Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-01, 18:09
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1995Alex
Givetvis är Finance-mastern HHS flagship men vad har ni för åsikter om Msc. in Accounting and Financial Management för om man vill jobba inom IB? Det känns som ett nyttigt andrahandsval och ger samma möjligheter som financemastern, eller har jag fel?
Det är ett bra val med goda chanser till jobb inom IB. Du läser bland annat en kurs tillsammans med Finans-mastern och utöver det även Corporate Valuation, Financial Analysis och Advanced Financial Analysis. Sedan är det en termin valfria kurser där du kan välja finanskurser om du önskar. Många banker från London (Morgan Stanley, Goldman Sachs etc.) har gästföreläst på lektionerna så det är lätt att komma i kontakt med dessa om man önskar. Accounting and Financial Mgmt har dock högst arbetsbelastning av alla programmen (sägs det) så var beredd att plugga!
Citera
2017-07-20, 20:28
  #278
Medlem
Hallå Flashbackare
Jag har varit i kontakt med HHS angående hur de ser på betyg osv för Master-antagningarna. Det som jag har fått ut hittills av att ha ställt frågor är att en person har mailat och sagt att man inte fokuserar för mycket på GPA pga betygsinflation och att betygsskalorna skiljer sig mellan länder. En annan har mailat och sagt att stort fokus läggs på betygen och därför ska man satsa så mycket som möjligt på att få bra betyg. Väldigt motsägande svar minst sagt.

Hur ser min situation ut då, jag har pluggat ekonomie kandidatprogrammet i Lund och har en kandidat i företagsfinansiering (dock ej uttagen ännu) och till hösten skriver jag C-uppsats inom NEK och tar således en dubbelkandidat. Så min första fråga är, hur högt smäller en dubbelkandidat nuförtiden? Eller är det mer bara en vag hint om att man är ambitiös nog att ta ut en dubbelkandidat?

Vet ni också hur de räknar på GPA? En av de från HHS sa att de tar ut en transcript, från Ladok antagligen, men de har även skrivit att de kollar enbart på kurserna som ingår i kandidatexamen.

Nu är det så att jag har strax över C på den ena av huvudinriktningarna men om jag väljer kurser taktiskt till min NEK-examen så kan jag få ett B (avrundat uppåt). Med detta sagt, är man körd att komma in på handels med dessa betyg? Känner ni någon som har haft liknande betyg och kommit in på handels? I så fall, vad hade denne för sidomeriter och score på GMAT och framförallt, vilket program kom han/hon in på?

Jag vänder mig till Flashback nu för att det känns som att de på HHS försöker locka en att söka genom att kanske inte säga hela sanningen, för att de sen ska kunna skryta om hur många som söker till HHS. Jag vill dock höra lite mer sanningsenliga historier.
Citera
2017-07-20, 22:12
  #279
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1995Alex
Givetvis är Finance-mastern HHS flagship men vad har ni för åsikter om Msc. in Accounting and Financial Management för om man vill jobba inom IB? Det känns som ett nyttigt andrahandsval och ger samma möjligheter som financemastern, eller har jag fel?
Oklart varför finance skulle uppfattas som flaggskeppet, snarare att den är som accounting fast enklare.
Citera
2017-08-06, 22:59
  #280
Medlem
Hmm....

Om tar en ekonomie kandidat från Uppsala universitet, kan jag inte då läsa mastern i finance på HHS?


Krav HHS (Tänkte kring om inte finans erbjuds inom kandidaten på UU).
Bachelor degree
Should contain at least 90 ECTS in Social Sciences (including but not limited to Finance, Business Administration and/or Economics) , with a minimum of 30 ECTS in Finance, Accounting and Financial Management, and/or Economics, at least half of which specifically in Finance.
Citera
2017-08-07, 13:23
  #281
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajjan123
Hmm....

Om tar en ekonomie kandidat från Uppsala universitet, kan jag inte då läsa mastern i finance på HHS?


Krav HHS (Tänkte kring om inte finans erbjuds inom kandidaten på UU).
Bachelor degree
Should contain at least 90 ECTS in Social Sciences (including but not limited to Finance, Business Administration and/or Economics) , with a minimum of 30 ECTS in Finance, Accounting and Financial Management, and/or Economics, at least half of which specifically in Finance.
Klart det finns finanskurser i Uppsala?
Citera
2017-09-30, 11:39
  #282
Medlem
TheAbstracts avatar
Hej!
Någon som har uppdaterad insyn i antagningskraven till NEK-mastern? Har hört lite olika vad gäller GMAT och inom vilken intervall som antagna ligger inom. Snittet är som bekant 706 vilket får anses vara väldigt högt. Vad kan man komma undan med som lägst, med 70-80% VG och en del andra meriter?
Citera
2017-09-30, 12:40
  #283
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAbstract
Hej!
Någon som har uppdaterad insyn i antagningskraven till NEK-mastern? Har hört lite olika vad gäller GMAT och inom vilken intervall som antagna ligger inom. Snittet är som bekant 706 vilket får anses vara väldigt högt. Vad kan man komma undan med som lägst, med 70-80% VG och en del andra meriter?

Nu sitter jag verkligen inte på något definitivt svar, men min erfarenhet säger att du skulle behöva åtminstone 650+. Det var dock ett par år sedan jag själv läste mastern (ej specifikt NEK), möjligen har antagningsdynamiken ändrats sedan dess.
Citera
2017-10-01, 13:30
  #284
Medlem
TheAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Nu sitter jag verkligen inte på något definitivt svar, men min erfarenhet säger att du skulle behöva åtminstone 650+. Det var dock ett par år sedan jag själv läste mastern (ej specifikt NEK), möjligen har antagningsdynamiken ändrats sedan dess.

Förstår!
För mig känns det som att 650+ är hanterbart, men att det krävs en hel del för att nå över 700. Skulle antagningsnivån vara rätt jämn kan det därför anses vara svårt. Men kan ju också vara så att vissa internationella studenter driver upp medelvärdet och att man som svensk kan komma undan med 670-680 eller liknande.
Citera
2017-10-01, 17:51
  #285
Medlem
Hur länge bör en öva på GMAT innan man anmäler sig till testet? Medveten om att det skiljer sig från person till person, men på ungefär hur lång tog det för er?

Är ju student och att betala 2100 flertals gånger kan svida.
Citera
2017-10-16, 13:15
  #286
Medlem
Om man tagit kandidaten från HHS men inte kommer in på finans- eller accountingmastern på HHS, var drar man då förslagsvis? Givet att man förkovra sig inom finans. Bättre att ge sig ut i arbetslivet?
Citera
2017-10-16, 15:30
  #287
Medlem
Hur skiljer en kandidat och en master sig för en person som har gått ut HHS?
Citera
2017-11-04, 16:52
  #288
Medlem
TheAbstracts avatar
Står på hemsidan att det räcker med "unofficial score" på GRE/GMAT när man ansöker senast den 15:e januari. Menar man då att man vid ansökan kan återrapportera scoren man får på testdagen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback