Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 20:00
  #289
Medlem
MerseyParadises avatar
Hej,

Av er som söker in/har blivit antagna tidigare år, har ni gjort TOEFL/IELTS? Jag noterade att sökande med Engelska 6/B från gymnasiet är undantagna kravet på tidigare nämnda test, men då krävs väl att examensbeviset från gymnasiet bifogas, och det ger ju ansökningsgruppen möjlighet att granska gymnasiebetygen. Det vore kul att höra hur andra i ansökningsprocessen har resonerat kring detta.
Citera
2017-11-12, 09:02
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MerseyParadise
Hej,

Av er som söker in/har blivit antagna tidigare år, har ni gjort TOEFL/IELTS? Jag noterade att sökande med Engelska 6/B från gymnasiet är undantagna kravet på tidigare nämnda test, men då krävs väl att examensbeviset från gymnasiet bifogas, och det ger ju ansökningsgruppen möjlighet att granska gymnasiebetygen. Det vore kul att höra hur andra i ansökningsprocessen har resonerat kring detta.

När jag kontaktade min gymnasieskola så fick jag ett intyg som bara visade just Engelska 6/B och vilket betyg jag fått i den specifika kursen. I övrigt stod det bara vilket program jag läst och vilket år jag tog studenten.
__________________
Senast redigerad av _Baste_ 2017-11-12 kl. 09:04.
Citera
2017-11-12, 12:55
  #291
Medlem
MerseyParadises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
När jag kontaktade min gymnasieskola så fick jag ett intyg som bara visade just Engelska 6/B och vilket betyg jag fått i den specifika kursen. I övrigt stod det bara vilket program jag läst och vilket år jag tog studenten.

Tack för svar! Det låter vettigt, lekte själv med tanken att censurera övriga gymnasiebetyg på Stasimanér men det hade ju varit relativt oseriöst.
Citera
2017-11-12, 20:02
  #292
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MerseyParadise
Tack för svar! Det låter vettigt, lekte själv med tanken att censurera övriga gymnasiebetyg på Stasimanér men det hade ju varit relativt oseriöst.

Varför vill du inte visa dina gymnasiebetyg?
Citera
2017-11-12, 20:37
  #293
Medlem
MerseyParadises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Varför vill du inte visa dina gymnasiebetyg?

I mitt fall är högskolebetygen bättre än gymnasiebetygen, kanske en diff på ett inkrement på A-F-skalan i snitt. Jag tänker att det inte är omöjligt att de kikar på gymnasiebetygen ifall det skulle vara dött lopp mellan kandidater, givet att dessa betyg finns tillgängliga någonstans i ansökan, men jag kanske är överdrivet nojjig.
Citera
2017-12-08, 16:38
  #294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Betyg är det enskilt viktigaste förutom GMAT. Relevanta jobb och/eller kårengagemang är såklart meriterande men mer en krydda som kan bli avgörande på mållinjen.

Har du någon aning om ungefärligt betyg som krävs för att bli antagen vad gäller kandidatstudenter från HHS? Exempelvis för Economics eller liknande masterutbildning.
Citera
2017-12-20, 17:26
  #295
Medlem
Jag har riktigt inte förstått urvalsprocessen än på masterutbildningar. Vet att att både betyg och gmat väger in. Men när jag exempelvis kollar på antagningsstatistik på en masterutbildning står det gmat=490. Om man har dåliga betyg men ett högre gmat-resultat, säg ex) 500, blir jag i sådana fall antagen?
Citera
2018-01-09, 19:46
  #296
Medlem
Hej, har skrivit lite tidigare i tråden samt andra trådar.

Jag skrev GMAT för inte så länge sedan och fick 640 (41Q 36V). Helt ok men kände att jag kunde prestera bättre med bättre med tanke på att jag vid ett annat tillfälle fick 44Q. Oavsett så hinner jag inte boka en till tid innan den 15:e. Jag sitter och funderar på om jag vill läsa master i NEK eller accounting and finance för jag tycker båda ämnena är intressanta, dock lutar det mer åt NEK. Jag vet att mitt GMAT resultat är i underkant för båda programmen särskilt för NEKen men hur tror ni HHS ser på att man söker två program? Särskilt om det är inom två helt olika områden? Jag är ju främst intresserad av att arbeta inom riskhantering eller som någon form av analytiker så att båda programmen lär ju hjälpa mig att nå dit. Jag tänker att jag söker accounting och financial management för det är väl det programmet som jag har största chans att kunna komma in på samtidigt som jag söker Nek för det är väl det som jag är lite mer intresserad av.
Min GPA för Fek respektive Nek kandidaten är 3,4 samt 3,75.
Någon Lundastudent som vet om Lund officiellt använder sig av 1-5 skalan för GPA eller om de kör A-F? HHS skriver att man ska fylla i sitt GPA enligt det systemet som den egna skolan använder.
//
Citera
2018-01-09, 22:18
  #297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gen3ralwhite
Jag har riktigt inte förstått urvalsprocessen än på masterutbildningar. Vet att att både betyg och gmat väger in. Men när jag exempelvis kollar på antagningsstatistik på en masterutbildning står det gmat=490. Om man har dåliga betyg men ett högre gmat-resultat, säg ex) 500, blir jag i sådana fall antagen?

Antagningen skiljer sig åt mellan olika skolor så det går inte att säga någonting generellt. HHS har en officiell lägsta-gräns för GMAT på 600. I praktiken krävs dock 650-700 för att bli antagen.
Citera
2018-01-09, 22:28
  #298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seglar-solo
Jag vet att mitt GMAT resultat är i underkant för båda programmen särskilt för NEKen men hur tror ni HHS ser på att man söker två program? Särskilt om det är inom två helt olika områden?

I ansökan kan man söka 3 program, så det ska inte vara några problem att söka två stycken. Det gjorde jag själv och jag kom in. Du kan ju alltid hitta gemensamma beröringspunkter mellan programmen i ditt motivational letter, typ att du är analytiskt lagd och gillar att analysera och tolka samband och liknande. Det passar in på båda programmen.

Dock är ditt GMAT i lägsta laget för NEK-mastern. Detta kan såklart vara okej om du har toppbetyg och andra relevanta erfarenheter, men har du inte det så kanske du inte ska "ödsla" ditt förstaval på någonting som ändå är lite utom räckhåll. Accounting är förmodligen mer benägna att ta in dig om det är ditt förstaval, istället för andraval. Så jag personligen hade i din sits valt att satsa på Accounting som förstahandsvalet, av rent taktiska skäl.

Tänk på att du har möjlighet att läsa valfria kurser en termin, då kan du välja att läsa kurser från nationalekonomiska institutionen.
Citera
2018-01-09, 23:01
  #299
Medlem
Tack för svar
Jo jag har fått uppfattningen att 650 verkar vara lite av en magisk gräns och det är väldigt synd att jag sabbade GMAT. Fick som sagt 44 på kvanten vid ett tidigare tillfälle och hade jag haft en bra dag så hade jag kanske fått över 650, men men. Jag är lite inne på samma spår, att de kanske "premierar" de som söker programmet som förstahandsval pga de söker folk som verkligen vill läsa programmet. Får jag fråga om du hade Accounting som förstahandsval? Hur upplevde du programmet? Vilken typ av arbete fick du efter mastern? Vilket var det andra programmet du sökte? Om du inte vill outa så kan du gärna pm:a Jag är verkligen intresserad av att få in tips. Jag har varit så insnöad på att bli analytiker (pga någon glorifierad bild jag har fått kring yrket) och det skulle vara skönt att få lite nya idéer.


Edit: såg nu att ditt ena svar var riktat till en annan FB-användare men jagtackar och bugar för den infon också
__________________
Senast redigerad av seglar-solo 2018-01-09 kl. 23:04.
Citera
2018-01-10, 06:44
  #300
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seglar-solo
Tack för svar
Jo jag har fått uppfattningen att 650 verkar vara lite av en magisk gräns och det är väldigt synd att jag sabbade GMAT. Fick som sagt 44 på kvanten vid ett tidigare tillfälle och hade jag haft en bra dag så hade jag kanske fått över 650, men men. Jag är lite inne på samma spår, att de kanske "premierar" de som söker programmet som förstahandsval pga de söker folk som verkligen vill läsa programmet. Får jag fråga om du hade Accounting som förstahandsval? Hur upplevde du programmet? Vilken typ av arbete fick du efter mastern? Vilket var det andra programmet du sökte? Om du inte vill outa så kan du gärna pm:a Jag är verkligen intresserad av att få in tips. Jag har varit så insnöad på att bli analytiker (pga någon glorifierad bild jag har fått kring yrket) och det skulle vara skönt att få lite nya idéer.


Edit: såg nu att ditt ena svar var riktat till en annan FB-användare men jagtackar och bugar för den infon också
Du kan ju testa att ringa och fråga om hur meriterna såg ut på nek. Min gissning är tyvärr att en större andel gör GRE och det är färre studenter än på accounting vilket gör att det finns klart färre gmat prov att jämföra med, vilket gör det mer tydligt att ditt är i sämre laget. Gissar också att dom ser ett värde i sig att ha högt gmat snitt då utbildning framstår som mer attraktiv, och ett 640 har större påverkan på snittet på nek än på accounting.

När jag sökte har jag för mig att man kunde skicka in gmat innan 15 feb även om ansökan skulle vara inne 15 Jan. Det finns ingen möjlighet att göra gmat innan feb?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback