhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moff .. e
Precis så, och jag hoppas du sa det med ironi.

Lev du i dåtiden, du kan få ta över min OCD om du vill så kan du få rabbla över saker som har hänt 15år tillbaks. Faktum kvarstår att det enda som finns här och nu är nuet.
Citera
2013-05-13, 08:29
Medlem
Ja har haft en hemsk barndom o tycker att man kan skylla på de en hel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in