2021-05-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Die.young.4ever
Kan någon förklara hur fan kan ett jävla fittas bli fri efter 10 år för har styckat någon? Hoppas karma kommer ikapp äcklet
I Sverige är det bara synd om brottslingarna. Allt fokus är på att de ska få nya och bra liv, oavsett hur det påverkar BO och BOs anhöriga.
Citera
2021-05-09, 19:28
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
I Sverige är det bara synd om brottslingarna. Allt fokus är på att de ska få nya och bra liv, oavsett hur det påverkar BO och BOs anhöriga.

Sjukt men sant... i ett normalt samhälle hade man avlivat en sådan här jävla sjuk individ.
Citera
2021-05-11, 16:53
Medlem
Från NSD idag

"Två 19-åringar har häktats för grov misshandel av Kim Marie Johansson den 1 maj. Brottet skedde utomhus på Kungsgatan i Boden. "Männen förnekar brott men det var en grupp som gav sig på hen så det finns fler misstänkta", säger assistentåklagaren Joseph Ricken."
Citera
2021-05-11, 19:50
Medlem
Snowsmiles avatar
Jag har inte följt detta fall tidigare.
Idag lyssnade jag dock på rättegångspodden, och detta fall.

Det är ju lite slående hur ofta dessa fall involverar gärningsmän med funktionshinder.
Denna kille verkar ju dock ändå lite halvslug även om han svamlar ibland. BO verkar ju oxå ha haft sina
issues, vem skickar liksom 2 000 sms till någon som inte vill ha dem etc.

Hursom tror ni att han hade blivit fälld utan blodet i bagageluckan? Jag tycker det är hyfsat tunt utan detta fynd. Mycket märkligt att man inte hittat mord eller styckningsplats ju.
Citera
2021-05-12, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrShrek
Från NSD idag

"Två 19-åringar har häktats för grov misshandel av Kim Marie Johansson den 1 maj. Brottet skedde utomhus på Kungsgatan i Boden. "Männen förnekar brott men det var en grupp som gav sig på hen så det finns fler misstänkta", säger assistentåklagaren Joseph Ricken."

Varför sitter 2 personer häktade för en misshandel?

Känns inte det lite överdrivet... har inte jättebra koll på hur detta går till men brukar man sitta häktad så länge för en misshandel?
Citera
2021-05-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostkrok1
Varför sitter 2 personer häktade för en misshandel?

Känns inte det lite överdrivet... har inte jättebra koll på hur detta går till men brukar man sitta häktad så länge för en misshandel?

1. Det är ingen Misshandel, utan Grov misshandel (med straffskalan 1,5-6 års fängelse) och det är inte alls ovanligt att ett sådant brott leder till häktning.

2. Eftersom det är (minst) två misstänkta gärningsmän så finns det ju stora chanser att dessa två pratar ihop sig, gömmer bevis etc. Därför finns anledning att begära dom häktade då det föreligger Kollusionsfara, dvs risk att utredningen försvåras.
Citera
2021-05-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostkrok1
Vem misshandlade? Hjältar

Jag måste bara fråga....
Är det verkligen så här svårt att hålla två saker i huvudet samtidigt?

Jag menar, ingen i denna tråden tycker att det är bra eller rätt att döda och stycka någon annan.
Jag tror också att alla i denna tråden anser att det hon gjort är fruktansvärt, sjukt, svinigt, fult, fegt osv.
Jag tror nog också att dom flesta i denna tråden anser att straffet var för kort.

Men oavsett vilket straff det blev, och oavsett om det skulle vara "för kort" enligt oss, så har hon ju di facto avtjänat sitt straff nu - Och det är ju inte det minsta rätt att misshandla henne?

Personerna du kallar för "hjältar" sitter just nu och suger in våra skattepengar för polisutredning, häktning, advokatkostnader, kostnader för kommande rättegångsprocess osv. Dom har i och med detta sett till att "boka in" Kim Marie på ett X antal sjukhusbesök framöver, vilket både kostar pengar och kanske tar upp plats för personer med covid-19. Kanske får också Kim Marie något slags personskydd som också kommer att kosta samhället pengar. Dom här "hjältarna" har troligen trissat upp otryggheten och rädslan i området där misshandeln skedde. Boende i dessa områden tänker att området kan vara farligt och otryggt. Folk som känner Kim Marie kanske är rädda att dom kommer att "straffas för sina sympatier" osv. Så min fråga är: Vadå hjältar!???
Senast redigerad av Haaaaag 2021-05-13 kl. 11:01.
Citera
2021-05-13, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Det är ingen Misshandel, utan Grov misshandel (med straffskalan 1,5-6 års fängelse) och det är inte alls ovanligt att ett sådant brott leder till häktning.

.

Kan det inte även bli tal om längre straff pga försvårande omständigheter; att det klassas som ett hatbrott?

KJ själv var väl inne på det.
Citera
2021-05-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag måste bara fråga....
...Dom här "hjältarna" har troligen trissat upp otryggheten och rädslan i området där misshandeln skedde. Boende i dessa områden tänker att området kan vara farligt och otryggt. Folk som känner Kim Marie kanske är rädda att dom kommer att "straffas för sina sympatier" osv. Så min fråga är: Vadå hjältar!???
Området är centrala stan. Använder sunt förnuft går inte ut sent på kvällen (eller tidigt på morgonen) när det är mer troligt att folk har en mängd alkohol i blodet.

Och jag har ingen sympati för att någon har spöat skiten ur han. Är otroligt glad att jag är några år äldre och inte umgicks i samma krets som honom. Kommer fortfarande ihåg snacket på skolbussen om hur han hade ihjäl sin hund och tog med ett softairgun till skolan.
Senast redigerad av Keiko1981 2021-05-13 kl. 17:11. Anledning: Fix typo
Citera
2021-05-13, 20:25
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag har inte följt detta fall tidigare.
Idag lyssnade jag dock på rättegångspodden, och detta fall.

Det är ju lite slående hur ofta dessa fall involverar gärningsmän med funktionshinder.
Denna kille verkar ju dock ändå lite halvslug även om han svamlar ibland. BO verkar ju oxå ha haft sina
issues, vem skickar liksom 2 000 sms till någon som inte vill ha dem etc.

Hursom tror ni att han hade blivit fälld utan blodet i bagageluckan? Jag tycker det är hyfsat tunt utan detta fynd. Mycket märkligt att man inte hittat mord eller styckningsplats ju.
Detta är ett mycket intressant ärende som jag kommer tillbaka till ibland. Jag håller med om att det känns rätt tunt utan fyndet i bagageluckan. DNA-fynden på Kristoffers tejprulle är visserligen besvärande, men utan blodet i bagageluckan tror jag att vi hade sett en frikännande dom.

För egen del känner jag mig ganska säker på att mordplatsen är Kristoffers bostad, oavsett vad kriminaltekniker säger. Så här heter det i hovrättens dom:

Citat:
Som tingsrätten anmärkt har det vid utredningen i målet inte kunnat fastställas en exakt brottsplats. Kristoffer Johanssons lägenhet har varit föremål för kriminalteknisk undersökning. Såvitt nu är av intresse har i lägenheten endast påträffats en tejprulle med Vatchareeya Bangsuans blod och DNA. Det finns alltså ingen teknisk bevisning som visar att Vatchareeya Bangsuan bragts om livet i denna lägenhet. Det är emellertid rättsläkarens uppfattning att det kan ha varit fråga om endast ett sipprande blodflöde från de skador som Vatchareeya Bangsuan förorsakats. Enligt hovrättens mening är det därför inte uteslutet att hon kan ha dödats i Kristoffer Johanssons lägenhet.

Att hon inte har styckats i bostaden står dock klart. Gissningsvis har kroppen med hjälp av bil fraktats till en annan plats för styckningen. Som du säger så är det märkligt att man inte hittat denna plats. En styckning lämnar ju spår som inte försvinner i första taget.
Citera
2021-05-13, 20:51
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Helt otroligt, 6 år för detta groteska vidriga mord. Rättväsandet är horribelt i Sverige. I andra länder hade han fått livstid.

Psykot tror han blev misshandlad för att han är trans.
Det är som att rättsväsendet i Sverige pissade Vatchareeyas anhöriga rakt i ansiktet, bra jobbat.
Citera
2021-05-13, 20:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan det inte även bli tal om längre straff pga försvårande omständigheter; att det klassas som ett hatbrott?

KJ själv var väl inne på det.
Ja, kan man visa att motivet handlade om att hon är en transperson så kan det bli hatbrott som försvårande omständighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in