Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-13, 19:01
  #13
Medlem
Paralympicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Svaret är: För att man bestämt att det inte får vistas fler spelare på isen målvakten inberäknat. Visst skulle man kunna tänka sig att målvakten kunde få hålla sig i målgården och att målgården under detta moment inte ingår i spelet. Nu har man dock inte den regeln och då blir det som det är.

Jag tror att man även infört en regeländring som inte gällde förr, nämligen att det inte kan bli mål bakåt (för PP-laget) under den avvaktande utvisningen. Jag minns under VM 1985 eller 1986 när Sverige hämtade upp ett 2-4 underläge till 4-4 mot Finland. Då gjorde Finland självmål under den avvaktande utvisningen som Sverige skulle drabbas av.

Finlands självmål -88: https://youtu.be/jNa856p3l2I
Citera
2016-12-13, 21:25
  #14
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paralympics
Finlands självmål -88: https://youtu.be/jNa856p3l2I
Det självmålet av Simo Saarinen är från Sveriges vinst med 4-3 mot Finland i Izvestijaturneringen 1988. Särskilt viktigt mål var det alltså inte, men jag tror ändå att det är det målet HerrGickhan minns, för i någon VM-match mellan länderna har det mig veterligen aldrig hänt. Är ganska säker på att det inte skedde i slutspelsmatchen 1986 när "Masken" Carlsson med två sena mål hämtade upp ett tvåmålsunderläge till 4-4 mot Finland som det refererades till.

Regeln att spelet blåstes av om pucken passerade linjen till det icke felande lagets målgård kom till i slutet på 80-talet ungefär, sedan togs den bort en period (då när Tommy Sjödin fick sitt utbrott) men jag tror att den var tillbaka ett tag innan den togs bort igen. Nu gäller den i alla fall inte, så självmål under avvaktande utvisning blir alltså godkänt.

Jag tycker det är självklart att målen ska räknas, man är ju inte på något sätt tvungen att ta ut målvakten utan det är en möjlighet man utnyttjar eftersom man har fördelen att det blir avblåst så fort motståndaren får kontroll på pucken. Avvaktande utvisning finns för att inte regelbrottet ska avbryta ett pågående anfall ifrån det icke felande laget, inte för att öka på strafftiden för det felande.
__________________
Senast redigerad av Dygdepladdrare 2016-12-13 kl. 21:49.
Citera
2016-12-13, 22:27
  #15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Särskilt viktigt mål var det alltså inte, men jag tror ändå att det är det målet HerrGickhan minns, för i någon VM-match mellan länderna har det mig veterligen aldrig hänt.

Det kanske var så. Det är ju trots allt nästan 30 år sedan. Finland har ju gjort så många blunder att det knappt går att hålla reda på dem, än mindre sätta dem rätt i tiden.
Citera
2016-12-13, 22:34
  #16
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kanske var så. Det är ju trots allt nästan 30 år sedan. Finland har ju gjort så många blunder att det knappt går att hålla reda på dem, än mindre sätta dem rätt i tiden.
Så sant, så sant. Ingen mening med att klänga kvar vid finländarnas gamla misslyckanden när det finns så många framtida att skrocka gott åt istället.
Citera
2016-12-13, 22:37
  #17
Medlem
Om någon till äventyrs tvivlar, så går det alltså fortfarande alldeles utmärkt att göra självmål under en avvaktande utvisning för motståndarlaget. T.ex. så lyckades ju HV71 med detta i sin hemmapremiär mot Frölunda den här säsongen:

https://www.youtube.com/watch?v=1zcqgCBkG30
Citera
2016-12-14, 06:59
  #18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Om någon till äventyrs tvivlar, så går det alltså fortfarande alldeles utmärkt att göra självmål under en avvaktande utvisning för motståndarlaget. T.ex. så lyckades ju HV71 med detta i sin hemmapremiär mot Frölunda den här säsongen:

https://www.youtube.com/watch?v=1zcqgCBkG30

De har nog återinfört den möjligheten/risken. Det var under en lång tid inte möjligt.
Citera
2016-12-14, 18:42
  #19
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Jag var med om en annan ganska konstig händelse under en avvaktande utvisning tidigare denna säsong. Under den avvaktande utvisningen (för hakning eller nåt) blåste domaren av för felaktigt målvaktsbyte. Den ursprungliga utvisningen verkställdes och det blev powerplay men nedsläppet skedde i mittcirkeln, inte i det felande lagets försvarszon som brukligt. Jag kan ha missuppfattade situationen, men det enda jag kunde se var fel var att spelaren som ersatte målvakten kanske hoppade in för tidigt, men då borde det väl ha varit utvisning för det och spel fyra mot fyra? Någon som vet vad som hände, eller har en teori?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback