2013-05-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Menar du att en mamma inte vill se sitt barn växa upp och utvecklas (vara hemma med sitt barn)? Villen varelse är du?

Barnen ska väl gå i skolan hoppas jag?

Men vad ska de leva av?
Citera
2013-05-10, 20:48
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Skulle faktiskt vilja säga att KVINNOR faktiskt är bäst. Speciellt när det gäller att forma samhället genom att uppfostra sina barn på ett älskvärt och pedagogiskt sätt. Män är underlägsna kvinnor rent biologiskt, därför är vi satta att ordna försörjningen......

co-sign
Citera
2013-05-10, 20:49
Bannlyst
Inte särskilt länge. Genusvetenskapen är ju bara ett enda stort skämt utan någon intellektuell bäring alls och den kommer självdö och bara bli en otroligt pinsam parentes i den svenska historian.
Men så är jag ju också fruktansvärt optimistisk.
Citera
2013-05-10, 20:54
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kvinnor som skulle vilja arbeta känner ett tvång att vara hemma med sina barn och att inte klaga över isolering och begränsningar, män som vill vara hemma med sina barn känner ett tvång att arbeta och att inte splittra modern och barnet och bli en "latte-fjolla" ... är väl närmare sanningen, vill jag påstå om vi skall tala om attityder och förväntningar.

Källa på det? De verkliga problemen som människor som gör dessa val drabbas av måste ju vara såpass marginella att det förmodligen är betydligt mer befogat att påstå att människor som föredrar basket framför fotboll eller gillar att ha ketchup på frukostmackan är förtryckta än människorna du nämner.

Vad det handlar om dessutom är inte att människor "vill" saker hit och dit, utan att dagens samhälle aktivt uppmuntrar och arbetar för att människor ska bete sig på det nya sättet, vilket medför att beteendet skjuter i höjden. Lite som analsex eller rakade underliv som feminister så gärna gnäller om. Det är någon form av sjuk kulturell krigföring, där man först skapar en ny grupp, och sedan menar att samhället inte är anpassat för dessa. Lite som om jag skulle organisera massor med människor att vända på dygnet, och sedan klaga på att det inte finns nattliga grundskolor i hela landet, och att detta enbart beror på att vi nattmänniskor är förtryckta av staten och den onda normen.

Det är dessutom inte så att feministerna förespråkar att alla får välja själva, eftersom de starkt kritiserar alla som vill att saker ska vara som vanligt, och köper blå leksaksbilar till sina söner eller vad det nu kan tänkas handla om.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Inte särskilt länge. Genusvetenskapen är ju bara ett enda stort skämt utan någon intellektuell bäring alls och den kommer självdö och bara bli en otroligt pinsam parentes i den svenska historian.
Men så är jag ju också fruktansvärt optimistisk.
Nej, det är du nog inte. Eftersom samhället blir alltmer individorienterat så kommer genusvetenskapen att spela ut sin roll .. den kommer att avskaffa sig själv eftersom den när man i högre grad ser individer än kön bara blir extrem och konstig i alla läger om den skall försöka äga berättigande vidare.

Å andra sidan skall vissa saker sträva efter att avskaffa sig själva .. som kriminalvård, polis, brandkår osv... Den dag de inte längre behövs är det bra ... inte dåligt .. för samhället.
Citera
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garmethew
Barnen ska väl gå i skolan hoppas jag?

Men vad ska de leva av?

Vadå leva av? En familj har väl förhoppningsvis en inkomst, annars finns det (än så länge, men inte länge till) sociala instanser som kan hjälpa till.
Citera
2013-05-10, 20:58
Medlem
Citat:
Vadå leva av? En familj har väl förhoppningsvis en inkomst, annars finns det (än så länge, men inte länge till) sociala instanser som kan hjälpa till.

Om man jobbar så är det väl bara att alla kvinnor som vill är hemma då. Vad är problemet?
Citera
2013-05-10, 21:00
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Lite som om jag skulle organisera massor med människor att vända på dygnet, och sedan klaga på att det inte finns nattliga grundskolor i hela landet, och att detta enbart beror på att vi nattmänniskor är förtryckta av staten och den onda normen.

Tack - ungefär, precis, exakt så menade jag med min trådstart om feminismen (och en del annat också ju).

Minoritet, majoritet.
Citera
2013-05-10, 21:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Källa på det? De verkliga problemen som människor som gör dessa val drabbas av måste ju vara såpass marginella att det förmodligen är betydligt mer befogat att påstå att människor som föredrar basket framför fotboll eller gillar att ha ketchup på frukostmackan är förtryckta än människorna du nämner.
Jag talar om förväntan och påtryckning om vilka val man skall göra - missade du det?

Citat:
Vad det handlar om dessutom är inte att människor "vill" saker hit och dit, utan att dagens samhälle aktivt uppmuntrar och arbetar för att människor ska bete sig på det nya sättet, vilket medför att beteendet skjuter i höjden. Lite som analsex eller rakade underliv som feminister så gärna gnäller om. Det är någon form av sjuk kulturell krigföring, där man först skapar en ny grupp, och sedan menar att samhället inte är anpassat för dessa. Lite som om jag skulle organisera massor med människor att vända på dygnet, och sedan klaga på att det inte finns nattliga grundskolor i hela landet, och att detta enbart beror på att vi nattmänniskor är förtryckta av staten och den onda normen.
Vilket "nya" sätt talar du om? Vad är det du är motståndare till?

Citat:
Det är dessutom inte så att feministerna förespråkar att alla får välja själva, eftersom de starkt kritiserar alla som vill att saker ska vara som vanligt, och köper blå leksaksbilar till sina söner eller vad det nu kan tänkas handla om.
Du har missförstått detta .. givetvis .. de kritiserar inte dig för vad du köper åt ditt barn .. De kritiserar samhället/försäljare/tillverkare för att de säger till dig vad du skall köpa åt ditt barn .. för att de dikterar vad som är rätt för ditt barn.

Du tittar alltså i fel riktning när du vill klandra någon för att styra dina val -- och du vill ha kvar styrningen .. för valfriheten skrämmer dig..

Varför skrämmer den dig?

Är du rädd att du skulle köpa rosa dockor åt din son om inte försäljare/tillverkare/samhälle berättade för dig att han borde få en bil?
Citera
2013-05-10, 21:04
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garmethew
Om man jobbar så är det väl bara att alla kvinnor som vill är hemma då. Vad är problemet?

Du menar att de mammor som jobbar gör det för att de VILL hellre jobba än att vara hemma med sina barn? (Jag håller med om att vissa vill det, men jag är övertygad om att MAJORITETEN av de arbetande mammorna hellre hade velat spendera mer tid med sina barn).
Citera
2013-05-10, 21:06
Medlem
Citat:
Du menar att de mammor som jobbar gör det för att de VILL hellre jobba än att vara hemma med sina barn? (Jag håller med om att vissa vill det, men jag är övertygad om att MAJORITETEN av de arbetande mammorna hellre hade velat spendera mer tid med sina barn).

Du tror alltså inte att mammorna vill spendera mer tid med sina barn tillräckligt mycket. Så är det säkert.
Citera
2013-05-10, 21:08
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
.. De kritiserar samhället/försäljare/tillverkare för att de säger till dig vad du skall köpa åt ditt barn .. för att de dikterar vad som är rätt för ditt barn.

Ursäkta om jag lägger mig i. De säger inte åt oss konsumenter vad vi ska köpa. De har anpassat sitt utbud efter vad det är vi VILL köpa... de vill ju sälja så mycket som möjligt, och har anpassat sitt utbud efter det.... de DIKTERAR inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in