Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-11, 14:49
  #1
Medlem
Amsicoras avatar
Jag har tränat kampsport i hela mitt liv, tränat 11 olika stilar och tävlat en hel del. Är nu coach åt några fighters. Dock är jag nyfiken, jag har aldrig själv tränat aikido mer än tagit någon kurs/provträning för x antal år sedan. Jag har stött på flera utövare av aikido dock och givetvis dåsat mig igenom ett oräkneligt antal klassiska steven seagal-filmer (han sägs vara en riktigt bra aikido utövare, inte för att jag tittat på han i syfte att förstå aikido men men)

Ni som tränar aikido, har ni haft någon nytta av det i en självförsvarssituation? Själv har jag använt migav en liten kombination, men har märkt att främst Kickboxning, Brottning och Sambo tjänat mig bra (i kombination med allehanda tillgängliga vapen, järnrör som ligger drällandes osv).

Vad säger ni aikido-snubbar? Fungerar det? Gärna bara svar av folk som har direkt empirisk kunskap. Eller är aikido mest för den mentala biten? (som jag förstått mästare ueshiba eller hur han nu stavas, ansåg att aikido var. En mental och spirituell vägledning).
Citera
2013-05-11, 14:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsicora
Jag har tränat kampsport i hela mitt liv, tränat 11 olika stilar och tävlat en hel del. Är nu coach åt några fighters. Dock är jag nyfiken, jag har aldrig själv tränat aikido mer än tagit någon kurs/provträning för x antal år sedan. Jag har stött på flera utövare av aikido dock och givetvis dåsat mig igenom ett oräkneligt antal klassiska steven seagal-filmer (han sägs vara en riktigt bra aikido utövare, inte för att jag tittat på han i syfte att förstå aikido men men)

Ni som tränar aikido, har ni haft någon nytta av det i en självförsvarssituation? Själv har jag använt migav en liten kombination, men har märkt att främst Kickboxning, Brottning och Sambo tjänat mig bra (i kombination med allehanda tillgängliga vapen, järnrör som ligger drällandes osv).

Vad säger ni aikido-snubbar? Fungerar det? Gärna bara svar av folk som har direkt empirisk kunskap. Eller är aikido mest för den mentala biten? (som jag förstått mästare ueshiba eller hur han nu stavas, ansåg att aikido var. En mental och spirituell vägledning).

aikido är inte en fungerande metod vid självförsvar, det du däremot får ut av träningen är en förståelse för balans, och fördelande av vikt, mjukhet och lär dig använda din kropp i rörelse som du kan ha nytta av vid utövande av andra kampsporter som faktiskt är brukbar.

det är inte för intet som aikido utövare skämtsamt kallas för 'vindkrigare'
Citera
2013-05-11, 15:11
  #3
Medlem
Amsicoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
aikido är inte en fungerande metod vid självförsvar, det du däremot får ut av träningen är en förståelse för balans, och fördelande av vikt, mjukhet och lär dig använda din kropp i rörelse som du kan ha nytta av vid utövande av andra kampsporter som faktiskt är brukbar.

det är inte för intet som aikido utövare skämtsamt kallas för 'vindkrigare'

Har också hört det uttrycket. Har du tränat aikido eller kanske känner du någon som gör?
Citera
2013-05-11, 15:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsicora
Har också hört det uttrycket. Har du tränat aikido eller kanske känner du någon som gör?

känner ett antal, tränar med personer som utövat det i flera år, är en utmärkt motionsform för äldre personer, men inte brukbart i självförsvarssyfte för fem öre, personer som håller världsklass kan säkert bruka det till någon grad om dom blir attackerad av någon dåre på stan, men sätter du tex en aikido utövare mot likvärdig från annan kampsportsform så blir aikido utövaren krossad.

en aikido kille under vale tudo former tex skulle vara en ensidig slaktmatch från motståndarens sida. slutsats blir alltså att det finns betydligt effektivare kampsporter där du inte alls behöver hålla världsklass för att kunna bruka det i självförsvarssyfte.
Citera
2013-05-11, 15:23
  #5
Medlem
FreakinOALs avatar
Jag har tränat aikido i ungefär 1 år. Och jag har haft en liten del använding av det i självförsvär, dock bara enstaka ''grepp''. Dock så skulle inte aikido ha någon chans mot en kampsportare.
__________________
Senast redigerad av FreakinOAL 2013-05-11 kl. 15:25. Anledning: fiick inte med allt
Citera
2013-05-11, 15:32
  #6
Avstängd
Finns åtskilliga klipp på youtube, som här http://www.youtube.com/watch?v=QWpVUMCcSys

Krävs nog att man är riktigt bra. Problemet är att man inte har några direkta slag. Måste du själv gå på offensiven är det nog nödvändigt att kunna annat. Steven Seagal har ju också svart bälte i andra kampsporter som karate.
Citera
2013-05-11, 15:54
  #7
Medlem
Amsicoras avatar
Ja jag håller nog med de som skrivit här hittills. Som sagt har jag ingen djup erfarenhet av aikido men har träffat en hel del utövare. Jag tränade med en som tränat det i tio år, han var rätt grym på att hantera en stav, det krediterade han till aikido-träningen. Sen var han iof riktigt skicklig på slag och sparkar med men det berodde nog på att han även tränat muay thai och militärkampsystem. Så generellt sätt kan man säga att en aikido person inte har "någon chans" mot en som exempelvis tränat någon annan kampsport? Personligen tror jag inte riktigt på system som lägger för mycket krut på det defensiva teknikerna, som aikido gör. Tror mer på en liten blandning av offensivt och defensivt. Vad tror ni?
Citera
2013-05-12, 12:26
  #8
Medlem
Hiltis avatar
Aikido och JuJutsu fokuserar på ledbrytningar vilket är mkt svårt att få
till i en riktig fight, särskilt mot fler motståndare.
Det är bra att kunna för ordningsmakten där man ofta är fler som ska
kunna lägga ner och hålla fast en bråkstake men för effektivt självförsvar
så är boxning, thaiboxning, KM, sambo, systema, defendo, MMA etc helt överlägset.
Hellre tränar jag Judo eller vanlig brottning i självskyddssyfte än Aikido eller karate.
Citera
2013-05-12, 13:20
  #9
Medlem
Amsicoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilti
Aikido och JuJutsu fokuserar på ledbrytningar vilket är mkt svårt att få
till i en riktig fight, särskilt mot fler motståndare.
Det är bra att kunna för ordningsmakten där man ofta är fler som ska
kunna lägga ner och hålla fast en bråkstake men för effektivt självförsvar
så är boxning, thaiboxning, KM, sambo, systema, defendo, MMA etc helt överlägset.
Hellre tränar jag Judo eller vanlig brottning i självskyddssyfte än Aikido eller karate.

Ja jag skulle nog säga att sambo, systema och vissa former av MMA/Freefighting är de absolut bästa systemen för självförsvar.
Citera
2013-07-21, 09:04
  #10
Medlem
DexterWardens avatar
Hur mycket är stav och hur mycket är icke-stav? Om kampsporten härstammar från de tekniker samurajerna använde kan vi väl med ganska stor säkerhet påstå att kampsporten förlitar sig lite på svärd.

Jag skulle vilja gå MMA och Aikido samtidigt; den förstnämnda för att den fungerar och Aikido för det spirituella, men också för att det vore trevligt att slåss med stavar (antika krigstekniker har alltid tilltalat mig mer än e.g. gevär). Kritik mot Aikido i Göteborg sökes.
Citera
2015-05-31, 11:13
  #11
Medlem
bombaccis avatar
Gammal tråd men även jag är intresserad av att höra om ni tror att Aikido fungerar som självförsvar. Givetvis har inte en akidoutövare någon chans mot en mma utövare i ringen, då det dels är på mma utövarens vilkor och ja mma är mer allsidigt än aikido.

Jag är dock inte ute efter stenhård mma då jag vet att jag är alldeles för mjuk mentalt och för dålig på att fightas, så skulle aldrig få för mig att satsa på mma som karriärsval

Det jag är ute med eventuellt aikido träning är att få en annan motionsform än vad gymindustrin erbjuder (kommer dock fortsätta träna på gym) och för att få någon form av självförsvar. Vill även kunna gradera tycker det ser lite coolt ut med den där svarta kilten.)

plus så känns det sådär att ligga och vrida på folk på mattan och hålla på, känner inte för machokillar som ska ligga på mig hela tiden.

Hittade den här videon

https://www.youtube.com/watch?v=wk5grm3Nqqs

Vet inte om den är äkta eller ej men det är väl något i den stilen jag har tänkt mig att aikido kan fungera. Mot en mobbare eller hotfull person som kanske inte riktigt är beredd på att mna kan något grepp.

Så jag håller med alla som säger att mma är "bättre" men tycker aikido verkar roligare och hoppas att det ska kunna fungera som självförsvar i alla fall. Gått flera år på andra kampsporter o jag klarar helt enkelt inte att sparka sådär hårt som andra kan osv.

I mitt blivande yrke så kan jag även ibland stöta på lite mer hotfulla personer,d et ser inte bra ut om jag skulle knocka dem men i värsta fall så skulle jag kunna göra något som killen i videon gjorde...
Citera
2015-05-31, 13:26
  #12
Medlem
Det är skitsvårt att få in såna där grepp på personer som har jämnbördig eller större styrka än dig.
Om du vill lära dig att ta hand om personer utan slag är det BJJ och brottning du är ute efter, inte aikido.
Nej, Aikido är inte ett alternativ för självförsvar. Det är nog bland det allra sämsta du kan träna.

MMA är inte "stenhårt" för nybörjare det är som vilken kampsport som helst med kontakt. Och kontakt är ett måste för självförsvar. Du måste ha sparring som ett regelbundet inslag i träningen. Men för all del kör på aikido om du tycker det verkar vara en rolig hobby. Men ha inga illusioner om att det är användbart.
__________________
Senast redigerad av impasto 2015-05-31 kl. 13:35.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback