Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-01, 09:56
  #13
Medlem
Barnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
I detta fallet har väl kvinnan "C" i slutändan gjort sig skyldig till kidnappning (eller liknande) och kvinnojouren har ju varit medhjälpare. Eller?

Nej, hon är misstänkt för egenmäktighet mot barn (ej med barn), ett brott som har ett maxstraff på ett års fängelse. Jag antar att det beror på att domen från tingsrätten inte hunnit vinna laga kraft, eftersom hon överklagade till hovrätten.

Här avslöjas en annan glipa i sammhällets försvar: eftersom maxstraffet för brottet är under två års fängelse så begränsas möjligheterna att spåra henne, då C:s personliga integritet anses väga tyngre.

Min kompis sammanfattade det hela med kommentaren "Sicka jävla fallgropar det finns, va?"
Citera
2005-06-01, 10:12
  #14
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnie
Nej, hon är misstänkt för egenmäktighet mot barn (ej med barn), ett brott som har ett maxstraff på ett års fängelse. Jag antar att det beror på att domen från tingsrätten inte hunnit vinna laga kraft, eftersom hon överklagade till hovrätten.

Här avslöjas en annan glipa i sammhällets försvar: eftersom maxstraffet för brottet är under två års fängelse så begränsas möjligheterna att spåra henne, då C:s personliga integritet anses väga tyngre.

Min kompis sammanfattade det hela med kommentaren "Sicka jävla fallgropar det finns, va?"
Där ser man. Dock får man ju hoppas hon får ett kännbart straff i relation till hennes brott. 10 månader i isolering låter ju ganska rättvist.

Det skulle ju även vara intressant att veta hur kvinnojouren, så här i efterhand, har agerat? Har de överhuvudtaget tagit ansvar för sin roll i händelsen?
Citera
2005-06-01, 10:59
  #15
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfsie
Könskrigsdokumentären handlade om ROKS ordförande, en kvinnojour samt en fd tjejjour (det var allt som hade med kvinnojourerna att göra) och flera kvinnojourer har eller har funderingar på att lämna ROKS efter dokumentären. Det är faktiskt inget krav att vara feminist på jourkvinnorna, ej heller finns det något krav att kvinnojourerna utåt skall vara feministiska. Men hur procenten feminist/ej feminist ser ut på jourerna vet jag inte.

Ja, ROKS som organiserar kvinnojourerna. Det har väl ganska mycket med kvinnojourerna att göra tycker jag iaf. Fd. tjejjour? Är det jouren i Umeå du menar? Där verkar iaf manshatet vara hyggligt utbrett och att de personer som är involverade i den verksamheten verkar fullt kapabla att dra liknande hissnande paranoida slutsatser som jag ironiserade om ovan.

Nåja, nu är det ju så att det tyvärr behövs organisationer dit kvinnor kan vända sig då det beklagligt nog existerar våldamma män. Klart att kvinnan ska skyddas från en potentiell våldsam man men här har det uppenbarligen blivit fel pga. oviljan att blanda in myndigheterna och för att de inte verkar ha gjort ngnsomhelst granskning av kvinnans historia.
Citera
2005-06-01, 11:05
  #16
Medlem
UTbytbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
En jäkla historia. Jag drar mig till minnes en artikel i DN så sent som idag.
Bodström vill ändra lagen så att det räcker med misstanke om våld för att fadern ska bli av med vårdnaden. Kan tänka mig att det leder till fler falska anklagelser, eller vad tror ni?



http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=421673


Skall man se till sin egen situation så är det bara att hoppas att man som man valt att satsa på rätt kvinna. Om vi skulle gå isär så hoppas jag att hon fortfarande anser att jag är lika viktig för barnen som hon är...

I ett vanligt Svensson-förhållande som jag nog lever i är "resten liksom inte upp till mig"... Det är kvinnan som har "makten" om det mesta i hemmet.


Min fru skiljer sig nog lite från andra kvinnor i vissa avseenden då hon föraktar de flesta feminister och är chef och har bra lön (högre än manliga kollegor) och andelen kvinnor/män är 50/50..
Det som gäller och många kvinnor missar är att aldrig ta på sig utökat ansvar och mer jobb utan att fråga "vad vinner jag på det".

Detta gäller ju förstås alla löntagare men många män är bättre på att skaffa sig fördelar medans många kvinnor tänker lite "men inte skall väl jag..."

Jag har lite vinklad insyn i jourerna (från min feministiska syster) och "C" måste varit sympatisk och givit ett mycket trovärdigt intryck....!!?

PS
Jag blir hela tiden upprörd så jag skulle helst inte läsa/skriva något i Feminist-delen av Fb.
Citera
2005-06-01, 11:46
  #17
Medlem
Barnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UTbytbar
Jag har lite vinklad insyn i jourerna (från min feministiska syster) och "C" måste varit sympatisk och givit ett mycket trovärdigt intryck....!!?

Antagligen. Spelar roll...? Ska man medverka till kidnappning (min tolkning, inte juridikens) bör man ha lite mer att gå på än en persons goda intryck.
Citera
2005-06-01, 12:26
  #18
Medlem
UTbytbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnie
Antagligen. Spelar roll...? Ska man medverka till kidnappning (min tolkning, inte juridikens) bör man ha lite mer att gå på än en persons goda intryck.

Håller ju helt med dig....
En teori är att eftersom jourerna bygger på frivilligverksamhet så finns det ingen som är direkt ansvarig.
Citera
2005-06-01, 12:30
  #19
Medlem
Wolfsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Shamrock
Ja, ROKS som organiserar kvinnojourerna. Det har väl ganska mycket med kvinnojourerna att göra tycker jag iaf. Fd. tjejjour? Är det jouren i Umeå du menar? Där verkar iaf manshatet vara hyggligt utbrett och att de personer som är involverade i den verksamheten verkar fullt kapabla att dra liknande hissnande paranoida slutsatser som jag ironiserade om ovan.

Nåja, nu är det ju så att det tyvärr behövs organisationer dit kvinnor kan vända sig då det beklagligt nog existerar våldamma män. Klart att kvinnan ska skyddas från en potentiell våldsam man men här har det uppenbarligen blivit fel pga. oviljan att blanda in myndigheterna och för att de inte verkar ha gjort ngnsomhelst granskning av kvinnans historia.

Jag skulle vilja påstå motsatsen. ROKS lägger sig liksom inte i vad kvinnojourerna gör (inte i speciellt påtaglig bemärkelse iaf). Sen så är det inte ROKS som organiserar kvinnojourerna, det gör kvinnorna i jouren själva.

Den jouren du tänker på i ditt inlägg är Umeå kvinnojour, tjejjouren jag menade är Bellas vänner, de som kidnappade(?) två unga tjejer och drog till Norge.
Citera
2005-06-01, 13:04
  #20
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfsie
Jag skulle vilja påstå motsatsen. ROKS lägger sig liksom inte i vad kvinnojourerna gör (inte i speciellt påtaglig bemärkelse iaf). Sen så är det inte ROKS som organiserar kvinnojourerna, det gör kvinnorna i jouren själva.

Den jouren du tänker på i ditt inlägg är Umeå kvinnojour, tjejjouren jag menade är Bellas vänner, de som kidnappade(?) två unga tjejer och drog till Norge.

Jaha nu kanske jag är lite bakom men en organisation som heter Riksorganisationen för Kvinnojourer och Tjejjourer i Sverige och påstår sig vara en sammanslutning av (iofs) självständiga kvinnojourer verkar ju vara ganska tätt sammanknuten med kvinnojourerna.

Så utan att fördjupa mig närmare i ROKS struktur så låter det ju rimligt att ROKS ordförande representerar sammanslutningen av kvinnojourer, om sen inte ROKS detaljstyr enskilda jourer är ju mindre intressant i sammanhanget.

Och jepp, jag syftade på Umeå kvinnojour, Bellas Vänner verkar (verkade) ju om något ännu mer tokiga. Ja, jag använder benämningen tokig när det börjar pratas om krig mot män, att alla män med få undantag är benägna att bruka våld mot kvinnor o dylikt dravel utan substans. Om sådant resonemang sedan letar sig in i kvinnojourernas utbildningsmaterial är det ju skrämmande och beklämmande.
Citera
2005-06-01, 13:23
  #21
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfsie
Jag skulle vilja påstå motsatsen. ROKS lägger sig liksom inte i vad kvinnojourerna gör (inte i speciellt påtaglig bemärkelse iaf). Sen så är det inte ROKS som organiserar kvinnojourerna, det gör kvinnorna i jouren själva.

Den jouren du tänker på i ditt inlägg är Umeå kvinnojour, tjejjouren jag menade är Bellas vänner, de som kidnappade(?) två unga tjejer och drog till Norge.
Är inte helt insatt, men ROKS har väl satt upp agendan för den utbildning som sker inom jourerna? Självklart har inte ROKS ett finger med i allt, men jag tror det är mer än vad vi tror.
Citera
2005-06-01, 21:58
  #22
Medlem
Wolfsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Är inte helt insatt, men ROKS har väl satt upp agendan för den utbildning som sker inom jourerna? Självklart har inte ROKS ett finger med i allt, men jag tror det är mer än vad vi tror.

Vad jag vet så sätter jourerna upp den själv, sen kan det kanske vara från jour till jour vem som håller i utbildningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback