Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-10, 16:13
  #121
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Vad har den tråden med detta att göra?

Du ser inget samband?
Citera
2015-10-10, 16:21
  #122
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du ser inget samband?

Jag tycker faktiskt inte att sambandet är supertydligt. Alltså, menar du att man inte borde bli förvånad över att man låter en vit man (som en fiktiv karaktär) ta huvudrollen i en av de viktigaste händelserna i gayrörelsens historia eftersom det har pratats om att en mörkhyad man ska spela James Bond?

Är det du menar? Jag kanske är helt jävla efterbliven men jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang.
Citera
2015-10-10, 16:38
  #123
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilDist
Att ingen nämnt en av de bögigaste filmerna någonsin - Shortbus http://www.imdb.com/title/tt0367027/ - är konstigt.

Haha, sannerligen!
Citera
2015-10-10, 17:43
  #124
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Jag tycker faktiskt inte att sambandet är supertydligt. Alltså, menar du att man inte borde bli förvånad över att man låter en vit man (som en fiktiv karaktär) ta huvudrollen i en av de viktigaste händelserna i gayrörelsens historia eftersom det har pratats om att en mörkhyad man ska spela James Bond?

Är det du menar? Jag kanske är helt jävla efterbliven men jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang.

Vad finns det för övriga samband som du tycker är tydligare??
Citera
2015-10-10, 18:10
  #125
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Vad finns det för övriga samband som du tycker är tydligare??

Alltså, vad är det du vill komma fram till? Att det är okej att Stonewall har en vit huvudkaraktär som inte hade något med den faktiska händelsen att göra eftersom den fiktiva karaktären James Bond (som redan har porträtterats av flera olika skådespelare i olika tidsperioder) kanske kommer att spelas av en mörkhyad man?

Är det din poäng? Jag fattar fortfarande inte grejen.
Citera
2015-10-10, 18:35
  #126
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Alltså, vad är det du vill komma fram till? Att det är okej att Stonewall har en vit huvudkaraktär som inte hade något med den faktiska händelsen att göra eftersom den fiktiva karaktären James Bond (som redan har porträtterats av flera olika skådespelare i olika tidsperioder) kanske kommer att spelas av en mörkhyad man?

Är det din poäng? Jag fattar fortfarande inte grejen.

För att göra det lite lättare för dig så delar vi upp frågan i två delar. OK?

- Vad handlar den här diskussionen om?

- Vad handlar diskussion om i tråden > (FB) Neger nästa Bond!

Vilka tvålar som är billigast? Om det regnar mest i juni eller i juli? Hudfärg i något avseende?

Nu är vi nere på grundskolenivå.
Citera
2015-10-10, 19:20
  #127
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
För att göra det lite lättare för dig så delar vi upp frågan i två delar. OK?

- Vad handlar den här diskussionen om?

- Vad handlar diskussion om i tråden > (FB) Neger nästa Bond!

Vilka tvålar som är billigast? Om det regnar mest i juni eller i juli? Hudfärg i något avseende?

Nu är vi nere på grundskolenivå.

Det är rätt tydligt att det är hudfärg som tycks vara temat men det jag fortfarande inte fattar är varför det är relevant att James Bond kanske ska spelas av en mörkhyad skådespelare.

Det jag skrev om Stonewall var "Som jag har förstått det så var det många mörkhyade och transpersoner som gick i täten i demonstrationerna men som i trailern får lämna plats åt en vit man, som väl förvisso är homosexuell men som ser riktigt straight och manlig ut."

Då svarar du att det inte är så konstigt och länkar till den där James Bond-tråden. En del personer där är upprörda över att Idris Elba kanske ska spela James Bond (vilket väl inte alls är säkert för övrigt även om Fria Tider har skrivit om det) och tycker att det är skandal.

Det jag tyckte var trist med Stonewall är att man väljer att göra en påkostad film om väldigt viktig händelse (Stonewallupproret alltså) för HBTQ-rörelsen men istället för att försöka ge en någorlunda rättvis och korrekt bild av det som hände väljer man att knuffa bort flera nyckelpersoner (som, om jag fattar det rätt, var både transsexuella och mörkhyade) och antingen helt skriva ut dem ur historien eller ge dem små biroller så att en påhittad, vit och icketranssexuell man kan få huvudrollen.

Kan du nu svara på ett konkret sätt istället för att vara kryptisk och spydig? Tycker du att James Bond-debatten i den där tråden är en rimlig jämförelse med denna omskrivning av historien? För jag tycker fortfarande att det är jävligt luddigt. I mitt tycke är det faktiskt en väldigt stor skillnad på att skriva om historien på det där sättet (särskilt när det handlar om ett såpass allvarligt och aktuellt ämne) och att låta en fiktiv karaktär som redan tolkats av sex olika personer, KANSKE spelas av en mörkhyad man.
Citera
2016-02-15, 23:48
  #128
Medlem
jazznegers avatar
Vad är det för sorts folk som tycker om Brokeback Mountain? Det är ju en fruktansvärt dålig film. Sentimental som tusan. Typisk PK-film som hyllades bara för att den handlade om bögar. Heath Ledger och Jake Gyllenhaal lyftes fram som hjältar för sina mediokra insatser. Så vad är det med filmen man ska gilla? Att den "berör" oss för att den är sentimental och handlar om "stackars förtryckta bögar"?

Det är väl egentligen sorgligt att det är just filmer som Brokeback Mountain som folk tänker på när de tänker på bögfilmer. Hur kunde det gå så fel?

Edit: En betydligt bättre -- och mer värdig -- bögfilm är Mysterious Skin. Det är en film som verkligen visar, även om det inte är själva meningen med filmen, vad bögar är för något och hur deras liv kan se ut.
__________________
Senast redigerad av jazzneger 2016-02-15 kl. 23:50.
Citera
2016-02-16, 15:08
  #129
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzneger
Edit: En betydligt bättre -- och mer värdig -- bögfilm är Mysterious Skin. Det är en film som verkligen visar, även om det inte är själva meningen med filmen, vad bögar är för något och hur deras liv kan se ut.

Ugh, fy fan. Gregg Araki är verkligen en vidrigt usel regissör.

Har inte sett speciellt många HBTQ-filmer, men Scorpio Rising är åtminstone förbannat cool!
Citera
2016-02-16, 15:54
  #130
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Ugh, fy fan. Gregg Araki är verkligen en vidrigt usel regissör.

Har inte sett speciellt många HBTQ-filmer, men Scorpio Rising är åtminstone förbannat cool!

Scorpio Rising är så jävla bra! Tveklöst något av det coolaste och snyggaste som gjorts.
Citera
2018-01-27, 21:49
  #131
Medlem
Handsome devil (2016) är en rätt hyfsad må-bra-film med flera homosexuella
karaktärer
http://www.imdb.com/title/tt5016946/
Citera
2018-01-29, 13:10
  #132
Medlem
Black.Lipss avatar
The Boys In The Band från 1970, regisserad av Friedkin, fick blandat mottagande från gayscenen i New York när det begav sig. Den har däremot vuxit sig till att bli en uppskattad film från den tidiga eran av queer cinema.

Av nyare filmer har God's Own Country fått ett positivt bemötande.

Gillar man Flator, wrestling och indiekomedi så finns alltid filmen Signature Move från 2017.

Finns även klassiker som A Dog Day Afternoon, som ändå i alla fall berör hbtq.

Om ens bild av queerfilm är Brokeback Mountain behöver man nog läsa på lite.
Finns en hel del fascinerande film därute, särskilt eftersom det tidigt enbart kunde göras undergroundfilm som berör det hela.
Ta John Waters och Kenneth Anger till exempel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback